سرویس: غیر تولیدی 17:02 - شنبه 23 آذر 1398

جزییاتی درباره طرح کشاورزی قراردادی

مدیر کل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: کشاورزی قراردادی می تواند برای کشاورزان سود آور باشد، محصولات کشاورزان را به بازارهای جدید پیوند دهد و همچنین، جهانی و صنعتی شدن را برای کشاورزان بومی به ارمغان بیاورد.

به گزارش اصفهان شرق؛ محمد خالدی در همایش «کشاورزی قراردادی» که در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی استان اصفهان برگزار شد، نبود هماهنگی را یکی از چالش‌های مهم در دستگاه‌های اجرایی کشور دانست و گفت: کشاورزی قراردادی، حرکت از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی مدرن است چراکه تمرکز زیاد بر روی تولید محصول بدون نگاه تجاری، در کشاورزی سنتی مشکلات متعددی را برای  کشاورزی کشور ایجاد کرده است.

مدیر کل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بالا بردن اشتغال به واسطه کشاورزی سنتی اشتباه است، تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته، کشاورزی و ارزش افزوده در کسب و کار کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است. ما نیز باید مراکزی را ایجاد کنیم تا تغییر نگاه در کسب و کار کشاورزی را ایجاد کنند و بهره‌وران را به سمت تولید محصولات دارای ارزش افزوده سوق دهند.

وی افزود: گاهی اوقات با اینکه همه تلاش می‌کنند تا اوضاع بهتری را نسبت به گذشته داشته باشیم، اوضاع نابسامان‌تر از گذشته مشاهده می‌شود؛ دلیل این امر این است که اگر بخواهیم بدون فکر اقدامی را انجام دهیم، معضلات مهم‌تری را ایجاد می کنیم.

مدیر کل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با محتوای طرح کشاورزی قراردادی گفت: طرح کشاورزی قراردادی شامل تاریخ کشت و برداشت، سطح زیر کشت، مقادیر تحویلی و بسیاری از جزئیات روند کشاورزی است که مزیت‌های فراوانی اعم از معرفی فناوری جدید، نظارت بر محصولات، دسترسی به اعتبارات و بازار، ثبات درآمد کشاورزان و کاهش هزینه‌های مبادله را دارا خواهد بود.

خالدی، در خصوص سودآور بودن کشاورزی قرار دادی خاطرنشان کرد: کشاورزی قراردادی به عنوان یک نهاد مهم می‌تواند برای کشاورزان سودآور باشد، محصولات کشاورزان را به بازارهای جدید پیوند دهد و جهانی و صنعتی شدن را برای کشاورزان بومی به ارمغان بیاورد.

قطرات ارزشمند آب را صرف کاشت‌های بیهوده نکنیم

به گزارش ایسنا، سیدحسن قاضی عسگر، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان نیز در این همایش اظهار کرد: حوزه کشاورزی به لحاظ امنیت غذایی و اجتماعی بسیار حوزه مهمی است و  یکی از مسائل مهمی که مسئولان را بر آن داشت تا به تغییر الگوی کشت روی آورند، کمبود منابع آبی در کشور بود.

وی ادامه داد: اگر منابع آبی از طریق انتقال آب تأمین شوند اما مدیریت مصرف به‌درستی انجام نپذیرد، تمام سرمایه‌های مالی به هدر رفته‌اند لذا با اجرای طرح کشاورزی قراردادی و هوشمند، استفاده درست از  آب را خواهیم داشت تا نه‌تنها محصولات مورد نیاز بلکه اقلامی را تولید کنیم که ارزش‌افزوده بیشتری دارند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با ابراز خرسندی از تغییر روش آبیاری در سال جاری عنوان کرد: باید سرعت انجام آبیاری مدرن را با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی بالا ببریم و قطرات ارزشمند آب را صرف کاشت‌های بیهوده نکنیم.

قاضی عسگر در خصوص به کار گرفتن افراد با دانش در حوزه کشاورزی تأکید کرد: اگر از افراد خبره و دانشمند در خصوص مشکلات آب کشاورزان استفاده شود، نیمی از مشکلات حل خواهد شد.

وی افزود: با استفاده از فناوری اطلاعات در همه فرآیندهای کشاورزی به دنبال ثبت تمام تولیدات در استان هستیم تا دستگاه‌های اجرایی در استان و کشور، آمار صحیحی از محصولات داشته باشند و طبق آن برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان در خصوص اصول توسعه پایدار تصریح کرد: در صورت اجرایی شدن طرح کشاورزی قراردادی، امنیت غذایی باید به‌طور کامل تأمین شود، چراکه با در نظر داشتن اصول توسعه پایدار می‌توانیم به فکر آیندگان کشور باشیم.

قاضی عسگر با اشاره به مکان‌یابی ایجاد گلخانه‌ها در کشور گفت: در کشورهای مدرن و توسعه‌یافته، گلخانه‌ها همواره در کنار صنایعی برپا می‌شوند که انرژی اتلافی زیادی دارند و دی‌اکسید کربن گلخانه‌ها را فراهم می‌کنند تا اثر گلخانه‌ای در شهر تأثیرگذار نباشد. در ایران نیز باید گلخانه‌ها بر همین اساس مکان‌یابی شود.

وی با بیان اینکه از سرمایه‌گذاران در همۀ جنبه‌های کشاورزی قراردادی استقبال می‌کنیم، خاطرنشان کرد: در بحث مدیریت ضایعات کشاورزی، سرمایه‌گذاران زیادی به امور اقتصادی استانداری اصفهان مراجعه کردند که ما نیز آن‌ها را تکریم خواهیم کرد.

انتهای پیام/ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.