سرویس: اجتماعی 11:11 - چهارشنبه 27 آذر 1398

افتتاح چند مرکز گردشگری در اصفهان تا پایان سال جاری

رئیس شورای سیاستگذاری گردشگری استان اصفهان گفت: گردشگری می‌تواند محور توسعه قرار بگیرد و توسعه پایدار را ایجاد کند، در استان اصفهان دنبال هستیم تا بیشتر به تولید ثروت و اشتغال‌زایی دست پیدا کنیم.

به گزارش اصفهان شرق؛ سیدحسن قاضی‌عسکر در دومین همایش سالانه توسعه پایدار گردشگری استان اصفهان با اشاره به رویکردهای گردشگری در استان و نگاهی به وضعیت گردشگری در سال‌های گذشته گفت: در شرح وظایف و ماموریت‌های اساسی استانداری‌ها در بند ۴۴ آمده که همکاری و بسترسازی مناسب جهت جذب گردشگران داخلی و خارجی و تسهیل امور مربوط با سایر دستگاه‌های اجرایی صورت پذیرد.

رئیس شورای سیاستگذاری گردشگری استان اصفهان افزود: گردشگری در استان اصفهان جزیره‌ای و پراکنده است و هماهنگی لازم وجود نداشت درحالی که در باور داشتیم که گردشگری می‌تواند محور توسعه قرار بگیرد و توسعه پایدار را ایجاد کند.

وی اضافه کرد: حوزه گردشگری، خدمات به‌ ویژه آموزش‌های آمادگی تا دانشگاه، توسعه صنایع کم آب و سبز، تکمیل زنجیره ارزش نساجی، توسعه اقتصاد دیجیتال، توسعه صادرات، توسعه صنایع ملی، اقتصادی و فیزیکال را بر اساس این بررسی‌ها به عنوان الویت‌های کاری انتخاب کردیم و در حوزه گردشگری حرکت‌هایی را شروع کردیم تا بتوانیم از زیبایی‌های استان و میراث فرهنگی گران‌قدر بتوانیم در توسعه استان استفاده کنیم.

قاضی‌عسکر بیان کرد: در سند چشم‌اندازه ۲۰ساله، سهم ایران از شمار گردشگری جهانی از ۰.۰۹ درصد در سال ۸۳ باید به ۵.۱ درصد در سال ۱۴۰۴ برسد و حدود ۲۰ میلیون گردشگر که سهم ایران از درآمد گردشگری جهانی از ۰.۷ درصد به ۲ درصد در سال ۱۴۰۴ برسد و به رقمی بالغ بر ۲۵ میلیارد دلار از محل گردشگری برسیم.

وی خاطرنشان کرد: رسیدن به این آمار در ایران نه اینکه تولید ثروت است بلکه می‌تواند اشتغالزایی نیز به همراه داشته باشد و میزان اشتغال در سال ۲۰۱۷ حدود ۱.۶ میلیون شغل بوده که ۶ درصد از کل اشتغال کشور را به خود اختصاص داده و در سال ۲۰۱۸ این میزان با رشد ۴.۹ درصدی همراه بوده و پیش‌بینی می‌شود در ۱۰ سال آینده سالانه رشد ۱.۵ درصدی را شاهد شویم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان ابراز کرد: از اهداف کیفی توسعه گردشگری می‌توان به توسعه روابط و تحکیم موقعیت سیاست‌های نظام اشاره کرد، معرفی تاریخ و تمدن ایرانیان به جهانیان و ایجاد تفاهم بیشتر بین ملت، تامین نیازهای روحی و تنوع جامعه، تحکیم وحدت ملی و ارتقا فعالیت‌های فرهنگی، ایجاد اشتغال و درآمد ارزی، گرفتن سهم مناسب از بازار گردشگری بین المللی از دیگر اهداف است.

وی با بیان اینکه شرایط موجود مناسب برای رسیدن به این اهداف نیست و توسعه زیرساخت‌ها نیاز است، تصریح کرد: ایجاد اشتغال و رفع معضلات ناشی از بیکاری، پیشرفت املاک و مستقلات، تقویت اقتصاد خانوار، تقویت بنگاه‌های کوچک، توسعه فرهنگ و هنر، ایجاد روحیه نشاط در جامعه، معرفی واقعی فرهنگ و تمدن اصیل ایران از اقداماتی است باید صورت پذیرد.

قاضی‌عسکر با اشاره به اینکه اگر بخواهیم این اهداف را محقق کنیم باید ساختار لازم را در استان ایجاد کنیم تا به این اهداف برسیم، اظهار کرد: در استان اصفهان دنبال هستیم تا بیشتر به تولید ثروت و اشتغال دست پیدا کنیم که از هر ۱۱ شغل در جهان یک شغل در بخش گردشگری است و ورود هر ۶ نفر گردشگر یک فرصت شغلی ایجاد می‌کند.

وی عنوان کرد: اشتغال در گردشگری ۶ برابر صنایع خودروسازی و ۵ برابر صنایع شیمیایی و ۴ برابر صنایع معدنی است و هیچ دودکشی نیز ندارد که بر همین اساس ایجاد فرصت‌های شغلی برای همه اقشار جامعه و ایجاد تعادل و توازن منطقه‌ای دارد که راهبردها مشخص شد و باور و عزم ملی نیز ایجاد و محقق شد.

قاضی‌عسکر با ابراز اینکه مقررات‌زدایی و به حداقل رساندن دولت و استفاده بیشتر از بخش خصوصی، از دیگر اقداماتی است که باید انجام شود، ادامه داد: باید اقتصاد را دست اهلش داد و دولت اقتصاددان خوبی نیست و فعالیت‌های اقتصادی توسط دولت گران تمام می‌شود، تصمیم‌سازی و اداره کشور توسط دولت خیلی گران است و باید به فکر آزادسازی اقتصادی گردشگری برویم و سرمایه گذاران در این عرصه وارد شوند.

وی اضافه کرد: حوزه گردشگری بسیار پتانسیل دارد و در سال ۲۰۱۴ حدود ۱.۳ میلیارد گردشگر بین المللی وجود داشته و ۶ میلیارد گردشگر داخلی گردشگری ثبت شده و در سال ۲۰۳۰ پیش بینی ۱.۸ میلیارد گردشگر شده که باید سهم خود از این میزان را با فعالیت ها و جذب گردشگر بدست آوریم.

رئیس شورای سیاستگذاری گردشگری استان اصفهان با اشاره به اینکه باید در سال ۱۴۰۳ به آماری بالغ بر ۲۰ میلیون نفر گردشگر و سالی ۲۵ درصد رشد برسیم، اعلام کرد: در سه ماهه اول ۹۸ نسبت به سه ماهه اول سال ۹۷ متوسط تغییرات ۴۱ درصد گردشگران ورودی را و گردشگران خروجی ۶.۵ درصد کاهش پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: ایران در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۵۳ میلیارد فروش نفت داشته در حالی که گردشگری ۵ درصد درآمد داشته و وضعیت مناسبی نیست که باید از این منابع ارزشمند در کشور استفاده داشت و تولید ثروت کنیم.

قاضی‌عسکر با بیان اینکه شورای سیاستگذاری گردشگری و صنایع دستی در استان اصفهان تشکیل و کمیته‌های مختلفی با حضور بخش خصوصی و دولتی ایجاد شد تا بتوانیم با برنامه و هدفمند جهت بهبود و توسعه گردشگری و صنایع دستی حرکت کنیم، خبر داد: نقشه راهی تدوین شد و دنبال سامانه هوشمند گردشگری بوده و اولویت بندی‌هایی در کار صورت گرفته است که نهایتا چشم اندازی برای گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان تبیین شد و اگر هر کدام از بندهای آن در عملکرد استان اصلاح شود می‌تواند تحول اساسی را در حوزه گردشگری اصفهان به وجود آورد.

وی گفت: منطقه گردشگری در سمیرم با سرعت خوبی در حال کار است و سال آینده افتتاح می شود و منطقه گردشگری مبارکه مشکلات زیادی داشت و در بهمن ماه افتتاح می شود و چندین منطقه گردشگری دیگر نیز اقداماتی شده که با مشکلاتی روبرو بوده که بیشترین مشکل با آب منطقه‌ای است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان با اعلام اینکه احداث پارک کوهستانی تیران و هتل ناژوان از دیگر برنامه‌های آینده است، خبرداد: دنبال هستیم تا سد خمیران به منطقه ورزش‌های آبی و تفریحی تبدیل شود و قلعه قمیشلو نیز پتانسیل‌های زیادی دارد که در صورت حمایت محیط ‌زیست، سرمایه‌گذار می‌تواند در آنجا اقداماتی را انجام دهد.

وی در پایان اظهار کرد: در حال حاضر منازل افراد به موزه صنایع‌دستی تبدیل‌شده که فروش قابل قبولی ندارد و باید بتوانیم در کشورهای مختلف گالری دارهای ایرانی را پیدا کنیم تا بتوانند نسبت به فروش این اجناس اقدام کنند و ایجاد نمایشگاه مجازی برای نمایش صنایع‌دستی اصفهان و همچنین فروشگاه اینترنتی از دیگر فعالیت‌هایی است که در راستای بهبود وضعیت صنایع‌دستی در پیش گرفته شده است.

 این همایش یک روزه با حضور مدیران استانی و فعالین عرصه گردشگری و صنایع دستی در تالار شیخ بهایی دانشگاه صنعتی اصفهان با محوریت‌های اقدامات و برنامه‌های گردشگری استان، شاخص‌های توسعه پایدار گردشگری، بازاریابی و تبلیغات، گردشگری صنعتی، محتوای برنامه‌های آموزشی گردشگری،  بوم‌گردی و جایگاه صنوف و فعالان اقتصادی و توسعه پایدار گردشگری برگزار شد که در حاشیه آن رونمایی از اثر میناکاری و همچنین غرفه های صنایع دستی دائر بود.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.