سرویس: غیر تولیدی 13:13 - یکشنبه 17 آذر 1398

سلبریتی‌های میلیاردی؛ هنرمند مدنظر دولت برای معافیت مالیاتی

به نظر می‌رسد هنرمند از دیدگاه دولت تعریف خاصی دارد و شامل افرادی خاص می‌شود که دارایی‌هایشان به میلیارد می‌رسد اما هنرمندان رسته‌ای همچون هنر صنایع‌دستی که نشان‌دهنده ریشه، تمدن و فرهنگ ایران کهن است، امروز باید بیم حذف شدن از لیست هنرمندان مطلوب دولت و الزام به پرداخت مالیات را داشته باشند.

به گزارش اصفهان شرق؛  طرح موضوع معافیت مالیاتی هنرمندان از سوی دولت، واکنش‌ها و اظهار نظرات متفاوتی از طرف کارشناسان، هنرمندان و افراد گوناگون در پی داشته است که در برخی موارد به جنجال و حتی خداحافظی برخی بازیگران از رسانه ملی انجامیده است، البته این مبحث به‌ نوعی موج بسیار مناسبی شده تا هنرمندانی که کمتر شناخته هستند و یا رسانه‌ها برای آن‌ها شأنیتی قائل نیستند، بر آن سوار شوند تا شاید این گونه نگاه‌های مردم و دولت کمی به سمتشان متمایل شود.

با توجه به نزدیکی انتخابات مجلس، طرح چنین موضوعی از سوی دولت، آن‌هم در زمان مشکلات اقتصادی عدیده مردم و همچنین افزایش قیمت بنزین این طور تحلیل می‌شود که هنرمند از دیدگاه دولت تعریف خاصی دارد و شامل افرادی خاص می‌شود که دارایی‌هایشان به میلیارد می‌رسد اما هنرمندان رسته‌ای همچون هنر صنایع‌دستی که نشان‌دهنده ریشه، تمدن و فرهنگ ایران کهن است، امروز  باید بیم حذف شدن از لیست هنرمندان مطلوب دولت و الزام به پرداخت مالیات را داشته باشند.

در همین رابطه عباس شیردل، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان صنایع‌دستی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به طرح موضوع معافیت مالیاتی هنرمندان اظهار داشت: اصل 142 قانون مالیاتی برای معافیت‌های مالیاتی هنرمندان صنایع‌دستی است که اگر یک نفر اظهارنامه تسلیم کند و هیچ‌گونه مشکلی نداشته باشد می‌تواند از این معافیت استفاده کند اما در بسیاری از مواقع سلیقه‌ای عمل می‌شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر دولت به دلیل شرایط اقتصادی، قصد دارد این اصل از قانون را تغییر دهد و این معافیت‌های مالیاتی که برای هنرمندان برداشته بودند را دوباره اعمال کند.

شیردل بابیان این‌که هنرمندان در کارگاه‌های کوچک با سرمایه‌های کم، هنرهای دستی قابل‌توجهی ارائه می‌دهند، افزود: هنرمندان، فرهنگ غنی ایران‌زمین را از زمان مادها تا کنون به‌ صورت سنتی تولید می‌کردند، البته در این کار از تکنولوژی هم بهره می‌برند، اما اصل کار این است که هنرمندان پاسدار هنرهای قدیمی هستند و درآمد آن‌چنانی ندارند.

علی‌رغم ادعای دولت، افزایش قیمت بنزین در برخی ابعاد اقتصاد تأثیرگذار بوده و گرانی و مشکلات ناشی از آن بسیاری از مردم را درگیر کرده است و خانواده‌ها برای گذران زندگی مجبور به حذف یا کم‌رنگ کردن برخی موارد از سبد خانوار هستند که در بیشتر اوقات قرعه به نام تفریح، سفر، کتاب، هنر و آثار هنری می‌افتد.

ترکش افزایش قیمت بنزین، صنایع دستی را هم مورد هدف قرار داد

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان صنایع‌دستی اصفهان با اشاره به این‌که امروز صنایع‌دستی در سبد خانوار نیست، بیان کرد: با توجه به این‌که شرایط اقتصادی مردم ایران به‌ هم‌ریخته است و در سبد خانوارها صنایع‌دستی بسیار اندک شده، فروش صنایع‌دستی یک‌راه درآمد برای هنرمندان بود که با گران شدن بنزین، شرایط اقتصادی آن‌ها از این بدتر هم می‌شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان صنایع‌دستی اصفهان تصریح کرد: پنجشنبه و جمعه‌ها با همکاری هتل‌ها، صنایع‌دستی با تخفیف 20 درصدی به فروش می‌رسید و بازار آن‌هم در حال رشد کردن بود اما با گرانی بنزین، شاهد کاهش خرید صنایع‌دستی هستیم.

وی تأکید کرد: اگر اصل 142 قانون مالیات اعمال شود، عملاً بسیاری از هنرهای صنایع‌دستی و هنرهای بومی ما به سمت تعطیلی خواهد رفت و در واقع دولت تدبیر و امید، با دست‌های خود هنرهای صنایع‌دستی را به نابودی می‌کشد.

دیوان‌سالاری یا سنگ‌اندازی؟!

برخی رفت و آمدها و قوانین اداری بیشتر به مانع‌تراشی و سنگ‌اندازی پیش پای مردم می‌مانند و توجیه عقلانی برای آن‌ها وجود ندارد، تصحیح و حتی حذف آن‌ها می‌تواند روغنی باشد بر چرخ پیشرفت کشور؛ از طرفی صنایع‌دستی بیشتر از آنکه تجارت باشد، هنر، ذوق و سلیقه است و طبیعتاً هنرمند صنایع‌دستی، توانایی یک تاجر در تحمل و عبور از بروکراسی و مشکلاتی مانند صادرات را ندارد بنابر این می‌طلبد که دولت نگاه ویژه‌ای ‌به این بخش و فعالان هنر در عرصه‌های گوناگون داشته باشد.

بی‌توجهی به سرمایه‌های کشور در مبحث صنایع‌دستی، می‌تواند خروج سرمایه مادی و معنوی را به همراه داشته باشد به‌ طوری‌که هم درآمد حاصل از آن را از دست خواهیم داد و هم نام و نشان هنر ایران به اسم دیگری ثبت می‌شود.

ترکیه، بهترین بهره را از وضعیت هنرمندان می‌برد

شیردل با اشاره به مشکلات صنایع‌دستی عنوان کرد: در حال حاضر بسیاری از هنرمندان به خاطر مشکلات ارسال کالا، تحریم و دیگر مسائل، کاری را تولید می‌کنند اما نمی‌توانند آن را به فروش برسانند، در مرزها و گمرک با مشکل روبه‌رو می‌شوند و شرایط ارسال وجود ندارد و کالا بازگشت می‌خورد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان صنایع‌دستی اصفهان خاطرنشان کرد: برخی از هنرمندان ما به کشورهای ترکیه و کانادا رفته و آنجا سرمایه‌گذاری کردند و به تولید صنایع‌دستی مشغول هستند، دولت ترکیه از این نقص قانونی و عدم‌حمایت دولت از هنرمندان این عرصه بهترین سوءاستفاده را کرده و بهره مادی و معنوی هنر و هنرمند ایرانی را از آن خود می‌کند، بنابراین برخی هنرمندان درصدد هستند که به کشورهای دیگر بروند.

وی ادامه داد: اگر اصل 142 قانون مالیات ابلاغ شود، فاجعه بسیار بزرگی در حوزه صنایع‌دستی رخ می‌دهد، از طرفی بیمه هنرمندان حدود 5 سال است که قطع‌شده و هنرمندان جدید هم قراردادی با تأمین اجتماعی نبسته‌اند چراکه دولت نتوانسته است تأمین اعتبار کند.

شیردل با تأکید بر این‌که دولت باید از هنرمندان صنایع‌دستی حمایت واقعی کند و بیمه هنرمندان برقرار شود، ابراز داشت: اداره دارایی نباید از هنرمندان و فروشندگان صنایع‌دستی مالیات بگیرد و مالیات بر ارزش‌افزوده اعمال کند، همچنین قوانین بسیار سختی برای گمرک‌ها و پست در نظر گرفته‌شده که اگر کسی بخواهد چند قطعه صنایع‌دستی پست کند، گمرک در پست، کالای تجاری قلمداد می‌کند.

سلبریتی‌های میلیاردی؛ هنرمند مدنظر دولت برای معافیت مالیاتی

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان صنایع‌دستی اصفهان افزود: پست و گمرک کمال همکاری را با حوزه صنایع‌دستی دارند اما قوانین باید اصلاح شود تا تولیدکنندگان در فضای مجازی و افرادی که می‌خواهند تولیدات خود را صادر کنند فعالیتشان را از سر بگیرند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا باید سلبریتی‌ها مالیات ندهند و هنرمندان صنایع‌دستی مالیات دهند، عنوان کرد: حوزه صنایع‌دستی تریبون ندارد، رسانه ملی در اختیار هنرمندان است، هیچ‌گاه صداوسیما از من به‌ عنوان رئیس اتحادیه صنایع‌دستی دعوت نمی‌کند تا مسائل و مشکلات حوزه صنایع‌دستی را عنوان کنم، دولتی‌ها را دعوت می‌کند تا بگویند همه‌چیز خوب است و هنرمندان هیچ مشکلی ندارند.

شیردل با بیان این‌که در حال حاضر هنرمندان در خطر قرار دارند و احتمال تعطیلی بسیاری از کارگاه‌های صنایع‌دستی وجود دارد، اذعان داشت: حدود 10 سال پیش در استان اصفهان پر از جنس خارجی بود و بیش از 4 هزار تولیدکننده صنایع‌دستی بعد از این‌که جلوی جنس‌های قاچاق و خارجی گرفته شد، به بازار آمدند و بسیاری از صنایع‌دستی که در حال فراموشی بود را احیا کردند.

دست دولت بر گلوی صنایع دستی کشور

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان صنایع‌دستی اصفهان ادامه داد: بیش از 50 هزار نفر تا اواخر سال 97 در حوزه صنایع‌دستی در استان اصفهان مشغول کار بودند، اما به دلیل نوسانات ارز و نابسامانی در ارسال کالاها، گرانی مواد اولیه و تحریم‌ها نتوانستیم تجارت انجام دهیم و دولت هم اصلاً در رفع این مشکلات هیچ کمکی نکرد.

وی در پایان گفت: 30 درصد کارگاه‌ها و جوانان هنرمند، با وجود این مشکلات ادامه کار ندادند و اگر اوضاع با این همین رویه جلو برود و مشکل مالیات را برای هنرمندان به وجود آورند، هنرهای دستی نابود می‌شود و بیشتر هنرمندان ما مهاجرت می‌کنند تا بتوانند هنر خود را به‌ راحتی عرضه کنند؛ از مسؤولان، استاندار و بخش اقتصادی استانداری اصفهان خواستاریم که مسائل و مشکلات هنرمندان صنایع‌دستی را برطرف کنند.

 انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.