سرویس: اجتماعی 09:54 - دوشنبه 25 آذر 1398

گزارش/

تعطیلی مدارس؛ ماسکی که مدیران شهری برای فرار از آلودگی هوا می‌زنند

کلانشهرها سال‌هاست با مشکل آلودگی هوا مواجه هستند، اما همچنان تنها تدبیر برای رفع این معضل، تعطیلی مدارس است.

به گزارش اصفهان شرق؛ تعطیلی مدارس آن هم به دلیل آلودگی هوا موضوعی که بر خلاف سال گذشته، امسال باز هم رونق گرفته، کمتر هفته‌ای است که دانش‌آموزان کلانشهر‌ها تمام روز‌های کاری در مدارس حاضر شوند.

سال گذشته یکی از معدود سال‌هایی بود که اوضاع غلظت آلاینده‌ها به کمک درس و مدرسه دانش‌آموزان آمد و مدارس به علت آلودگی هوا تعطیل نشد؛ اما امسال باز هم طبق روال قبل، تدبیر مسئولان برای کنترل آلودگی هوا راهکار تکراری تعطیل کردن مدارس است؛ همان رویکرد موقتی و مسکنی که تاثیر چندانی بر کنترل اوضاع ندارد و فقط تا حدی از شدت آثار نامطلوب بهداشتی بر بدن می‌کاهد.

در کنار تمام عوارض بهداشتی که آلودگی هوا بر سلامت افراد دارد، تعطیلی‌های پی در پی که از سوی مسئولان امر اعلام می‌شود هم بر روند کار و تحصیل تاثیر منفی دارد.

تعطیلی مدارس در این ایام که واپسین روز‌های نیمسال اول سال تحصیلی است، نسبت به گذشته شرایط حساس‌تری را ایجاد کرده است، حال که مدارس باید سعی کنند عقب افتادگی‌های ناشی از تعطیلات قبلی را جبران کنند و آموزش دانش‌آموزان را سر و سامانی بدهند؛ باز هم با تعطیلی مواجه هستند.

تعطیلی مدارس؛ تدبیر مسئولان برای حل معضل آلودگی هوای کلانشهرها

معضل تعطیلی مدارس در روزهای پایانی نیمسال اول تحصیلی

به اذعان خانواده‌ها کم نیستند مدارسی که ساعات فوق برنامه را در عوض کلاس‌های فوق برنامه به جبران عقب‌ماندگی‌های درسی اختصاص می‌دهند و حتی در مقاطع تحصیلی متوسطه دوم و کنکور، روز‌های تعطیل هفته به جبران این تعطیلات، مدارس خالی از دانش‌آموز نیست البته در همین روز‌های تعطیل هم تردد دانش آموزان تفاوت چندانی با قبل نداشته است و برای درس خواندن دسته‌جمعی در سطح شهر عبور و مرور می‌کنند.

تعطیلی مدارس؛ تدبیر مسئولان برای حل معضل آلودگی هوای کلانشهرها

جبران فقر حرکتی دانش‌آموزان در روزهای آلوده سال

ساعت تربیت بدنی دانش‌آموزان هم که این روز‌ها رونقی چندانی ندارد و اغلب با تعطیلی مواجه می‌شود؛ هرچند به گفته مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت حرکات ایست ورزی و ارتقای دانش ورزشی در روز‌های تعطیلی ساعت تربیت بدنی در نظر گرفته شده است تا دانش‌آموزان از این درس تا حد امکان بهره بگیرند.

حال سوال اینجاست این تعطیلی چه تاثیری بر روند بهبود آلودگی هوا دارد، آیا دانش‌آموزان با این تعدد بالای تعطیلی‌ها کمتر در معرض آلاینده‌های خطرناک قرار می‌گیرند، البته معضل اصلی اینجاست که مسئولان ذیربط همچون استانداری چرا تنها یک راهکار تکراری برای حل مشکل آلودگی هوا در نظر می‌گیرند، مشکلی که حالا یه یک بحران تعطیل شده است و دود آن بیش از همه در چشم دستگاه تعلیم و تربیت کشور است.

فارغ از ضربه مالی که تعطیلی روزانه مدارس به دنبال دارد؛ این روز‌ها شرایط آلودگی هوا به حدی بغرنج شده است که دیگر تعطیلی مدارس حتی راهکار مسکن هم نیست، بلکه خود، به یک درد مزمن تبدیل شده است.

تعطیلی مدارس با هدف حفظ سلامتی دانش آموزان و کاهش بار ترافیکی انجام می‌شود، اما حالا آنقدر تعدد آن افزایش پیدا کرده است که محصلان ناگزیر به تردد در همین هوا می‌شوند؛ هرچند گویی برای کنترل سایر آلاینده‌ها و منشا آن تصمیم درخوری اتخاذ نشده است و کنترلی بر عملکرد آن وجود ندارد.

انتهای پیام/باشگاه خبرنگاران

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.