سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 07:04 - یکشنبه 10 آذر 1398

بهترین دمنوش‌های گیاهی در فصل پاییز

شب‌های طولانی فصل پلییز و ضعف بدن در این فصل، دمنوش‌های پاییزی را جذاب می‌کند تا بسیاری از افراد به مصرف آن‌ها روی بیاورند.

به گزارش اصفهان شرق، با شروع فصل سرما نوشیدنی‌های گرم آرامش خاصی به بدن می‌دهند؛ چای، همان برگ‌های سبز و براق که بعداً تبدیل به چای سبز، قرمز و سیاه می‌شوند، نوشیدنی داغ اغلب ما ایرانی‌هاست اما تنها چیزی نیست که می‌توانیم در روزهای سرد پاییز و زمستان بنوشیم، دم‌نوش‌های رنگارنگ و فوق‌العاده، فصل سرد را به گرم‌ترین فصل سال تبدیل می‌کنند.

دم نوش‌ها سالیان درازی است که با زندگی ما انسان‌ها عجین شده و در درمان بیماری‌های متعددی به طب سنتی یاری رسانده‌اند، نوشیدنی‌ها هم مانند مزاج‌های آدمی متفاوت هستند و با شروع هر فصل نوع آن‌ها تغییر می‌کند، به عنوان مثال تابستان با نوشیدنی‌هایی که مزاج خنک و مرطوب دارند و زمستان با نوشیدنی‌های گرم و خشک همراه است.

با فرا رسیدن فصل پاییز و سرما هیچ چیزی بهتر از یک لیوان دمنوش گرم در این فصل نمی‌چسبد.

استفاده از دمنوش زنجبیل، نعنا، دارچین، زعفران و چای کوهی برای افزایش گردش خون و گرمایش بدن در فصل سرما مناسب است.

دمنوش نعنا

مهمترین اندام بدن در پاییز ریه است، ریه‌های ما زبان مخصوص به خودشان را دارند تا به ما نشان دهند از تعادل خارج شده اند، مثل آلرژی، سرفه، خلط یا ایجاد مخاط؛ نعنا یک چای عالی برای حمایت از عملکرد ریه و تقویت سیستم گوارش است، این ترکیب به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند، به ویژه در آب و هوای سردتر که باید از ریه‌ها محافظت کنیم.

2 قاشق غذاخوری برگ نعناع خرد شده (تازه یا خشک) در قوری بریزید، یک لیوان بزرگ آب با دمای 80 درجه به آن اضافه کنید، بگذارید به مدت 15 دقیقه دم بکشد، در صورت تمایل می‌توانید از عسل یا نبات برای شیرین کردن آن استفاده کنید.

دمنوش میخک

بسیاری از ادویه‌ها و گیاهان معمولی دارای مزایای واقعی سلامت هستند به عنوان مثال، میخک که عملکردهای حمایتی زیادی برای بدن دارد، خواص ضد قارچ، ضد باکتری و ضد درد، همچنین سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که از بین برنده خلط هستند، خیساندن و مصرف آن به تنهایی ممکن است طعمی تلخ و گزنده داشته باشد، می‌توانید این نوشیدنی را با مخلوطی از زنجبیل، دارچین و هل بنوشید که همه آن‌ها برای حفظ سلامت خون، روده بزرگ و سیستم عصبی توصیه می‌شوند.

یک قاشق مرباخوری از خردشده گل میخک را با دو لیوان آب جوش در یک قوری بریزید، قوری را به مدت 10 دقیقه روی شعله غیرمستقیم قرار دهید، سپس دمنوش مورد نظر را صاف و با شکر، نبات و یا عسل مخلوط کرده و میل کنید.

دمنوش زنجبیل

این گیاه ریشه‌ای به طور گسترده‌ای برای تسکین ناراحتی‌های شکم مورد استفاده قرار می‌گیرد، بعد از خوردن غذا یا پرخوری شیرینی در تعطیلات، زنجبیل فوق‌العاده است، زنجبیل علاوه بر گرمی و تسکین‌دهنده هضم، خواص ضدالتهابی دارد و سرشار از آنتی اکسیدان است که درد عضلانی را کاهش داده و با عفونت مقابله کرده و سیستم ایمنی و لنفاوی را بهبود می‌بخشد، همه این موارد برای پیشگیری از سرماخوردگی در پاییز فوق‌العاده است.

بهترین توصیف برای این چای، طعم دلپذیر، تند و کمی شیرین آن است، دفعه بعد که معده‌تان دچار مشکل شد، این دمنوش سنتی ارگانیک را امتحان کنید.

ابتدا پوست زنجبیل را بگیرید و آن را به صورت ورقه‌های نازک ببرید، مقداری آب جوش داخل یک قوری کوچک بریزید، ورقه‌های زنجبیل تازه را داخل آب جوش بریزید و در قوری را ببندید، حدود 15 تا 20 دقیقه صبر کنید تا دمنوش زنجبیل دم بکشد.

می‌توانید از عسل یا نبات برای شیرین کردن دمنوش زنجبیل استفاده کنید، اضافه کردن مقداری آب‌لیمو به این دمنوش طعم تازه و جالبی خواهد داشت.

دمنوش اسطوخودوس

یک رژیم سلامت زمستانی، علاوه بر حمایت از سیستم ایمنی باید استرس را هم مدیریت کند، از آن جایی که تعطیلات زمستانه و جنب و جوش و پرخوری‌های آن به خصوص غذاهای چرب می‌تواند روال عادی زندگی را به هم بزند، بهتر است از این چای سنتی به عنوان آرام بخش و بهبود خواب خود استفاده کنید.

اگر اسطوخودوس را به همراه بابونه که یکی دیگر از چای‌های حمایت کننده سیستم عصبی است، میل کنید، می توانید همزمان از خواص هر دوی آن‌ها بهره‌مند شوید.

گلبرگ‌های اسطوخودوس را به آب جوش اضافه کنید و بگذارید 15 دقیقه دم بکشد، دمنوش را صاف کنید و اگر خواستید، یک قاشق چای خوری عسل به آن اضافه کنید.

دمنوش دارچین

دارچین مصونیت بدن را در مقابل امراض بالا می‌برد، اگر حس می‌کنید ضعیف شده‌اید و ممکن است مریض شوید، چای دارچین را فراموش نکنید، دمنوش دارچین برای دردهای عضلانی مفید است، به‌ عنوان تب‌بر از آن استفاده می‌شود، رگ‌ها را باز می‌کند و سبب بهبود گردش خون می‌شود.

چند عدد چوب دارچین را در یک قوری بریزید و یک لیوان بزرگ آب 80 درجه به آن اضافه کنید، بگذارید به مدت 15 الی 20 دقیقه دم بکشد، در صورت تمایل می‌توانید برای شیرین شدن آن از نبات استفاده کنید، اضافه کردن چند قطره آب لیموترش به آن سبب می‌شود طبع گرم دارچین تعدیل شود.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.