اصفهان شرق

حیوانات خانگی؛ از اصلاح 260 هزار تومانی تا خانه 12 میلیونی

کدخبر: 188908
1398/09/14 در ساعت 18:02

به گزارش اصفهان شرق؛  چرا انقدر خرج مراسمات مذهبی می‌کنید ولی خرج فقرا نمی‌کنید؟ چرا پول شام و تزئینات مراسمات عزا و جشن را کمک به فقرا نمی‌کنید؟ چرا منابع استان اصفهان را که خودش کم فقیر ندارد را به استان‌های سیل و زلزله‌زده می‌برید؟

این دست سوالات را احتمالا زیاد شنیده‌اید، مخصوصا از سوی سلبریتی‌هایی که این روزها با نزدیک شدن انتخابات پایان سال فعالیت‌شان هم بیشتر شده است! همان‌هایی که برای مردن سگ و گربه‌هایشان عزا و ماتم می‌گیرند و به هم تسلیت می‌گویند؛ همان‌هایی که خانواده از کوچکترین اهمیتی برایشان برخوردار نیست و به جای بزرگ کردن فرزند، سگ و گربه بزرگ می‌کنند و سالی چندبار طلاق می‌گیرند و ازدواج می‌کنند.

زمانی که بیش از چندمیلیون دنبال کننده، صفحه یک سلبریتی را دنبال می‌کند بدان معناست که مایل است از جزئیات و سبک زندگی این افراد باخبر باشد و بعضا تلاش می‌کند خود را شبیه به این افراد کند و پس رفتارهار درست و غلط این افراد برای دنبال کنندگانشان توجیه‌پذیر می‌شود؛ در کنار این دسته، هستند افرادی که برای متمدن نشان دادن خود، دست از هیچ کپی‌برداری از غرب بر نمی‌دارند؛ حال می‌خواهد این کپی‌برداری با فرهنگ و عرف جامعه ما هم‌خوانی داشته باشد یا نه!

نگهداری حیوانات خانگی مدتی هست که کشور عادی شده است ولی در این بین تعریف حیوان خانگی هم برای برخی‌های متفاوت است؛ وقتی که هدف اصلی فخر و تجاهر باشد، انواع مار، ایگوانا، گاندو، آهو، توله شیر و پلنگ، لک لک و حتی پنگوئن هم حیوان خانگی محسوب می‌‎شود.

حال همان‌هایی که سفرهای خارجی‌شان تعطیل نمی‌شود و مدام غر می‌زنند چرا مذهبی‌ها پول‌شان را آن‌طور که دلشان می‌خواهد خرج می‌کنند و به فقرا نمی‌دهد، ببینید چه هزینه‌هایی برای نگه داشتن پت‌(حیوان خانگی)‌هایشان خرج می‌کنند.

حیوانات خانگی رایج مثل سگ و گربه سالانه چند ده میلیون تومان خرج رو دست صاحبانشان می‌گذارند؛ این تنها هزینه‌های ضروری است که برای این حیوانات انجام می‌شود و به این میزان پت‌هوس(خانه حیوان) 12 میلیون تومانی و قیچی اصلاح 4 میلیون و هشتصد هزار تومانی و باکس حمل 4 میلیون تومانی و … را هم اضافه کنید.

هزینه نگهداری این موجودات به همین جا ختم نمی‌شود؛ 20 کلینک تخصصی دام‌پزشکی فعال در سطح شهر بعید است برای خدمات عجیب و غریب‌شان کمتر از پزشکان جراح و متخصص پول دریافت کنند. خدمات عجیب و غریبی که برخی‌ها برای حیوانات خانگی‌شان انجام می‌دهند و افرادی چند کیلومتر دورتر در نبود هزینه قید درمان بیماریهایشان را می‌زنند.

از دندان‌پزشکی مخصوص حیوانات گرفته تا رادیولوژی، سونوگرافی، جراحی و حتی اورژانس اختصاصی؛ بله اورژانس اختصاصی حیوانات خانگی! همین قدر عجیب در کشوری که نگهداری برخی از این حیوانات با شرع مقدس اسلام هم هم‌خوانی ندارد، این گونه خدمات برای عده‌ای که آزادی حیوان را برخلاف طبیعتش نقض می‌کند و با خودخواهی تمام آن را به بند خود می‌کشد، ارائه می‌شود.

ای کاش حداقل در کنار همه این کپی‌برداری‌ها آداب نگهداری حیوانات خانگی را هم از غربی‌ها یاد می‌گرفتند؛ همان قوانینی که دارنده حیوان را ملزم به رعایت قوانینی می‌کند که در صورت تخطی از آن با جرائم و مجازات روبرو می‌کند که برای آشنایی بیشتر برخی از این قوانین را در زیر بخوانید:

اگر حیوان در مکان‌های عمومی یا پارک مدفوع کند، صاحب آن باید محل را تمییز و جریمه پرداخت کند.

اگر حیوان به فردی حمله کند، صاحب آن طبق قانون‌ هر کشور مجبور به پرداخت جریمه و رسیدگی در مراجع قضایی می‌شود.

اگر حیوان در محل نگهداری منجر با سر و صدا آرامش همسایگان را برهم بزند، صاحب آن متحمل پرداخت جریمه می‌شود.

همین چند قانون ساده در حالی در کشور ما رعایت نمی‌شود که صاحبان حیوانات هم اهمیتی به آن‌ها نمی‌دهند؛ این متمولان فقط آن‌جای غرب را دوست دارند که نماد باکلاسی است، آن‌جایی که آن‌ها را محدود می‌کند، نمی‌پسندند و گویا کلا با محدود شدن مشکل دارند و هرجا به هردلیلی محدود شوند، به دنبال راهی می‌گرددند تا بگویند ما محدودیت‌ ناپذیر هستیم.

اواخر تابستان سال جاری بود که یک سگ به یک زن باردار در اصفهان حمله کرد و باعث زایمان زودرس نوزاد شد؛ همان‌جایی که در بررسی‌های بیشتر اکثر اهالی محل از سگ‌گردانی صاحبان آن شاکی بودند و همسایه‌ها هم از سر و صدای آن به ستوه آمده بودند.

در حالی سالانه چندین میلیون دلار صرف واردات محصولات و تجهیزات حیوانات خانگی می‌شود که هزینه‌های گزافی هم که می‌تواند در زمینه پرورش انسان‌ها و یا حتی تولید و رسیدن به پول بیشتر هزینه شود، صرف نگهداری این زبان‌بسته‌ها می‌شود.

با 268 هزار تومان که هزینه یک نوبت آرایش یک سگ‌ است، می‌تواند سر چند کودک کار را کوتاه و مرتب کرد؟ با هزینه 130 هزار تومانی شست‌وشوی یک سگ، می‌توان چند شامپو برای فرزندان بی‌سرپرست و بدسرپرست خرید؟

2 میلیون تومان سرمایه خودش را که باید در راه توسعه کشور برداشته شود را هزینه خرید غذای سگ و گربه‌ای می‌کند که سودش یا به جیب قاچاقیش می‌رود و یا ارز مملکت را برای یک کالای بیهوده خارج کرده و بعد هم از وضع مملکت می‌نالد.

البته همه اشتباهات را نباید متوجه این افراد دانست و این‌ها از همان‌هایی الگو می‌گیرند که این روزها بحث معافیت مالیاتی‌شان حسابی داغ است؛ همان‌هایی که برای گرفتن چند کرور لایک و فالور بیشتر، ایران را سیاه کردند تا به مذاق دوستان خارجی‌شان خوش بیایید و زمینه سفرهایشان به فرهنگ را فراهم کنند؛ همان‌هایی که در مورد شیر مرغ تا جان آدمی‌زاد در صفحات شخصی‌شان اظهار نظر می‌کنند و هیچ‌وقت هم اشتباه نمی‌کنند و با ترویج سبک زندگی غلط تیشه به ریشه فرهنگ و حریم خانواده اصیل ایرانی زده‌اند.

انتهای پیام/فارس