سرویس: غیر تولیدی 07:15 - یکشنبه 10 آذر 1398

یک کلاغ چهل کلاغ دولتمردان از ماجرای سهمیه بندی بنزین؛

روحانی خبر داشت یا نداشت؛ مسئله این است!

درحالی رئیس جمهور مطرح کرده صبح روز جمعه از اجرای طرح سهمیه بندی با خبر شده است که معاون وزیر کشور بیان می کند « زمان‌بندی افزایش قیمت بنزین سه شنبه و هم چهارشنبه به روحانی اطلاع داده شد.»

به گزارش اصفهان شرق؛ اخبار ضد و نقیضی از دولت درباره سهمیه بندی بنزین خارج می شود. جالب اینجاست که هر یک از اعضای هئیت دولت سخنان دیگری به زبان می آورند و وحدت موضوعی درباره سهمیه بندی بنزین وجود ندارد. اینکه روایت ها در میان دولتمردان درباره اجرای طرح سهمیه بندی بنزین متفاوت است یک طرف ماجراست این موضوع متاسفانه در فضای امروز کشور که نگرانی مردم نسبت به معیشت و اقتصاد بعد از گرانی قیمت بنزین روز افزون شده است باعث ایجاد نگرانی مضاعفی در مردم می شود.

برخی از کارشناسان مطرح می کنند که دولت در این زمینه از سیاست غافلگیری استفاده کرد اما دولتمردان در مطالب مختلف گاهی این موضوع را می پذیرند مانند سخنانی که «عبدالرضا رحمانی فضلی» در رسانه ملی مطرح کرد و گاهی نیز این موضوع را نفی می کنند.

در ادامه به بخشی از سخنان متفاوت دولتمردان درباره نحوه اجرای طرح سهمیه بندی بنزین می پردازیم.

واعظی: فکر کردیم سخنان نیم ساعته رئیس جمهور کافی است

«محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس‌جمهور نیز در همین زمینه گفت: «رئیس‌جمهور روز یکشنبه (۲۶ آبان) در جلسه هیئت دولت نیم ساعت با مردم سخن گفت و ما فکر کردیم کافی است.»

ربیعی: گفتیم اما مردم دقت نکردند

«علی ربیعی» سخنگوی دولت در گفتگو با خبرنگاران در پاسخ به این موضوع کرد: « اطلاع رسانی از چند سال قبل انجام شده بود و تعجب می‌کنم چرا برخی بزرگان انتقاد می‌کنند؟»

وی می افزاید: «مردم دقت نکردند، اما نخبگان دقت داشتند.»

رحمانی فضلی: همه جایگاه‌ها از زمان اجرای طرح خبر داشتند ولی طرح لو نرفت

«عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور نیز در برنامه نگاه مطرح کرد: « قرار بود چند ماه قبل بنزین سهمیه‌بندی شود و یک خبرگزاری خبر را لو داد و صف های طویل در کشور بوجود آمد.»

وی افزود: ما دو تجربه در سال ۸۶ و ۴ ماه قبل را داشتیم که اگر ساعت اعلام شود مردم به پمپ بنزین می‌روند و صف‌های طولانی تشکیل می شود. ما همین چند شب قبل شاهد بودیم به ناگاه پمپ بنزینهای ما شلوغ شده است. از استان‌ها پرسیدیم، گفتند برای اینکه وانت‌بارها بنزینشان زیاد است و ذخیره‌سازی نمی‌شود؛ گفتم سریعا اعلام کنید ذخیره‌سازی می‌شود.

رحمانی فضلی اظهار داشت:  ۲۴ ساعت قبل، همه کارگران پمپ بنزین‌ها و جایگاه می‌دانستند که ساعت ۱۲ پنجشنبه شب این طرح اجرا می‌شود ولی طرح لو نرفت. نیروی انتظامی در کشور به خاطر مسائل امنیتی مامور به حفاظت شده بود، با این حال، طرح لو نرفت.

وی خاطرنشان کرد: همه نیروها توجیه شده بودند. وزارت اطلاعات، سپاه و نیروی انتظامی جلسه گذاشتند و همه نیروها توجیه شدند؛ تمام استان‌ها و شورای تامین همه استان ها اعلام آمادگی کردند.

وزیر کشور گفت: از ساعت 12:15 رسانه های خارجی نسبت به تهییج اقدام کردند و اگر این طرح لو رفته بود حتماً خسارت‌های ما بیشتر می‌شد. در مرحله اجرای اولیه بدون هیچ مشکلی ایجاد شد و تا عصر جمعه ساعت چهار هیچ مشکلی نداشتیم.

رئیس‌جمهور: من هم مثل مردم صبح جمعه دیدم که قیمت بنزین تغییر کرده است

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور عصر امروز چهارشنبه در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی گفت:  «من هم مثل همه مردم ایران مطلع شدم که صبح جمعه قیمت بنزین تغییر کرده است چرا که من هم این طرح را به شورای امنیت واگذار کرده بودم و به آنها گفته بودم که زمانش را به من نگویید چرا که این مصوبه در جلسه سران قوا مصوب شده است.»

واعظی: منظور رئیس‌جمهور سلب اختیار و مسئولیت از خود در قضیه بنزین نبود

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با نادرست خواندن برداشت‌های نادرست صورت گرفته درباره اظهارات دکتر روحانی در آذربایجان‌شرقی گفت: منظور رئیس‌جمهور به هیچ وجه سلب اختیار و مسئولیت از خود در قضیه اصلاح بنزین نبوده است بلکه به تفویض اختیار به شورای امنیت کشور اشاره داشتند که در دولت‌های مختلف امری معمول بوده و اساسا محل اجرای طرحی در این ابعاد که نیازمند مشارکت همه ارکان نظام و دستگاه‌های غیردولتی و نظامی و انتظامی، شورای امنیت کشور است.

محمود واعظی افزود: رئیس‌جمهور با علم به اینکه اجرای این تصمیم حیاتی و ضروری از حساسیت و اهمیت بالایی برخوردار است شخصا در چندین جلسه مربوط به تصمیم‌گیری و چگونگی اجرای این طرح حضور داشتند اما نهایتا به منظور تسهیل در اجرای طرح و تصمیم‌گیری درباره زمان اجرای آن، اختیارات خود را به جناب رحمانی فضلی وزیر کشور و رئیس شورای امنیت کشور تفویض کردند. طبیعی است تفویض اختیار به شورای امنیت کشور با هدف کار جمعی، هماهنگی بیشتر با دستگاه‌های خارج از دولت و تصمیمات کارشناسانه بوده است.

جمال عرف: زمان‌بندی افزایش قیمت بنزین سه شنبه و هم چهارشنبه به روحانی اطلاع داده شد

«جمال عرف» معاون وزیر کشور درباره سخنان رییس جمهور پرسیدیم که گفته تا صبح جمعه از زمان افزایش قیمت بنزین خبر نداشته است. او پاسخ داد: «روز سه شنبه ساعت ۱۰ صبح شورای امنیت کشور برگزار شد و در همان جلسه زمان سهمیه بندی مطرح شد. بعد از جلسه صورتجلسه آن در اختیار رئیس جمهور قرار گرفت.»

معاون وزیر کشور افزود: «روز چهارشنبه نیز وزیر کشور در دولت گزارش می‌دهد بنابراین تلقی من این است که رییس جمهور خواسته بگوید به وزیر کشور اعتماد دارم، اما شما خوشبین باشید.»

«صادق زیباکلام» یکی از اصلاح طلبانی بوده که همواره ازدولت روحانی حمایت کرده است وی در صفحه توئیتر خود درباره رویه دولت در پاسخگویی درباره بنزین گفت: « یکی بود یکی نبود من نبودم، شده حکایت بنزین. ای کاش مسئولین به جای فرار از زیر بار مسئولیت تصمیمی که گرفته بودند، این شهامت اخلاقی را می داشتند و به مردم صادقانه توصیح می دادند که چرا مجبور می شوند بواسطه وضعیت بحرانی اقتصادی کشور، بنزین را افزایش دهند. نه اینکه گناه را به گردن دیگری بیاندازند.»

انتهای پیام/دانا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.