سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 14:28 - یکشنبه 17 آذر 1398

قلیان، سمی که سلامت کودکان را تهدید می‌کند‌

والدین در هر فاصله‌ای از کودکان خود سیگار و قلیان بکشند، سلامت آن‌ها را به خطر می‌اندازند، والدین سیگاری سبب بروز بیماری‌های گوناگونی در کودکان خود می‌شوند.

به گزارش اصفهان شرق؛ قلیان، به شکل ابزاری برای دور هم آمدن و گذران وقت آزاد در سال‌های اخیر شیوع یافته و این ابزار در طول سالیان درازی در جامعه ایران رواج داشته است؛ بنابراین، در سال‌های اخیر پژوهشگران در حوزه‌های سلامت، روان‌شناسی و علوم اجتماعی به این مسأله توجه کرده‌اند. بخشی از این توجه، به‌ دلیل رشد مصرف‌کنندگان آن و بخشی نیز به‌ دلیل پیامدهای زیان‌باری است که برای سلامتی مصرف‌کنندگان به دنبال دارد.

بسیاری از افراد مصرف‌کننده قلیان، بر این باورند که دود قلیان کمتر از دود سیگار ضرر دارد؛ در حالی‌که ثابت‌ شده دود قلیان مخلوطی از 4 هزار نوع ماده شیمیایی است که با بیش از 40 نوع ماده سرطانی ترکیب می‌شود. نیکوتین، خون افرادی که هر روز قلیان می‌کشند، مانند خون افرادی است که روزانه 10 نخ سیگار استفاده می‌کنند.

مصرف قلیان در خانواده و تأثیر آن بر فرزندان

مریم محمدی، مشاور خانواده با اشاره به مصرف قلیان در خانواده‌ها به خبرنگار فارس گفت: بین شیوه‌‌های فرزندپروری والدین و بروز رفتار‌های سازنده و یا مخرب فرزندان به دلیل تأثیرپذیری عمیق فرزندان از اعمال و رفتار والدین، رابطه معناداری وجود دارد.

مشاور خانواده با بیان این‌که اعمال و رفتار مناسب و یا نامناسب والدین در محیط خانواده الگویی برای شکل‌گیری رفتارهای مناسب و یا بروز رفتارهای نامناسب از جانب فرزندان است، افزود: زمانی که والدین آگاهانه نیز تلاش نمی‌کنند و تصمیم ندارند الگویی در اختیار فرزندان خود قرار دهند، فرزندان رفتار آن‌ها را سرمشق خود قرار می‌دهند؛ بنابراین، والدین می‌توانند با رفتارها و واکنش‌‌های صحیح خود الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشند و یا با رفتارهای نامناسب زمینه شکل‌گیری رفتارهای نادرست را در آنان فراهم سازند.

وی با بیان این‌که از جمله اعمال نامناسبی که والدین در محیط خانواده با مبادرت به انجام آن زمینه تکرار آن عمل توسط فرزندان خود را به وجود می‌‌آورند، استعمال قلیان است، تصریح کرد: با اطمینان می‌‌توان گفت والدینی که در محیط خانواده قلیان مصرف می‌‌کنند فرزندان آن‌ها گرایش بیشتری به استعمال قلیان خواهند داشت.

محمدی خاطرنشان کرد: در راستای امر پیشگیری، کنترل و کاهش مصرف قلیان نوجوانان و جوانان، والدین با پرهیز از استعمال دخانیات خاصه قلیان در محیط‌‌های خانوادگی، می‌‌توانند نقش مفید و مؤثری را ایفا کنند.

 اثر قلیان بر روی رشد و نمو کودکان

والدین در هر فاصله‌ای از کودکان خود سیگار و قلیان بکشند، سلامت آن‌ها را به خطر می‌اندازند، والدین سیگاری سبب بروز بیماری‌های گوناگونی در کودکان  خود می‌شوند. والدین در هر فاصله‌ای از کودکان خود سیگار و قلیان بکشند، سلامت آن‌ها را به خطر می‌اندازند، به ویژه ریه کودکان به دلیل حساسیت ممکن است آسیب بیشتری ببیند .

حجت‌اله تنهایی با بیان این‌که مصرف سیگار و قلیان مادر باردار، سبب قرار گرفتن جنین وی در معرض دود می‌شود، اظهار داشت: سموم دود سیگار و قلیان از راه جفت به جنین منتقل و سبب کاهش وزن تولد جنین می‌شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا گفت: نشان داده شده است که اثر دود سیگار و قلیان بر روی جنین می‌تواند علاوه بر تأخیر رشد داخل رحمی، بر روی نمو عصبی-روانی جنین هم تأثیر منفی بگذارد، مونوکسید کربن و نیکوتین اجزایی از دود سیگار و قلیان است که این عوارض را ایجاد می‌کند.

وی با بیان این‌که از دیگر عوارض وابسته به دود سیگار و قلیان، اختلال تکامل در جنین و ناهنجاری‌های مادرزادی است، بیان کرد: برخی مطالعات رابطه مصرف سیگار و قلیان پدر و ناهنجاری‌های مادرزادی در جنین را نشان داده‌اند، به علاوه دود سیگار و قلیان می‌تواند سبب تولد نوزاد نارس شود؛ مصرف سیگار و قلیان در دوران بارداری با عوارضی از جمله سقط خود بخود و جفت سر راهی یا کنده شدن جفت همراه است.

افزایش تعداد عفونت‌های تنفسی حاد رهاورد مصرف قلیان در مادر باردار

تنهایی با بیان این‌که در دوران کودکی، افزایش عملکرد ریه کم و بیش به موازات افزایش طول قد پیش می‌رود، تصریح کرد: مصرف دخانیات توسط والدین اثر بازدارنده‌ای بر روی رشد و کارکرد ریه در دوران کودکی اعمال می‌کند، تماس با دود سیگار و قلیان در دوران کودکی سبب کاهش جریان بازدمی هوا تا حدود ۲۷-۲۵ درصد می‌شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با بیان این‌که مصرف دخانیات توسط مادر باردار و قرار گرفتن او در معرض دود سیگار و قلیان می‌تواند، تا مدت‌ها بعد سبب افزایش تعداد عفونت‌های تنفسی حاد در فرزند او شود، خاطرنشان کرد: قرار گرفتن در معرض دود سیگار و قلیان به عنوان یک عامل خطر در بروز بیماری سل در کودکان کم سن و سال شناخته شده است.

وی ادامه داد: در بسیاری از مطالعات نشان داده شده که التهاب عود کننده گوش میانی به طور شایع در کودکانی که در معرض دود دخانیات قرار دارند اتفاق می‌افتد، قرار گرفتن در معرض دود دخانیات همچنین خطر جمع شدن مایع در گوش میانی و اوتیت مزمن گوش میانی را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/631

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.