سرویس: خواندنی 07:35 - دوشنبه 18 آذر 1398

ارتباط بطری های یک بار مصرف با نازایی

تحقیقات جدید باز هم نشان می دهد که بطری های پلاستیکی خطرناک تر از چیزی هستند که تصور می کنیم و خطرات غیر قابل جبرانی برای انسان و طبیعت دارند.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از دیلی میل، تحقیقات دانشگاه ایالتی واشنگتن حاکی از آن است تاثیرات بطری های پلاستیکی مخرب تر از چیزی است که تا امروز تصور می شود. خوب می دانیم که 300 سال طول می کشد تا یک بطری پلاستیکی در طبیعت تجزیه شود اما گویا دردسرهای این بطری ها فقط منحصر به تجزیه نشدن آنها نیست.

بر اساس مطالعه جدیدی که انجام شده است انسان اگر در معرض مواد شیمیایی و بطری های غیرقابل تجزیه به مدت طولانی قرار بگیرد برخی از هورمون های بدنش تغییر می کنند. برخی از این تغییر هورمون ها منجر به سرطان و البته نازایی در افراد می شود، چه زن و چه مرد. BPA نام سم بسیار خطرناکی است که در بطری های پلاستیکی وجود دارد. این سم خطرناک منجر به سرطان و دیگر بیماری ها و نارسایی ها در بدن می شود. اکنون نیز تحقیقات جدید نشان داده است که استفاده مدوام از بطری های پلاستیکی ضریب نازایی در زنان و عقیم بودن در مردان را بالا می برد.

بیسفونل آ (به اصطلاح BPA) ماده ای شیمیایی است که ترکیبی آلی است و حاوی دو گروه فنول است. این ماده جزو ساختار چندین پلیمر و افزودنی پلیمری مهم است. بیسفنول که با تولید سالیانه ۲-۳ میلیون تن مونومری مهم در تولید پلی کربنات (PC)، برای اولین بار در سال ۱۸۹۱ شناخته شده است. این ماده از تغلیظ استون بدست می آید و این واکنش توسط اسید کاتالیز می شود.

بیش از ۵۰ سال است که محصولات حاوی بیسفنول و یا ساخته شده از آن به بازار راه پیدا کرده‌اند. در حال حاضر مصارف آن بی‌شمار است. در سنتز پلی‌استرها، پلی‌سولفونها و کتونهای پلی اتر از این ماده استفاده می شود و مونومری کلیدی در تولید پلاستیک پلی کربنات (PC) و رزین های اپوکسی است.

پلاستیک پلی کربنات (PC) در ساخت بسیاری از محصولات متداول مثل شیشه شیرهای کودکان و آب، وسایل ورزشی، ابزار پزشکی و دندانپزشکی، سیلنتها و… استفاده می‌شود.

این ماده با گیرنده های استروژن و هورمون تیروئید واکنش نشان می دهد و با ناباروری ، اوتیسم ، ADHD ، چاقی ، دیابت نوع 2 ، زایمان زودرس و شروع زودرس بلوغ در ارتباط است.

ترس از سلامتی باعث شده است تا BPA با Bisphenol S (جایگزین سالم تر) جایگزین شود ، اما شواهد نشان می دهد که BPS رشد نوزادان را در رحم مختل می کند.

قرار گرفتن در معرض BPA ، که در پوشش غذاهای کنسرو نیز یافت می شود، باعث ایجاد همان التهاب و تغییر باکتری های روده در موش ها می شود که در بیماران مبتلا به کولیت و کولر اولسراتیو اتفاق می افتد.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده استفاده از FDA و BPA را در بطری های کودک ممنوع اعلام کرده .

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.