سرویس: اجتماعی ۱۵:۴۰ - دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸

دوست داران سلامتی بخوانند؛

شیرین کننده های رژیمی، انواع و خواص آن ها

خوش‌بختانه، تعداد کمی شیرین‌کننده موجود در طبیعت وجود دارد که در واقع برای سلامتی شما مفید هستند. آن‌ها کالری کم، فروکتوز کم و طعم بسیار شیرین دارند.

به گزارش اصفهان شرق، ترک قند تصفیه شده می‌تواند سخت باشد. اما با توجه به این‌که قند فوق‌العاده مضر می‌تواند باشد، قطعاً ارزش این تلاش را دارد. خوش‌بختانه، تعداد کمی شیرین‌کننده موجود در طبیعت وجود دارد که در واقع برای سلامتی شما مفید هستند. آن‌ها کالری کم، فروکتوز کم و طعم بسیار شیرین دارند.

در اینجا 4 شیرین کننده طبیعی وجود دارد که واقعاً سالم هستند.

1. پودر استویا

استویا یک شیرین‌کننده کم کالری بسیار محبوب است. از برگ گیاهان به نام Stevia rebaudiana استخراج شده است. این گیاه قرن‌ها در آمریکای جنوبی به دلیل شیرین و اهداف دارویی پرورش یافته است. چندین ترکیب شیرین در برگ‌های استویا یافت می‌شود. اصلی‌ترین آن‌ها stevioside و rebaudioside A. هر دو صدها برابر شیرین‌تر از قند هستند، گرم برای گرم.

بنابراین، استویا بسیار شیرین است اما برعکس سدیم ساخارین  تقریباً کالری ندارد.

علاوه بر این ، چند مطالعه مبتنی بر انسان نشان می‌دهد استوی از مزایای سلامتی برخوردار است:

استویا می‌تواند فشار خون بالا را در افراد دارای فشار خون بالا بین 14 تا 6٪ کاهش دهد. اما، هیچ تاثیری در فشار خون طبیعی ندارد و یا فقط با خفیف بالا می‌رود.
همچنین نشان داده شده استویا میزان قند خون را در مبتلایان به دیابت کاهش می‌دهد.

مطالعات متعددی در موش صحرایی نشان می‌دهد که استویا می‌تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد، کلسترول LDL اکسیده شده را کاهش داده و پلاک ایجاد شده در عروق را کاهش دهد.

اگر شما نیاز به شیرین‌کردن چیزی دارید ، استویا ممکن است سالم‌ترین انتخاب شما باشد.

با این حال، بسیاری از مردم طعم استویا را بسیار دوست ندارند. عطر و طعم آن به مارک تجاری بستگی دارد، بنابراین ممکن است شما نیاز به آزمایش داشته باشید تا بتوانید نوع استویایی را که دوست دارید پیدا کنید.

2. اریتریتول

اریتریتول یکی دیگر از شیرین کننده‌های کم کالری است. این یک الکل شکر است که به طور طبیعی در میوه‌های خاصی یافت می‌شود. با این حال، اریتریتول پودری موجود برای خرید به احتمال زیاد از طریق یک فرایند صنعتی ساخته می‌شود.

حاوی 0.24 کالری در هر گرم یا حدود 6٪ کالری در مقدار مساوی قند، با 70٪ شیرینی است.

اریتریتول قند خون یا انسولین خون را افزایش نمی‌دهد و هیچ تاثیری در چربی خون مانند کلسترول یا تری گلیسیرید ندارد.

از روده به بدن جذب می‌شود اما در نهایت از کلیه‌ها بدون تغییر دفع می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهد که اریتریتول بسیار بی خطر است. با این حال، مانند سایر الکل‌های قند، اگر شما به مقدار زیاد مصرف کنید می‌تواند باعث مشکلات گوارشی شود.

اریتریتول بسیار شبیه به شکر است، اگرچه می‌تواند یک غذای ملایم و ملایم داشته باشد.

اگرچه به نظر نمی‌رسد که اریتریتول فایده‌ای برای سلامتی داشته باشد، به نظر می‌رسد به هیچ وجه مضر نیست و بهتر از سایر الکل‌های قند قابل تحمل است.

3. زایلیتول

زایلیتول یک الکل قند با شیرینی شبیه به قند است.

این ماده حاوی 2.4 کالری در هر گرم یا حدود دو سوم از ارزش کالری قند است.

به نظر می‌رسد زایلیتول برای سلامتی دندان فواید زیادی دارد و خطر حفره‌ها و پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد.

همچنین ممکن است تراکم استخوان در موش‌ها را بهبود بخشد و به جلوگیری از پوکی استخوان کمک کند .

زایلیتول قند خون یا انسولین را بالا نمی برد. با این حال، مانند سایر الکل‌های قند، می‌تواند در دوزهای زیاد باعث عوارض جانبی گوارشی شود.

اگر شما یک سگ در خانه دارید، ممکن است بخواهید زایلیتول را از دسترس خود دور نگه دارید زیرا برای سگ‌ها بسیار سمی است.

  1. مانیتول.

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.