سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 10:28 - سه شنبه 23 اردیبهشت 1393

مدیر عامل آب منطقه ای استان اصفهان در گفتگو با اصفهان شرق:

کشاورزان شرق اصفهان، استفاده ی بهینه ای را از آب کشت پاییز داشته باشند

مدیر عامل آب منطقه ای استان اصفهان گفت: در حوزه ی زاینده رود با محدودیت هایی مواجه می باشیم و کشاورزان از حداقل آب پاییز با استفاده از بهینه مصرف، حداکثر استفاده را داشته باشند.

به گزارش اصفهان شرق: دکتر میر محمد صادقی مدیر عامل آب منطقه ای استان اصفهان طی بازدید یک روزه از شهر ورزنه، آشنایی با مشکلات ورزنه در وضع بحرانی خشکسالی را از اهم اهداف حضور خود در بخش بن رود دانست و اظهار داشت: با توجه به وسعت خشکی در ورزنه امید واریم بتوانیم در حد توان خود در حل مشکلات گام بر داریم و اگر در این جهت مشکلی برطرف نشد فکری به حال رفع مشکل بیندیشیم.

وی نکته اصلی در این دیدار را سر پوشیده کردن کانال زهکش شور ورزنه و هم جواری آن با ساختمان ها و مراکز آموزشی دانست و گفت: با تلاش همکاران عملیات اجرایی این طرح انجام گرفت و طی این دیدار مقرر شد تسریعی مفید در این رابطه اتفاق بیفتد و به زودی شاهد سر پوشیده شدن کانال باشیم.

مدیر عامل آب منطقه ای استان رها شدن آب در کانال ها و هدر رفت آن را موضوع دوم بحث خود قرار داد و اظهار داشت: از موضوعات مهم در زمینه ی آب کانال های درجه 2 می باشد بعد از رها شدن آب به جهت کشت در رودخانه و کانا ل های منتهی به روستاها برخی از مکان ها به دلیل هدر رفت زیاد آب قادر به استفاده ی کامل از آب نمی باشند و در این جهت بر اثر اعتبارات مقرر شد اولویت بندی کاملی با کمک صنف کشاورزان داشته باشیم و به نحو صحیحی انجام گیرد.

میرمحمد صادقی استفاده ی مطلوب از چاههای عمومی را بسته به موقیعت و تاریخچه آن معرفی و افزود: چاههای منطقه بسته به موقیعت و تاریخچه ای که دارند می بایست مورد استفاده قرار داده شوند و عمدتا از چاههای عمومی استفاده کنیم و در حدی باشد که مردم و شهرداری، مناطق دیگر و … دامداری بتوانند از این مواد عام المنفعه استفاده کنند .

وی در توصیه ای به مردم مبنی بر وضیعت بحرانی موجود در آب و کشت پاییزه کشاورزان خاطر نشان کرد: ما در بحران آبی به سر می بریم و بایستی آب را که با مدیریت یکپارچه و مستمر با توجه به محدودیت های موجود در پاییز برای کشت پاییز محصول شرق اصفهان اختصاص می گیرد با استفاده بهینه بتوانیم حداکثر استفاده را داشته باشیم و به گونه ای رفتار کنیم که کم ترین هدر رفت را در کشت داشته باشیم .

این مقام مسئول آب نظارت کلی بر برداشت ها و توزیع آب در حوزه زاینده رود را جز وظایف اصلی شورای عالی آب دانست و تصریح نمود: ایجاد مدیریت یک پارچه حوزه زاینده رود حلقه ای گم شده در این حوزه بود که با درایت و پیگیری استاندار انجام شد شورای عالی آب جهت کنترل آب در چهار محال بختیاری و اصفهان برنامه های مبسوطی دارند و کنترل هوشمند بر برداشت های مختلف اعم از چاه و پمپاژبر مناطق مذکور خواهند داشت البته در این مورد نیازبه استمرار و صبر در مدیریت یک پارچه آب داریم.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.