سرویس: اجتماعی » علمی 03:19 - شنبه 16 آذر 1398

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

بیانیه گام دوم انقلاب؛ سندی راهگشا در پیشبرد ماموریت‌های نسل جوان است/ فرهنگ اسلامی اجازه رشد انگلی با تکیه بر دشمن را نخواهد داد

استاد انقلابی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: دولت راه مذاکره را در پیش گرفت ولی فرهنگ اسلامی اجازه رشد انگلی را نمی دهد زیرا اگر رشد را در ارتباط با بیگانگان دیدیم، پایان شومی برای کشور رقم می زنیم.

به گزارش اصفهان شرق، شانزده آذر ماه، نماد روحیه استقامت و مظهر ایثار، از خودگذشتگی است. در این روز، دانشجویان، ثابت کردند که دانشجو در همه جا حضور چشم­گیری دارد و با روشنگری و آگاهی­‌های خود، هرگز اجازه نخواهد داد دشمنان در امور داخلی و خارجی کشور دخالت کنند.

بمناسبت این روز که به عنوان یکی از تاثیرگذارترین روزهای تاریخ معاصر ایران و نقطه عطفی در جنش ضدامپریالیستی به شمار می رود، قرار مصاحبه با چهره ماندگار و انقلابی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را گذاشتیم. پای درس استاد نشستن؛ آن هم استادی از جنس دانشجویان استکبارستیز جای شادمانی داشت.

استاد 69 ساله ما که در همه صحنه های انقلاب تا کنون رزمندگی کرده است، از وظیفه و نقش دانشجویان و جوانان این مرز و بوم برایمان ساعت ها صحبت کرد.

استاد هم در زندان های ساواک روزگار گذرانده و هم در بهترین دانشگاه های انگلستان درس خواند و تحقیق کرد و در جوانی اعلامیه های امام(ره) و در میان سالی برگ برنده برتری قدرت علمی ایران در برابر امریکا و قدرت های علمی غرب را در رشته علوم تشریحی و بیولوژی مولکولی را در دست داشت.

شخصی که کسب درآمد را فدای آموزش علم پزشکی به جوانان ایرانی کرد و امروزه جمهوری اسلامی ایران در بحث ساخت پیوند غضروفی و کشت غضروف مدیون این بزرگ مرد جاودانه علم پزشکی کشور خواهد بود.

دکتر ابراهیم اسفندیاری، استاد تمام گروه علوم تشریحی و بیولوژی مولکولی و عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی و متولد 21 اردیبهشت 1329 در اصفهان در محله مارنان است.

پای صحبت های ناب استاد می نشینیم:

اصفهان شرق؛ نقش آمریکا از گذشته در تغییر روحیه انقلابی نخبگان و دانشجویان چگونه بوده است؟

بعد از كودتاى 28 مرداد 1332، رژيم وابسته پهلوى كه توانسته بود با كمك اربابان امريكايى بر قدرت باز گردد، درصدد برآمد تا پايه هاى حكومت خود را تثبيت كند و در این زمان نيكسون معاون رئيس جمهور امريكا در سال 1332، راهى ايران شد تا نتيجه سرمايه گذارى بيست و يك ميليون دلارى را كه سازمان جاسوسى امريكا سياه در راه كودتا و سرنگونى دولت مصدق هزينه كرده بود، از نزديك مشاهده كند.

دانشجویان در یک حرکت آگاهانه، اولین تودهنی را به استکبار با شعار مرگ بر آمریکا زدند و مقتدرانه و شجاعانه به میدان آمدند تا نشان دهند، در سایه بصیرت و روحیه انقلابی، می توان ثبات قدم داشت و در مقابل خواسته های نابجای بیگانگان ایستاد.

در این رابطه پیامبر اسلام(ص) فرمودند: أفضَلُ الجِهادُ كَلِمَةُ عَدلٍ عِندَ إمامٍ جائرٍ ، أفضَلُ الجِهادِ كَلِمَةُ حُكمٍ عِندَ إمامٍ جائرٍ« برترين جهاد، سخن عادلانه در برابر پيشوايى ستمگر است. برترين جهاد سخن حق در برابر پيشواى ستمگر است.» و با توجه به این روایت براورد می شود؛ مادامی که دشمنان مست غرور و پیروزی بودند؛ دانشجویان بلند شده و بر دهانشان کوبیدند، پس می توان نتیجه گرفت که حقیقت دانشجویان کلمه عدل بود که پایه بصیرت ضد استکباری را آشکار کرد.

در گام بعدی و با تصویب لایحه کاپیتولاسیون که بی‌‌ترديد تصویب این لایحه از خیانت های محمد رضا پهلوی به مردم ایران بود، امام خمینی در مخالفت با این لایحه در آبان ماه سال 1343؛ دولت شاه را مورد خطاب قرار داد و ظلم شاهنشاهی و استکبار را برای مردم آشکار کرد و می توان گفت امام خمینی(ره) در زمانی که کسی جرات نداشت به دولت آمریکا کلمه ای مخالفت کند، با شجاعت به آگاهی سازی مردم پرداخت و این سخنان قطعا نقطه عطف دیگری در مقابله با استکبار جهانی بود. شجاعت حضرت امام در کلام و رهنمودهای ایشان، روح شجاعت را در جوانان به وجود آورد و منجر به پیروزی های بسیاری در عرصه انقلاب شد.

اصفهان شرق: حرکت دانشجویان از 16 آذر 32 تا 58 را چطور ارزیابی می کنید؟

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 57، دشمنی های بسیار زیادتری نسبت به ایران از سوی استکبار در حال انجام بود که باز جوانان انقلابی، احساس خطر کردند و سفارت این کشور را در 13آبان 58 گرفتند که این بزرگترین تحقیر برای آمریکا در طول تشکیل این دولت بود.

این جهش و تحول بزرگ ضد استکباری دانشجویان بود که در تاریخ ماندگار شد و هرساله در قلب تاریخ ایران تکرار می شود.

آمریکا در برابر این تحقیر آرام ننشست و عملیات طبس را در 5 اردیبهشت 59 برای آزادسازی آمریکایی های گروگان گرفته شده انجام داد که با عنایت خداوند این عملیات با نام پنجه عقاب رو به ناکامی گذاشت و دوباره استکبار زمینگیر شد.

در ادامه همه این شکست ها که به استکبار جهانی تحمیل شد، حمله به سفارت ایران در لندن و به شهادت رسیدن دو کارمند سفارت را نیز در 10 اردیبهشت 59 را در تلافی شکست آمریکا در طبس داشتیم که دشمن سعی می کرد با مخفی کردن رسانه ای آنها، بر جنایات خود سرپوش بگذارد ولی از سویی دیگر با بُرد رسانه ای خود، اقدام به ایران هراسی در جهان را کرد تا ایران را خشن معرفی کند.

اصفهان شرق: در برابر تنش های ایجاد شده توسط تیم رسانه های دشمن؛ وظیفه چیست؟

دشمن در برخی موارد کوچک بر سر ایران می کوبد و این در حالی است که هر ثانیه اخباری از جنایت هولناک استکبار جهانی در گوشه گوشه کشورهای اسلامی منطقه به گوش می رسد. رسانه های انقلابی ما در این رابطه باید با انعکاس اخبار لحظه ای از جنایت آمریکا و بازخوانی رویداهای استکبار و رفتارهای ددمنشانه دشمن از قبل از انقلاب تا کنون؛ چهره ظالمان جهانی را به مردم بشناسانند تا افکار عمومی به صورت جامع با روند جنایات شیطان بزرگ اشنا شود.

ذهن جوانان باید با اطلاع رسانی و روشنگری، نسبت به جنایات استکبار اگاهی پیدا کرده و در حافظه خود به ثبت برساند. در این خصوص رسانه های انقلابی ما نباید کم کاری کنند زیرا هر گونه ضعف در رساندن پیام توسط رسانه انقلابی یعنی تقویت رسانه های معاند در پنهان کردن جنایت های خود.

اصفهان شرق: نقش دانشجویان و قشر جوان در تحقق گام دوم انقلاب و اصلاح ساختار مدیران کشور چیست؟

بیانیه گام دوم انقلاب توسط رهبر معظم انقلاب و خطاب به ملت ایران منشر شد ولی توقع ما از جوانان در باب بررسی و پژوهش این بیانیه با گذشت کم تر از یک سال از نشر آن، به مراتب بالاتر بوده است و باید جوانان و علی الخصوص دانشجویان، نسبت به بررسی میدانی مطالب ارزشمند بیانیه اقدام کنند.

رهبر معظم انقلاب، اهم دستاوردهای انقلاب را در این 40 سال در هفت سرفصل ذکر فرمودند که ثبات و امنیت و حفظ تمامیت ارضی ایران و موتور پیشران کشور در عرصه‌ی علم و فنّاوری، از موارد اول و دوم این سرفصل عنوان شد.

به اوج رسانیدن مشارکت مردمی از دیگر سرفصل های دستاوردهای انقلاب است که قطعا این مشارکت مردمی به برکت امام راحل و انقلاب اسلامی قوت گرفت وگرنه در زمان شاه که مردم اصلا به حساب نمی آمدند. در این رابطه امام خمینی، روح شجاعت و مسئولیت را در مردم دمیدند به گونه ای که مردم اقتدار حضور در دفاع هشت ساله از کشور را در خود دیدند و دشمن را مات و زمینگیر کردند. امروز به واسطه روح ما می توانیم در ملت ایران شاهد پیشرفت علمی در جوانان هستیم که به واسطه این رشد علمی، پهپاد می سازیم و پهپاد جاسوسی دشمنان را به راحتی ساقط می کنیم.

ارتقاء شگفت‌آور بینش سیاسی آحاد مردم نیز مهم ترین شاه بیت پیروزی و کار شگفت آوری بود که امام از سال 42 تا خرداد 68 در بین مردم به جریان انداخت تا در مقابل هجمه رُعب آور غربی ها به میدان آمده و نقشه های شوم استکبار را با حضور توانمندشان خنثی کنند. در این خصوص باید گفت وقتی مردم به میدان عمل می آیند اگرچه دولت ها در مقابل دشمن راه مذاکره در پیش گیرند ولی حضور آگاهانه مردم، استکبار را زمین خواهد زد.

سنگین کردن کفه‌ی عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور نیز از جمله تاکیدات رهبر معظم انقلاب بود ولی در مقابل آن برخی در دولت آقای هاشمی در مقابل عدالت، واژه توسعه را به کار برده و در این خصوص پایمال شدن بخش آسیب پذیر جامعه را امری اجتناب ناپذیر عنوان می کردند که این توسعه دولتی ها در مقابل عدالتی بود که رهبر معظم از همان لحظه ای که سکان رهبری را به عهده گرفتند، تاکید ویژه بر آن(عدالت) داشتند.

افزایش چشمگیر معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه و ایستادگی روزافزون در برابر قلدران و زورگویان و مستکبران جهان از دیگر مواردی بود که رهبر معظم در بیانیه به آن اشاره کردند؛ لذا فردی که با فرهنگ امام و رهبری بخواهد زندگی کند، باید توکلش به خدا بوده و برنامه های خود را در مسیر الهی پیش برد و اگر ملتی این گونه شد، قطع به یقین می تواند در مقابل استکبار ایستاده و با این روحیه هر روز شاهد پیشرفت علمی، نظامی و دفاعی در کشور باشیم ولی متاسفانه از دولت چنین روحیه را ندیدیم زیرا دولت راه مذاکره را در پیش گرفت ولی فرهنگ اسلامی اجازه رشد انگلی را نمی دهد زیرا اگر رشد را در ارتباط با بیگانگان دیدیم، پایان شومی برای کشور رقم می زنیم.

اصفهان شرق: ماموریت‌های نسل جوان برای گام دوم انقلاب را با بهره گیری از بیانیه گام دوم، تبیین کنید؟

رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب، هفت هدف اصلی را به عنوان سندی راهگشا در پیشبرد ماموریت جوان انقلابی مطرح کرده اند.

علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد و عدالت و مبارزه با فساد به عنوان چهار محور از ماموریت جوانان در گام دوم انقلاب معرفی شد.

استقلال و آزادی به عنوان دیگر اهداف مطرح می شود که متاسفانه برخی مسئولان به این هدف بها نمی دهند.

عزّت ملّی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن نیز باید در این ماموریت به خوبی تبیین شود زیرا با نه گفتن به استکبار می توان به الله رسید ولی در سایه تعامل با دشمنان، این عزت و مرزبندی محقق نمی شود.

سبک زندگی نیز باید در باب موضوعات مهم این بیانیه مورد بررسی قرار گیرد زیرا در سایه سبک زندگی اسلامی می توان کشور را به سمت و سوی صحیح خود سوق داد و رهبر معظم انقلاب با درایت هفت موضوع مهم را به جوانان توصیه کردند.

اصفهان شرق: مطاللبه گری از مجامع بین المللی پیرامون وضعیت دکتر سلیمانی نخبه دانشگاهی محبوس در آمریکا را چگونه می بینید؟

در این خصوص باید گفت که متاسفانه اطلاع رسانی کافی از سوی مسئولان و به تبع رسانه ها صورت نگرفت. البته اخبار این موضوع منتشر شد و کماکان در رسانه به این موضوع اشاره می شود ولی در اهمیت این موضوع این نوع اطلاع رسانی قطعا کافی نیست. مطالبه گری در گروه اطلاع رسانی دقیق است و اگر مسئولان به این موضوع با جدیت پرداخته و اهم مسائل در این خصوص را به گوش جوانان برسانند، قطعا همه افراد دغدغه مند نسبت به احوال نخبه دانشگاهی محبوس در آمریکا شده و مطالبه گری در سطح جوامع به خوبی انجام می شود.

پایان کلام استاد عزیز و انقلابی

انتهای پیام/ زهرا شجاعی

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.