سرویس: غیر تولیدی 09:23 - سه شنبه 19 آذر 1398

فقر آهن، شایع‌ترین علت ریزش مو در زنان

یک متخصص و جراح پوست و مو گفت: ریزش ۱۰۰ تار مو در روز طبیعی است، اما درصورتی‌که تراکم مو کاهش پیدا کند به بررسی پزشکی نیاز دارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ سید محمدحسین ناجی، اظهار کرد: ریزش مو در زنان به دلیل سوخت‌وساز و  هورمون‌های زنانه، خاص‌تر و بارزتر است.

وی خاطرنشان کرد: ریزش مو در سنین بعد از بلوغ در زنان دلایلی مختلفی دارد که ازجمله می‌توان به تغذیه، مشکلات هورمونی و وراثت اشاره کرد، اما رایج‌ترین علت به تغذیه و فقر آهن ‌برمی‌گردد که این امر در کاهش تراکم مو مؤثر است.

این متخصص و جراح پوست و مو با بیان اینکه مشکلات هورمونی اعم از کم‌کاری و پرکاری تیروئید و ترشح نامنظم هورمون‌ها نقش بسزایی در ریزش مو در زنان دارند، تصریح کرد: مشکلات تیروئیدی اثرات عمده‌ای در کاهش تراکم مو دارد، همچنین ترشح هورمون‌های مردانه و کیست تخمدان در ریزش مو تأثیر بسزایی دارد.

ناجی با اشاره به اینکه ترشح هورمون‌های مردانه باعث رشد موهای زائد در زنان می‌شود، افزود: وراثت نیز یکی دیگر از عوامل کاهش تراکم مو در زنان است که از بستگان درجه اول مانند پدر و برادر یا درجه دوم مانند عمو، دایی و پدربزرگ به ارث می‌رسد.

وی با بیان اینکه ریزش مو به دلیل وراثت بدون هیچ آزمایشی قابل‌تشخیص است، ادامه داد: کاهش تراکم مو در قله سر فقط می‌تواند وراثتی باشد، درحالی‌که معالجه این نوع از ریزش مو از سایر عوامل دیگر سخت‌تر است.

این متخصص و جراح پوست و مو با اشاره به اینکه شایع‌ترین علت ریزش مو در زنان فقر آهن و بعدازآن مشکلات غدد و هورمون‌های زنانه است، تصریح کرد: حدود ۶۰ درصد موها با درمان قابل‌برگشت است و ۴۰ درصد دیگر به‌مرورزمان درمان می‌شود.

راه‌های درمان ریزش مو

ناجی با بیان اینکه هر عارضه درمان خاص خود را دارد، خاطرنشان کرد: در صورت فقدان آهن بیمار با مصرف قرص آهن از ریزش مو جلوگیری می‌کند و مشکلات تیروئیدی هم با برطرف کردن مشکل غدد و مصرف قرص درمان می‌شوند. البته قابل‌ذکر است که رویش مجدد مو در افرادی که دچار مشکلات تیروئیدی هستند، احتیاج به زمان بیشتری دارد.

وی با اشاره به مشکلات هورمونی در زنان، تصریح کرد: در بعضی مواقع کیست تخمدان به جراحی احتیاج دارد، در غیر این صورت با مراجعه به پزشک زنان و کنترل هورمون‌ها، ریزش مو قابل جلوگیری و درمان است.

این متخصص و جراح پوست و مو، تصریح کرد: در ریزش موی وراثتی که بیشتر در آقایان اتفاق می‌افتد، با مصرف داروی ضد ریزش بین شش تا یک سال و مراجعه هر دوماِ به پزشک، ریزش مو تا حدی درمان و کنترل می‌شود، همچنین از داروهای ترکیبی و موضعی هم می‌توان در درمان این نوع ریزش مو استفاده کرد.

ناجی بابیان اینکه کاشت مو عارضه خاصی ندارد، ادامه داد: کاشت مو در زنان کمتر اتفاق می‌افتد، زیرا نیازی به این نوع درمان در زنان نیست، مگر در موارد استثنایی که پوست سر سوخته و یا موارد مشابهی که نیاز به کاشت مو احساس می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.