سرویس: غیر تولیدی 16:00 - دوشنبه 25 آذر 1398

کارشناس اقتصادی مطرح کرد؛

افزایش قیمت بنزین روی بازار خودرو و لوازم یدکی اثر گذاشته است

یک کارشناس اقتصادی می گوید با توجه به گرانی بنزین موارد متعددی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت اما این اتفاق به صورت همزمان رخ نخواهد داد.

به گزارش اصفهان شرق؛ علی نهالی کارشناس امور اقتصادی مطرح کرد: اکنون یکی از بدیهی ترین اصل های اقتصادی این است که گرانی بنزین بر روی موارد متعددی تاثیر گذار خواهد بود و تاثیرگذارترین مورد به گرانی مجدد برمی گردد.

نهالی گفت: برای مسئله گرانی در اقتصاد ایران نمی توان دیگر حد و مرز تعیین کرد اما آنچه که مشخص به نظر می رسد این است که از گرانی مجدد گریزی نیست و به نظر من تمام آنچه که خلاف این گفته می شود واقعیت ندارد.

این کارشناس اقتصادی افزود: ما بی شک با یک گرانی دیگر مواجه خواهیم شد. اما تفاوت آن با دفعات قبلی این است که گرانی آتی به صورت موج نخواهد بود و به تدریج رخ می دهد. منظور این است که قرار نیست مثلا مواد غذایی و یا لوازم خانگی به طور همزمان گران شوند.

وی در ادامه گفت: این گرانی به صورت همزمان نخواهد بود. به تدریج گرانی کنونی تشدید می شود و در اجناس و موارد مختلف با گرانی جدیدی روبرو می شود. مسلم است که بازار خودرو و لوازم یدکی جز نخستین مواردی هستند که با گرانی مجدد روبرو خواهند شد.

نهالی یادآور شد: البته در مقطع کنونی ما گرانی نخواهیم داشت. ثباتی بر روی قیمت انواع کالا و مواد غذایی وجود دارد که پیش بینی می شود این ثبات تا پنج ماه آینده وجود داشته باشد.

کارشناس امور اقتصادی تاکید کرد: البته ممکن است پیش از موعد مقرر اتفاقات دیگری رخ دهد و گرانی زودتر از این برسد. در واقع باید بگویم پیش بینی اینکه تا پنج ماه ثبات خواهیم داشت مربوط به قبل از گرانی بنزین بود.

وی بیان داشت: اکنون با شرایط جدیدی روبرو هستیم که می تواند همه چیز را تحت تاثیر خود قرار بدهد. الان مدام بر روی این تاکید می کنند که چیزی قرار نیست گران شود اما در اینجا هم پیش بینی می شود که ممکن است گرانی در برخی اقلام تا پیش از پایان سال جدید به وجود بیاید.

نهالی در ادامه گفت: قیمت خودرو همین الان هم تحت تاثیر قرار گرفته و شاهد افزایش آن هستیم. البته با تدبیر و برنامه ریزی می توان در بازار خودرو ثبات را از همین اکنون به وجود آورد.

این کارشناس تصریح کرد: کنترل قیمت لوازم یدکی اتومبیل یکی از علل اصلی جلوگیری از افزایش قیمت هاست. باید بتوانیم در اینباره راهکارهای مناسبی را پیدا کنیم تا از به وجود آمدن گرانی مجدد در بازار خودرو جلوگیری کنیم.

وی در پایان گفت: مسئله گرانی می تواند به بحران بزرگی تبدیل شود. می توان پیش از تبدیل شدن آن به یک بحران بزرگ با راهکارهای متعددی از بروز آن جلوگیری کرد تا این بحران به وجود نیاید.

جام جم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.