اصفهان شرق

تنها یک چهارم معلولان استان اصفهان تحت پوشش بهزیستی هستند

کدخبر: 188733
1398/09/11 در ساعت 12:12

به گزارش اصفهان شرق؛ مرضیه فرشاد به مناسبت دوازدهم آذرماه «روز جهانی معلولان» در نشست خبری با حضور سازمان های مردم نهاد فعال در زمینه افراد دارای معلولیت بینایی، شنوایی و ذهنی اظهار داشت: در استان اصفهان تعداد افراد دارای معلولیت که به سازمان بهزیستی مراجعه کردند و از خدمات این سازمان بهره مند شده اند بالغ بر یکصد و هشت هزار و ۱۱۸ نفر است که طبق براوردهای سازمان بهداشت جهانی (WHO) تخمین زده می شود جمعیت معلولان استان اصفهان قریب به ۵۰۰ هزار نفر باشد.

وی با تفکیک خدمات مراکز روزانه توانبخشی از مراکز شبانه روزی ادامه داد: در استان اصفهان افراد دارای معلولیت که از خدمات مراکز روزانه توانبخشی بهره مند شده اند چهار هزار و ۴۱۳ نفر است و در مراکز شبانه روزی توانبخشی به سه هزار و  ۷۷۹ نفر خدمت رسانی می شود.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: در استان اصفهان بالغ بر ۵۸ سمن با سازمان بهزیستی در تعامل سازنده هستند و این اداره کل نقش پشتیبانی و تسهیل گری امور را در ارتباط با سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه معلولان برعهده دارد.

وی با تفکیک افراد دارای معلولیت گفت: در استان اصفهان افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی بیست و هشت هزار و ۷۱۳ نفر و افراد دارای معلولیت ذهنی بیست و سه هزار و ۶۵۶ و افراد دارای معلولیت اعصاب و روان دوازده هزار و ۳۹۹ نفر و افراد با معلولیت شنوایی سیزده هزار و ۳۸۲ نفر و افراد دارای معلولیت بینایی هفت هزار و ۹۵ نفر و سالمندان بیست هزار و ۶۸۵ نفر است.

فرشاد از افزایش ۳۵۴ هزار تومانی حق پرستاری برای معلولان ضایع نخاعی از آبان ماه خبر داد و ابراز داشت: با اصلاح قیمت بنزین سازمان بهزیستی درصدد است تا برای رفاه حال افراد دارای معلولیت یارانه سوخت در نظر بگیرد که در آینده نزدیک جزییات آن اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته تمام دستگاه های دولتی سه درصد از نیروهای واحدهای اپراتور خدمات تلفن را به افراد دارای معلولیت اختصاص دادند گفت: مقرر شده است که با افزایش یارانه سازمان بهزیستی کل کشور یارانه مراکز شبانه روزی توانبخشی از ۷۷۰ هزار تومان به ۹۲۰ هزار تومان افزایش یابد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اعلام برگزاری همایش بزرگ معلولان در یازدهم آذرماه ساعت از ۹ تا یازده صبح به مناسبت روز جهانی معلولان با حضور افراد دارای معلولیت و سازمان مردم نهاد فعال در سالن نیلفروش زاده دانشگاه اصفهان تصریح کرد: امسال هم اداره کل بهزیستی استان اصفهان از ابتدا حامی معنوی جشنواره معلولان بوده است. شاید حمایت مالی از این اتفاق مهم فرهنگی در توان ما نباشد و به ویژه با توجه به شفاف سازی منابع مالی این سازمان، در حال حاضر پشتیبانی مالی از مباحث فرهنگی مقدور نیست با این حال با مشارکت از خیران مبلغ ناچیزی برای برگزاری این رویداد تخصیص یافت و مکانی را برای اسکان مهمانان ویژه که به اصفهان می آیند در نظر گرفتیم.

وی با اشاره به قانون حمایت از حقوق معلولان اظهار داشت: قانون حمایت از حقوق معلولان در سال ۱۳۸۳ به تصویب رسید و در بند آخر  که منوط به تامین اعتبارات بود که همین راه فرار مسئولان فراهم شده بود که اعتباری به معلولان تخصیص ندهند. از سال ۱۳۹۶ مجددا این قانون بازنگری شد و مصوبه مجلس شورای اسلامی را گرفت و در اردیبهشت سال گذشته به تصویب شورای نگهبان رسید و تمام ۳۴ مفاد این قانون الزام آور شد و راه دور زدن از این قانون بسته شده است.

فرشاد با اشاره به دو شورای استانی در قانون حمایت حقوق از معلولان گفت: دبیرخانه شورای سالمندان استان اصفهان و شورای مناسب سازی استان اصفهان در اداره کل بهزیستی تشکیل شده است تا به دو مفاد اصلی این قانون جامه عمل بپوشاند. در شورای مناسب سازی علاوه بر نیاز سنجی افراد دارای معلولیت سایر مسائل آنها هم مطرح می شود و در یک سال گذشته توفیقات خوبی در همکاری بین دستگاهی ایجاد شده است اما به هیچ عنوان کافی نیست.

در ادامه سید مسعود حسینی نسب، سرپرست معاونت توانبخشی با اشاره به فعالیت ۴۹ تشکل غیردولتی در استان اصفهان اظهار داشت: در استان اصفهان نرخ سالمندی ۹.۷ درصد است و در شهر اصفهان با میانگین ۱۱ درصد بالاتر از نرم استان اعلام شده است.

وی افزود: به تعداد ۱۲۰سالمند در استان اصفهان و در ۴ مرکز روزانه توانبخشی خدمت رسانی می شود. این در حالی است تعداد مراکز شبانه روزی نگهداری سالمندان در استان اصفهان ۳۲ واحد است که از هزار و ۳۷۹ نفر نگهداری و مراقبت می شود.

سرپرست معاونت توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان اعلام کرد: در استان اصفهان دو هزار و ۳۳۷ خانوارهای با فرد دارای معلولیت از خدمات اداره کل بهزیستی بهره مند می شوند. ۳۷ درصد جامعه معلولان استان اصفهان را زنان و ۶۳ درصد را هم مردان تشکیل می دهند.

 گفتنی است در این نشست مسولان سازمان های مردم نهاد هم نقطه نظرات و کمبودهای خود را بیان کردند.

مهر