سرویس: غیر تولیدی 12:13 - چهارشنبه 13 آذر 1398

واکاوی دخل و خرج 7 ماهه شهرداری اصفهان/ عقب ماندگی اغلب آمارها از بودجه مصوب

بودجه شهرداری اصفهان در سال 98 در سطح 4 هزار و 100 میلیارد تومانی مصوب شد و این بار علاوه بر آن، سهم بدهی در این بودجه به 900 میلیارد تومان رسید که همگی از محل انتشار اوراق مشارکت تأمین می‌شد.

به گزارش اصفهان شرق؛ بودجه شهرداری اصفهان در سال 98 در سطح 4 هزار و 100 میلیارد تومانی مصوب شد و این بار علاوه بر آن، سهم بدهی در این بودجه به 900 میلیارد تومان رسید که همگی از محل انتشار اوراق مشارکت تأمین می‌شد و این یعنی شهرداری، در این سال خود را موظف به ایجاد بدهی 900 میلیارد تومانی و باز پرداخت آن در طی سال‌های آتی کرده است.

حال با گذشت 7 ماه از سال و بر اساس آمارهای منتشره از سوی شهرداری اصفهان، 2 هزار و 264 میلیارد تومان از بودجه مصوب وصول شده که معادل 55 درصد کل بودجه مصوب است و البته 6 درصد از حد برنامه‌ریزی شده خود عقب است. در این 7 ماه، شهرداری مناطق هزار و 257 میلیارد تومان و شهرداری مرکزی هزار میلیارد تومان درآمد داشته‌اند و 700 میلیارد تومان اوراق بدهی نیز در این مدت منتشر شده است.

بررسی آمارهای تفکیکی بودجه شهر نیز نشان می‌دهد که شهرداری مرکز در این مدت تنها موفق به تحقق 48 درصد از بودجه سال شده و باید این عدد در حدود 58 درصد باشد. اما شهرداری‌های مناطق از برنامه خود فراتر رفته و 64 درصد از بودجه سالانه خود را محقق کرده‌اند.

پرکاری منطقه 2 و کم‌کاری شهرداری مرکزی

آمارهای جزئی‌تر نشان می‌دهد که شهرداری در این 7 ماه در وصول عوارض عمومی از برنامه خود پیش افتاده و هزار و 300 میلیارد تومان و معادل 69 درصد از سهم این سرفصل در بودجه کل سال را محقق کرده است اما به همین نسبت در وصول عوارض اختصاصی ضعیف بوده و تنها 43 درصد آن را وصول کرده است.

درصد تحقق بودجه خدمات و درآمدهای مؤسسات انتفاعی در این 7 ماه نسبت به کل سال 41 درصد بوده و درآمدهای حاصل از وجوه و اموال شهرداری نیز ضعیف‌ترین سرفصل تحقق بودجه با عدد 12 درصد در 7 ماه بوده است و این نشان می‌دهد بزرگ‌ترین ضعف فعلی شهرداری، استفاده از اموال موجود خود و کسب درآمد از آن‌هاست. کمک‌های اهدایی دولت در این 7 ماه معادل صفر بوده و اعانات و هدایا و دارایی‌ها نیز معادل 63 درصد محقق شده است.

در شهرداری‌های مناطق نیز درصد وصول درآمدهای منطقه 2 از همه بیشتر بوده و این شهرداری توانسته 60 درصد بیش از بودجه کل سال خود را در این 7 ماه محقق کند و پس از آن منطقه 6 با 100 درصد تحقق قرار دارد اما وضعیت سایر منطق چندان جالب نبوده و بین 33 تا 60 درصد در نوسان است.

وضعیت نگران‌کننده تعهدات ایفا نشده

در بخش تعهدات بودجه‌ای، مجموعاً 30 درصد تعهدات در 7 ماهه امسال انجام شده و سهم تحقق اعتبارات عمرانی برابر با 27 درصد و دقیقاً نصف برنامه مصوب بوده است. این اعداد با نگاه به جدول هزینه‌های قطعی نگران‌کننده‌تر شده و مجموعاً 15 درصد از کل تعهدات شهرداری در این 7 ماه به صورت هزینه قطعی، محقق شده است.

بر اساس آمار بودجه‌ای منتشر شده شهرداری اصفهان، تنها سرفصل هزینه‌ای که تقریباً به صورت کامل ایفا شده، هزینه‌های کارکنان است و در بخش هزینه‌های سرمایه‌ای و انتقالی به شدت ضعیف عمل شده است و اعداد آن در حدود 16 و 19 درصد است.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.