سرویس: اجتماعی » علمی 08:43 - شنبه 23 آذر 1398

مدیر اجرایی «آی مث» استان اصفهان:

ارمغان«iMaths» آموزش مفاهیم ریاضی مبتنی بر بازی و تفکر خلاق است/ «آی مث» جهاد فرهنگی برای اصلاح تفکر والدین نسبت به کودک

مدیر اجرایی «آی مث» استان اصفهان گفت: iMaths یک تحول در برنامه های آموزش پیش دبستانی و منطبق بر روانشناسی کودک است و به دلیل عدم آگاهی والدین از این موضوع، با کار جهادی فرهنگی برای اصلاح طرز تفکر والدین نسبت به کودکان مواجه هستیم.

به گزارش اصفهان شرق، آشنایی با نکات صحیح مهارت آموزی، پیش شرط تربیت اصولی در کودکان است و عدم آگاهی اولین و مهمترین ضربه تربیتی است که والدین مرتکب می‌شوند از این رو؛ متخصصان معتقد هستند که آگاهی از زمان درست ارائه نکات آموزشی و مهارتی به کودک از مواردی است که تمامی والدین باید نسبت به آن واقف باشند تا بتوانند فرزندی سالم، خلاق و متفکر را وارد جامعه کنند.

عادت‌ها، طرز تفکر، عقاید و تمایلاتی که فرد در ایام کودکی کسب می‌کند، اساس موفقیت و یا شکست او در دوره‌های بعدی زندگی را تشکیل می‌دهد و توانمندی‌های رفتار و ویژگی‌های شخصیتی بزرگسالان تحت تأثیر رویدادهاست که در دوران کودکی برای آن‌ها اتفاق افتاده است.

رشد کودکان باید در مسیر خواست‌ها و نیازها یا هماهنگی و همکاری دو جانبه صورت گیرد تا توانمندی‌های لازم در آنان به وجود آید که در شکل‌گیری این توانمندی‌ها، خانواده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در آموزش و پرورش هم متاسفانه بیشترین تمرکز بر قسمت آموزش و کسب مهارت های ابزاری و شناختی یا همان سواد است و ابعاد دیگر پرورش روانی و اجتماعی مثل آموزش مهارت‌های زندگی که حقیقتا مهم و در آینده کودکان تاثیرگذار بوده؛ نادیده گرفته شده است.

از این جهت، موسسه علمی_آموزشی عصر طلایی رشد کودک«عطرک» در سال 1395 توسط جمعی از استادان دانشگاه جهت رشد فکری و اعتلای روزافزون کودکان این مرز و بوم با کسب مجوز از مراجع ذی صلاح اجرایی و آموزشی کشور، تاسیس شد.

آی مت به عنوان یکی از محصولات آموزشی این موسسه، برآن است که مفاهیم پایه ریاضیات را در قالب بازی، سرگرمی و نمایش خلاق به کودکان 3 تا 7 سال در محیط شاد و غنی، آموزش دهد و باید گفت؛ iMaths یک برنامه منحصر به فرد جهت غنی سازی محیط در راستای ارتقاء و تقویت مهارت های پایه مانند مشاهده کردن، فکر کردن، استدلال، برداشتن موانع خلاقیت بر پایه بازی و سرگرمی برای کودکان خواهد بود.

آموزش های این سیستم به صورت سلسله مراتبی و با توجه به مراحل رشد شناختی کودک توسط متخصصین به گونه ای طراحی شده است که کودک در عین حالیکه بازی و تفریح می کند مفاهیم پایه و اصلی ریاضی را درک کرده و تمامی مفاهیم به صورت عینی و لمسی منتقل می گردد.

به منظور شناخت بیشتر این طرح آموزشی متفاوت و همچنین نتایج موفقیت آمیز iMaths در استان اصفهان، برآن شدیم تا گفتگوی اولیه خود با دکتر احمد علی بابایی، مدیر اجرایی آی مث استان اصفهان را منتشر کنیم.

دکتر علی بابایی مدیر جوان این موسسه با اشاره به اینکه نیاز کودکان باید در محیط غنی برآورده شود، گفت: گرفتن ژست آموزشی برای کودکان زیر هفت سال توسط والدین، ضربه سنگینی بر کودکان در سال های آتی خواهد زد زیرا تفکر شکل گرفته والدین نسبت به کودک خود، دریافت خروجی از آنها بدون در نظر گرفتن سن آنهاست.

وی ضمن تاکید بر اینکه نباید توقع زیادی از کودکان خود به جهت یادگیری در سنین زیر هفت سال داشته باشیم، اظهار کرد: نحوه پذیرش کودک در سنین مهارت آموزی زیر هفت سال، کاملا متفاوت با آن چیزیست که در اجتماع به نمایش گذاشته می شود؛ برای مثال والدین از آموزشی خوشحال می شوند که فقط مبتنی بر یادگیری باشد و اولین سوالشان از کودکان پس از قرار گرفتن در آن محیط به دو کلمه خلاصه می شود که « چه یادگرفتی؟!».

مدیر اجرایی «آی مث» استان اصفهان که خود مدرس آموزش زبان انگلیسی است؛ در ادامه افزود: برخی آموزش های مستقیم به کودکان نظیر زبان انگلیسی و آموزش های مستقیم محاسباتی به کودکان نه تنها مفید نیست بلکه در آینده فرزندان ما با اختلال در یادگیری و اضطراب مبتلا می شوند زیرا کودکان در این سنین تفکر انتزاعی نداشته و باید به صورت ملموس با آنها کار کرد.

وی با بیان اینکه رشد طبیعی کودکان در ابعاد مختلف باید در محیط غنی صورت بگیرد؛ عنوان کرد: اگر به دنبال فراهم سازی محیط غنی با شاخص های علمی و منطبق بر روانشناسی کودک باشیم، باید با بیشتر تفکرات، توقعات و انتظارات والدین از قبیل زود بازده بودن آموزش و کتاب محور بودن آن مبارزه کنیم.

دکتر علی بابایی با اشاره به دوره های 12ترمه طرح آی مث، گفت: این سیستم جهانی آموزشی مفاهیم پایه ریاضی، مبتنی بر بازی و تفکر خلاق بوده و علاوه بر غنی سازی محیط آموزشی و پویایی آن (به صورت تعاملی با نیازهای متفاوت هر کودک، و نه آموزش استاتیک)، ضمن کاهش اضطراب ریاضی کودکان و افزایش مهارت های شناختی آنان، بهره می برد که در این صورت کودک بدون هیچ گونه احساس فشار و یا دلزدگی، مطالب ساده و پیشرفته ریاضی را از طریق بازی، داستان، شعر و نمایش هایی که اکثرا خودش بازیگر آن است می آموزد.

وی با بیان اینکه iMaths یک تحول در برنامه های آموزش پیش دبستانی است، عنوان کرد: این طرح منطبق بر روانشناسی کودک است و به دلیل  عدم آگاهی والدین از این موضوع، با کار جهادی فرهنگی برای اصلاح طرز تفکر والدین نیست به کودکان مواجه هستیم.

مدیر اجرایی «آی مث» استان اصفهان در تایید مطالب بالا، افزود: ما با آی مث، انتقال دانش نمی کنیم بلکه مهارت کودکان را با هزینه کم تر و رشد بهتر، بالا می بریم.

وی ضمن اشاره به اینکه آموزش مفاهیم ریاضی مساوی با مهارت زندگیست، خاطرنشان کرد: مربیان آموزش دیده طرح آی مث، مفاهیم پایه ریاضی را به شیوه شاد نمودن آموزش ریاضی به فرزندان آموزش می دهند به گونه ای که تفکر فرزند ما، امتداد طبیعی فرآیند آموزش باشد.

دکتر علی بابایی، به چهار ملاک اساسی در دوره های آموزش مهارت کودک اشاره کرد و گفت: طرح های غنی سازی محیط، برای بالا بردن مهارت کودکان، باید دارای چهار ملاک اصلی باشد و در این صورت خانواده ها می توانند به آن اعتماد کنند که این ملاک ها عبارت اند از «اساسا مبتنی بر بازی باشد، گروهی و به منظور رشد اجتماعی شکل گیرد، والد محور بوده و بلند مدت به آموزش مهارت بپردازد».

وی در پایان با اشاره به موفقیت های کسب شده در دوره های طی شده آی مث، تصریح کرد: اگر طرحی منطبق بر رشد کودک نباشد قطعا به فرزندان شما آسیب خواهد زد حتی اگر برای برخی والدین کلاس بالایی از جهت آموزشی داشته باشد و در این خصوص این اطمینان را به خانواده ها می دهم که با «آی مث» درک و استنتاج در عمل و بالا بردن مهارت فکر کردن کودکان برای ورود به جامعه را به عینه خواهید دید.

لازم به ذکر است، تعداد کودکان آی مث استان اصفهان حدود 3200 نفر و در حال حاضر تعداد 17 پایگاه شهرستانی در این طرح فعال است. همچنین در شهر اصفهان 9 پایگاه آموزشی فعالیت دارند.

اگر کودک 3 تا 7 ساله دارید؛ سن کودک خود را به شماره 10002821 ارسال کنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.