سرویس: اخبار شهرستان 16:04 - یکشنبه 17 آذر 1398

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه فرهنگیان استان فارس:

دانشجویان باید با بصیرت انقلابی خود، پیشتاز حرکت های مطالبه‌گرانه مردم باشند

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه فرهنگیان استان فارس گفت: قشر دانشجو در زمان اول انقلاب پیشتاز بودند و انتظار ما و علی الخصوص انتظار رهبری این است که دانشجویان ما همیشه پیشگام مردم باشند.

به گزارش اصفهان شرق، فرا رسیدن روز دانشجو، روز تأکید بر اهمیت علم آموزی و لزوم حقیقت جوی، روز تأکید بر لزوم تقویت ایمان و اهمیت افزایش بصیرت سیاسی و معرفت دینی است.

بعد از كودتاى 28 مرداد 1332، رژيم وابسته پهلوى كه توانسته بود با كمك اربابان امريكايى بر اريكه قدرت باز گردد، درصدد برآمد تا پايه هاى حكومت خود را تثبيت كند، اما غافل از اينكه مقاومت مردم بطور كامل از بين نرفته و ايران در اولين فرصت خشم و انزجار خويش را نشان خواهد داد.

در این رابطه گفتگویی با غلامحسین جعفری پیکانی برادر شهیدان جعفری و مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان استان فارس داشتیم.

رسالت جنبش دانشجویی در گام دوم انقلاب چیست؟

رسالت دانشجویان در بحث گام دوم انقلاب این است که بیانیه مقام معظم رهبری که استمرار دهه پنجم انقلاب است را تحقق ببخشیم. انقلاب برای این بوجود آمد که اولا پرچم اسلام به اهتزاز در بیاد و در ثانی مردم با یک زندگی در آسایش و آرامش و راحتی زندگی کنند. ثالثا امنیت واقعی در سراسر کشور تحقق پیدا کند و چهارمین هدف هم این بود که اسلام به معنای واقعی کلمه همه احکام اسلام پیاده شود.

حرکت دانشجویان از ۱۶ آذر ۳۲ تا ۵۸ را چطور ارزیابی می کنید؟
در روز 16 آذر 32 در حقیقت دانشجویان ما بر علیه آمریکا قیام کردند یعنی نیکسون که آن موقعه معاون وقت رئیس جمهور آمریکا بود در سفری که وارد ایران شد و دانشجویان بر علیه این فرد قیام کردند و این حرکت اعتراضی آنها با تیراندازی رژیم شاه منجر به آن شد که 3 نفر از دانشجویان ما به شهادت برسند. این حرکت ضد آمریکایی از آن موقعه شروع شد و استمرار پیدا کرده و تا الان ادامه داشته، یعنی رسالت اصلی دانشجویان ما در روز 16 آذر این است که مبارزه با ظلم و استبداد داخلی و استکبار جهانی ادامه پیدا کند.

وظیفه دانشجویان در برابر تنش های اخیر که ایجاد شده توسط تیم رسانه های دشمن؛ چیست؟
به نظر من دانشجویان ما 2 وظیفه دارند اول اینکه: مطالبات واقعی مردم را نگذارند فراموش شود و در لابه لای این سو استفاده های که میشود به فراموشی سپرده شود و دوم اینکه اجازه ندهند که دیگران بیاند و این حرکت های بحق مردم را با این اقدامات زشت به فراموشی بسپارند.

چه آسیب های تشکل های دانشجویی رو تهدید میکند؟
تشکلهای دانشجویی باید استقلال داشته باشند. تشکل هایی نباید ابزار دست حزب های سیاسی بیرون از دانشگاه باشند؛ معمولا احزاب سیاسی که بیرون از دانشگاه ها هستند میخواند از دانشجویان ابزار خودشان استفاده کنند که دانشجویان ما در این زمینه باید هوشیار باشند. ضمن اینکه در مسائل سیاسی بتوانند بطور فعال شرکت می کنند ولی اجازه ندهند که دیگران از آنها سو استفاده کرده و مستقلا کار خودشان را انجام دهند.

برای برون رفت از مشکلات جامعه دانشجویی(ساختار شکنی و هنجار شکنی) چه راهکارهای مد نظر است؟
برون رفت از این وضعیت این است که ما تحول بنیادی در آموزش و پرورش ایجاد کنیم. آموزش و پرورش ما چونکه ارث نظام طاغوت بوده و تحول در آن ایجاد نشده تربیت شدگان آموزش و پرورش ما آن کسانی نیستند که وقتی وارد دانشگاه شدند آن رسالت اصلی زندگی ما و مردم خودشان را بشناسند. غیر از عده ای معدود ما باید در آموزش و پرورش تحول ایجاد کنیم و در دانشگاهها به تبع آن دانشجوهای خوبی داشته باشیم که البته الان هم خوب هستند. خداروشکر منتها به شکل ریشه ای ما یک تحول در نظام آموزشی ایجاد کنیم و دانشگاهها ما باید از حافظه محوری دربیایند و به سمت اندیشه و تفکر محوری حرکت کنند و در خواستی که اینجا از مسولین داریم این است که پیگیر خوابگاهای متاهلی باشند که دانشجوها انگیزه برای زندگی متاهلی در دوران دانشجویی داشته باشند.

نقش دانشجویان در دولت یازدهم و دوازدهم چگونه می بینید؟
ببینید قشر دانشجو در زمان اول انقلاب پیشتاز بودند و انتظار ما و علی الخصوص انتظار رهبری این است که دانشجویان ما همیشه پیشگام مردم باشند و بخصوص در گام دوم انقلاب این دانشجویان ما پیشتاز حرکتهای مردمی باشند در دولتهای یازدهم و دوازدهم نقش برجسته ای از دانشجویان ما نمیشه عنوان کرد و خب بدون تردید کسانیکه تاثیر گذار بودند از همان دانشجویان ما بودند ولی نمیشه به شکل قاطع گفت که دانشجویان ما همان حرکتهای دانشجویان اول انقلاب را دارا هستند.

با تشکر

انتهای پیام/ اکرم سعادت

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.