سرویس: غیر تولیدی 15:25 - سه شنبه 19 آذر 1398

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

درحال عبور از پیک شیوع آنفلوانزا در اصفهان هستیم

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اعلام اینکه شیوع بیماری آنفلوانزا در استان قوت قبلی را ندارد، گفت: اوج شیوع بیماری در آذر ماه بود و هم اکنون درحال عبور از پیک شیوع آنفلوا نزا هستیم.

به گزارش اصفهان شرق، آرش نجیمی، اظهارکرد: انتظار داریم شیوع بیماری آنفلوانزا در استان به مرور کم شود، البته نه به این معنا که بیماری در دی ماه یک مرتبه کاهش پیدا کند، چون همانطور که صعود بیماری تدریجی بوده، قطعا نزول بیماری و برگشت به شرایط عادی نیز زمان می برد.

وی با بیان اینکه تقریبا از پیک شیوع آنفلونزا در استان عبور کرده ایم، گفت: باتوجه به روند بیماری پیش بینی می شود، ظرف یک ماه تا یک ماه و نیم آینده شرایط عادی شود و از دی ماه بیماری در روند نزولی قرار می گیرد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بدون اعلام آمار بیماران مبتلا به آنفلوانزا در استان، تاکید کرد: حتی ابتلا و فوت یک نفر بر اثر بیماری برای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اهمیت دارد و جدی است.

وی با اشاره به اینکه قطعا تعداد مبتلایان آنفلوانزا در استان نسبت به سال های پیش بیشتر بوده است، افزود: بیشتر مبتلایان در گروه سنی بزرگسالان بوده اند و تقریبا تمام گروه های بزرگسال در معرض بیماری بوده اند، اما عوارض و مشکلات بیماری یا مواردی که بیماری شدید و منجر به بستری شده، مربوط به افرادی بوده که سالمند و یا دارای بیماری زمینه ای بوده اند.

نجیمی درخصوص اقدامات صورت گرفته برای کنترل بیماری آنفلوانزا در سطح استان نیز، اظهار کرد: جلسه مدیریت بحران با حضور تمام دستگاه های اجرایی استان در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار و وظایف همه بخش ها مشخص شد. در این راستا بر وظیفه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی دانشگاه علوم پزشکی تاکید شد تا در کنار وظایف ذاتی برای تامین دارو و رسیدگی به بیماران بستری و سرپایی، آموزش های لازم درخصوص پیشگیری از بیماری را تهیه و در اختیار تمام ارگان ها قرار دهد. همه بخش ها نیز موظف شدند. این آموزش ها را در به بهترین شکل در دسترس کارکنان و مخاطبان خود قرار دهند.

وی آموزش و رعایت بهداشت فردی را مهمترین مساله در پیشگیری از بیماری آنفلوانزا دانست و افزود: آموزش و آگاهی مردم از بیماری و راه های پیشگیری و کنترل آن برای دانشگاه علوم پزشکی در اولویت است و این مسئله اصلی ترین دغدغه ما بوده که تاکنون بر آن تمرکز داشته ایم، در عین حال که تامین دارو و مدیریت بیماران بستری و سرپایی را نیز به عنوان رسالت ذاتی خود دنبال کرده ایم.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درخصوص تامین دارو برای بیماران آنفلوانزا در استان، گفت: هم اکنون به هیچ وجه مشکلی برای تامین داروی آنفلوانزا نداریم و تعدادی از داروخانه های سطح استان برای تحویل داروی آنفلوانزا تعیین شده اند. داروخانه امام سجاد در سطح شهر اصفهان داروی آنفلونزا را در اختیار بیماران قرار می دهد. البته دارو تنها به بیمارانی تحویل داده می شود که درحال تکمیل دوره درمان خود هستند و یا دارای بیماری های خاص هستند و مصرف دارو براساس نظر متخصصان برای آنها ضروری تشخیص داده شده است.

وی به نگرانی هایی که در مورد شیوع آنفلوانزا در سطح مدارس استان وجود داشت، اشاره و اظهارکرد: خوشبختانه گزارشی از شیوع بیماری در مدارس استان دریافت نکرده ایم و آموزش های دانشگاه علوم پزشکی هم به خوبی برای دانش آموزان و والدین ارائه شده است، به همین خاطر مشکل حادی در مدارس نداشتیم.

نجیمی با بیان اینکه مردم باید نسبت به ابتلا به بیماری آنفلوانزا حساس باشند، گفت: باید بهداشت فردی را رعایت کنند تا به بیماری مبتلا نشوند.

وی بار دیگر با تاکید بر جدی گرفتن توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از بیماری آنفلوانزا از سوی مردم، تصریح کرد: این توصیه ها تنها مربوط به یک یا دو هفته نیست. به عنوان نمونه شستشوی دست از نظر بسیاری از متخصصان یک راهکار کارآمد برای پیشگیری از بیماری است.

نجیمی با بیان اینکه اگر بیماری برای افراد یا خانواده آنها اتفاق افتاد باید در منزل بمانند و استراحت کنند، خاطرنشان کرد: فرد مبتلا باید اجازه بدهد دوره بیماری بگذرد، زیرا در بسیاری از موارد فرد استراحت لازم را نداشته و به محل کار برگشته است. این کار علاوه بر امکان انتشار بیماری برای دیگر افراد جامعه، بیماری فرد مبتلا را نیز تشدید می کند، بنابراین به راحتی و با رعایت مسائل بهداشتی می توان بیماری را کنترل کرد.

انتهای پیام/ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.