سرویس: اجتماعی 14:06 - پنجشنبه 21 آذر 1398

آرایش دفاعی مقابل آنفلوآنزا

این روزها ترس از ابتلا به ویروس عامل آنفلوآنزا به ترسی جدی تبدیل شده است که البته اخبار شنیده شده از مرگ و میر برخی مبتلایان به این بیماری، به این ترس دامن زده است.

به گزارش اصفهان شرق، با این حال نکته مهم برای پیشگیری از آنفلوآنزا در چنین برهه‌ای، تقویت سیستم ایمنی افراد است که از طریق استراحت و خواب کافی، مصرف نکردن فست‌فود، نکشیدن سیگار و دخانیات، مصرف میوه و سبزیجات تازه، پیشگیری از چاقی و کنترل استرس ممکن است.

گفت‌وگوی ما را با دکتر فریبا شیروانی، فوق تخصص عفونی اطفال بخوانید تا شیوه‌های تقویت سیستم ایمنی حتی در صورت ابتلا به آنفلوآنزا را بشناسید.

توجه داشته باشید سرما خوردگی و آنفلوآنزا علائمی مشابه دارند. سرماخوردگی معمولا خفیف‌تر است در حالی که آنفلوآنزا علائم شدیدتری دارد. در آنفلوآنزا تب و لرز شدید است و افزایش شدید و ناگهانی دمای بدن به بیش از 39 درجه می‌رسد و معمولا برخلاف سرماخوردگی، سردرد بیمار شدید است.

من آنفلوآنزا گرفته‌ام؟

خیلی‌ها با مشاهده نشانه‌های سرماخوردگی، تصور می‌کنند مبتلا به آنفلوآنزا شده‌اند. در حالی که علائم این بیماری شدید ویروسی با سرماخوردگی متفاوت است.

به گفته دکتر شیروانی، درد عضلانی در سرماخوردگی خفیف ولی در آنفلوآنزا شدید است . به علاوه گرفتگی و آبریزش بینی در سرماخوردگی بیشتر بروز می‌کند و با عطسه همراه است ضعف و خستگی در آنفلوآنزا نیز نسبت به سرماخوردگی خیلی شدیدتر است و گلودرد هم در آنفلوآنزا گاهی بروز می‌کند. سرفه نیز در آنفلوآنزا شدید بوده و دائمی و آزار دهنده است وعلائم گوارشی هم گاهی به صورت اسهال و شکم‌درد دیده می‌شود.

به طور کلی آنفلوآنزا معمولا به طور ناگهانی شروع شده بیمار احساس ضعف و خستگی می‌کند و تب دارد. علائـــم دیگر شامل سرفه‌های خشک، آبریزش بینی، لرز، درد عضلانی، سر درد شدید، درد چشم وگلو درد می‌شود. توجه داشته باشید مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا آنفلوآنزا کاملا خوب شود اما در سرما خوردگی این مدت کوتاه‌تر است. سینه پهلو نیز که عفونت میکروبی در دستگاه تنفسی را شامل می‌شود به عنوان عارضه آنفلوآنزا دیده می‌شود و بعد از چند روز از شروع بیماری به صورت بروز علائم شدید تنفسی و تب بالا و سرفه‌های خلطی خود را نشان می‌دهد.

درمان دارویی 5 روزه

درمان آنفلوآنزا در همه افراد لازم نیست ولی دوره زمانی اثر دارو در 72ساعت از شروع بیماری است و در صورت بد حال بودن بیمار بهتر است درمان شروع شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی در این باره توضیح می‌دهد: مدت درمان با اسلتامیویر (Oseltamivir) با نام تجاری تامیفلو (Tamiflu) که یک داروی ضد ویروسی است و از فعالیت انواع ویروس آنفلوآنزای A و B در بدن جلوگیری می‌کند، پنج روز است.

اگر بیمار از تب و سرفه و رینور(کاهش چشمگیر جریان خون در رگ‌های دست یا پا) و گلودرد و درد عضلانی، دو علامت را داشت این بیمار ممکن است آنفلوآنزا داشته باشد و اگر تغییر سطح هوشیاری، بی تابی مفرط، تشنج یا شل شدگی شدید باشد باید به صورت ایزوله بستری شود. در 72 ساعت اول پی‌سی‌آر (PCR شناسایی میکروارگانیسم‌های موثر در بیماری و درمان موثر آن است) برای آنفلوآنزا ارسال می‌شود و ضد ویروس مثل اسلتامیویر قبل از گرفتن جواب پی‌سی‌آر شروع می‌شود.

سبک زندگی ر دوره درمان آنفلوآنزا

درطول ابتلا به آنفلوآنزا در صورت اثبات بیماری با بررسی ویروسی یا در صورت وجود تب، خستگی زیاد، سردرد و علائم تنفسی و گوارشی، استراحت در منزل توصیه می‌شود تا هم بهبود حاصل شود و هم احتمال ابتلا که از یک روز قبل تا هفت روز بعد از شروع بیماری است، کاسته شود. در دوره ابتلا به آنفلوآنزا باید فعالیت بیمار کمتر شود و خواب کافی در محل مناسب داشته باشد و تغذیه وی نیز کاملا متعادل و حاوی غذای تازه و سرشار از سبزیجات و لبنیات سالم باشد.

خودسرانه ویتامین مصرف نکنید

هنگام ابتلا به آنفلوآنزا نباید غذاهای سنگین مصرف کرد ولی مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه مهم است . نباید مایعات را در حجم زیاد مصرف کرد و توصیه می‌شود آب میوه و غذاهای تازه حاوی کالری کافی و ویتامین به فرد مبتلا داده شود .

دکتر شیروانی تاکید می‌کند: مصرف ویتامین C و ویتامین‌های دیگر در صورت احتمال وجود کمبود ویتامین در افراد مبتلا خوب است، ولی مصرف خودسرانه مکمل‌ها به جز زینک اصلا توصیه نمی‌شود البته در کشورهای در حال توسعه به خصوص در کودکان ممکن است کمبود ویتامین‌A بخصوص در سنین کودکی دیده شود. در صورت ایجاد خروسک – یکی ازمواردی که آنفلوآنزا ممکن است عامل آن باشد – استفاده از بخور سرد لازم است. البته می‌توان از بخور در طول دو ساعت در شبانه روز یا کمی بیشتر بسته به علائم بیمار استفاده کرد.

درمان آنفلوآنزا در آسیب پذیرها

در بیمار مبتلا به آنفلوآنزا، به ویژه سالمندان، اگر بیماری‌های قلبی و عروقی، متابولیک، تنفسی، دیابت و بیماری‌های کلیوی یا نقص ایمنی وجود داشته یا علائم ریوی شدید باشد یا فرد دچار علائم کاهش هوشیاری باشد، لازم است درمان شروع شده و بستری انجام شود . افراد سالمند در صورت ابتلا باید درمان ضد ویروسی بگیرند و این امر در مورد کودکان زیر دو سال هم صادق است .

بارداران نباید آنفلوآنزا بگیرند

از آنجا که علائم بیماری آنفلوآنزا ممکن است در زنان باردار شدید باشد و منجر به سقط شود، لازم است زنان در بارداری در مقابل ابتلا به آنفلوآنزا هر چه سریع تر واکسینه شوند. اگر بیمار نتواند واکسن دریافت کند باید به طور جدی از افراد دچار علائم تنفسی دوری جوید. مراقبت تحت نظر پزشک معالج لازم است و در صورتی که عفونت تنفسی باکتریایی اتفاق افتد، لازم است آنتی‌بیوتیک استفاده شود .

شما بیشتر در خطر آنفلوآنزا هستید

سیستم ایمنی افراد مختلف ساختارهای متفاوت داشته و هر میزبان در یک زمان خاص و در یک موقعیت ممکن است نسبت به میزبان دیگر پاسخ متفاوتی را در مواجهه با ویروس‌های جدید از خود نشان دهد.
دکتر شیروانی در این باره می‌گوید: وقتی چند ویروس باهم و یا باکتری و ویروس با هم به دستگاه تنفسی حمله کنند که در این صورت احتمال تشدید علائم بیشتر می‌شود. با این حال در افراد مبتلا به آلرژی و سایر مشکلات مانند سینوزیت علائم ابتلا به بیماری‌های تنفسی و عوارض آنها بیشتر خواهد بود.

فرمول تقویت سیستم ایمنی

استراحت، خواب کافی، مصرف نکردن فست فود، نکشیدن سیگار و دخانیات، مصرف میوه و سبزیجات تازه، مواجهه کمتر با افرادبیمار، رشد سالم کودک و عدم چاقی و اختلال رشد، مصرف شیر مادر، مصرف نکردن تنقلات، تغذیه به موقع از وعده‌های غذایی، عدم خستگی و استرس شدید، پوشاندن بدن در مواجهه با سرما به تقویت سیستم ایمنی بدن افراد در برابر بیماری‌های شدید ویروسی از جمله آنفلوآنزا کمک می‌کند .

جام جم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.