سرویس: غیر تولیدی 15:23 - چهارشنبه 13 آذر 1398

رئیس اداره فرش استان اصفهان:

امکان پرداخت تسهیلات جدید به تولیدکنندگان فرش دستباف وجود ندارد

رئیس اداره فرش استان اصفهان با بیان اینکه هند، چین و پاکستان از رقبای فرش ایران هستند، گفت: طی سال های ۹۶ و ۹۷ دولت ۳۳ میلیارد تومان تسهیلات به تولیدکنندگان فرش دستباف پرداخت کرده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ لطف‌الله حسین هاشمی در نشست خبری بیست و دومین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان، با بیان اینکه مرکز ملی فرش ایران زیر مجموعه وزارت صمت است، اظهار کرد: فرش دستباف به عنوان شناسنامه و پرچم و همچنین برند ایران است که باید در تبلیغات، صادرات و تولید آن درست حرکت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه فرش دستباف به عنوان کالایی استراتژیک چند وجهی است، افزود: این کالا مشمول جنبه های فرهنگی، هنری، سیاسی و … است، به این دلیل جزو نخستین کالاهایی است که تحریم می شود.

به گزارش ایسنا، رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان به فعالیت ۲۷۰ هزار هنرمند و بافنده فرش در استان اشاره کرد و گفت: در استان حدود هشت تشکل و اتحادیه صنفی و تعاونی در تولید فروش و صادرات فرش فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۳ برند فرش اصفهان، کاشان و نایین در استان ثبت جهانی شده است، افزود: دو برند فرش جوشقان و یلمه علی آباد دهاقان نیز ثبت ملی شده است.

حسین هاشمی با اشاره به اینکه طی سال های ۹۶ و ۹۷ دولت ۳۳ میلیارد تومان تسهیلات به تولیدکنندگان فرش دستباف پرداخت کرده است، اظهار کرد: متاسفانه در سال جدید به دلیل مشکلات موجود امکان پرداخت تسهیلات جدید و اضافه از سوی دولت به تولیدکنندگان فرش دستباف وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هند، چین و پاکستان از رقبای فرش ایران هستند، گفت: متاسفانه تحریم ها و محدودیت های موجود سبب شده تا طرح و نقشه های فرش ایرانی که بعضا به طور قاچاق به سرقت رفته از سوی این کشورها مورد استفاده قرار گیرد، البته فرش های آنها اصالت، نقش و کیفیت فرش های ایران را ندارد.

اشتغال فرش دستباف بیشتر از فولاد و ذوب آهن است

مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف روستایی و عشایری اصفهان نیز در این نشست، با انتقاد بر اینکه در تبلیغات فرش دستباف دچار ضعف هستیم، اظهار کرد: یکی از رقبای سخت فرش دستباف، فرش ماشینی است نه رقبای خارجی.

علی شهبازی در خصوص افزایش قیمت فرش دستباف، افزود: از ابتدای سال جاری نه تنها قیمت فرش افزایش نیافته، بلکه کاهش یافته است.

وی بیان اینکه در دهه ۷۰ فرش دستباف به ۹۹ کشور صادر می شد، تصریح کرد: اشتغال فرش دستباف بیشتر از صنعت فولاد و ذوب آهن است، اما متاسفانه هنوز جایگاه فرش در کشور مشخص نیست.

مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف روستایی و عشایری اصفهان تاکید کرد: در شرایطی که آب را از اصفهان گرفته اند، فرش می تواند جایگزین آن شود و دولت باید در حوزه تبلیغات و معرفی فرش دستباف برنامه داشته باشد.

انتهای پیام

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.