سرویس: غیر تولیدی 10:12 - پنجشنبه 07 آذر 1398

مدیرکل گمرکات استان اصفهان خبر داد:

کشف پرونده قاچاق سوخت در شبکه مافیایی توسط گمرک اصفهان

مدیرکل گمرکات استان اصفهان گفت: با توجه به اختلاف قیمت حامل های انرژی در کشور با کشورهای همسایه قاچاق سوخت برای سوداگران جذابیت اقتصادی دارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ رسول کوهستانی در نشست خبری با اصحاب رسانه با گرامی داشت هفته بسیج، اقدامات گمرک استان اصفهان در راستای مبارزه با قاچاق کالا، ارز و مواد مخدر را مرور کرد و اظهار داشت: گمرک موظف است بالغ بر ۵۰ قانون و کنوانسیون را اجرا کند. بیش از ۱۸ وزارت خانه و دستگاه دولتی یا وابسته به دولت از طریق نظارت و اعمال کنترل و صدور مجوز و در تعامل مستقیم با گمرک، صادرات، واردات و ترانزیت هستند.

وی با اشاره به نقش موثر گمرک در ترخیص کالا ابراز داشت: میزان رضایت شهروندان از عملکرد گمرک ارتباط تنگاتنگی با نحوه خدمت رسانی دستگاه های مرتبط به گمرک دارد.

مدیرکل گمرکات استان اصفهان موقعیت استراتژیک اصفهان در مرکز کشور را یادآور شد و تصریح کرد: قرارگرفتن استان اصفهان در شاهراه حیاتی در کریدور شمال و جنوب که مزیت قلمداد می شود تبعات قانون گریزی و گرایش به قاچاق کالا به ویژه در مناطق مرزی کشور را افزایش می بخشد.

وی افزود: وجود مسیرها، شیوه های متعدد واردات به صورت غیرقانونی و قاچاق تحت عنوان کوله بری، ته لنجی وجود محدودیت های بازرگانی و بانکی در واردات موجب شده تا موضوع مبارزه با قاچاق کالا بسیار مهم شود.

کوهستانی با تاکید بر بررسی اسناد و کنترل کالاهای وارداتی و عبوری از استان اصفهان در  دو گلوگاه شهید شرافت نایین و شهید امامی شهرضا ادامه داد: در تعاملی تنگاتنگ با انتظامی استان اصفهان و با استفاده از دستگاه های ایکس ری ساخت شرکت دانش بنیان در اصفهان به کشفیات مهمی در این گلوگاه ها رسیدیم.

وی تعداد پرونده های به ظن قاچاق را در هشت ماهه سال ۹۸ بالغ بر ۸۱۱ فقره معرفی کرد و افزود: این تعداد پرونده توسط سازمانه های کاشف در گمرکات استان اصفهان و به ارزش ۵۲۳ میلیارد ریال تشکیل شده است. از این تعداد ۹۵ فقره برائت و ۱۶۹ فقره محکومیت و مابقی در جریان رسیدگی در تعزیرات است.

مدیرکل گمرکات استان اصفهان بیشترین اقلام مکشوفه را ماینر، موتورسیکلت، لودر، پارچه، لوازم یدکی لاستیک، مواد غذایی و کاغذ اعلام کرد و گفت: گمرک استان اصفهان یکی از گمرکات مجاز به صادرات فراورده های نفتی است.

وی از مهمترین پرونده های تشکیل شده در ماه گذشته که مربوط به پرونده قاچاق سازمان یافته سوخت است خبر داد و اظهار داشت: یک شرکت ظاهرا تولیدی در شبکه ای مافیایی با اخذ مجوزهای قانونی از سال ۹۵ اقدام به صادرات مشتقات نفتی با عنوان «هیدورکربن سبک و سنگین» کرده است.

کوهستانی با اشاره به دستورالعمل اصلاح و بهبود فرایندهای صادرات فرایندهای صادرات فراورده ها و مشتقات نفتی که در اجرای ماده ۴۵ آیین نامه اجرایی مفاد ۵ و ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به گمرکات مجاز ابلاغ شده ابراز داشت: در روند صادرات فراروده های نفتی در ابتدا محصولات واحدهای تولیدی استانداردسازی و کدگذاری می شود.

وی افزود: بر اساس ماده ۲۵ این دستورالعمل گمرک موظف است محموله های مشتقات مایع نفت و گاز دارای کد استانداردسازی شده واحدهای تولیدی را پس از اظهار و نمونه برداری با اخذ تعهد از صادرکننده اجازه صادرات بدهد و سپس نظر استاندراد را استعلام کند.

مدیرکل گمرکات استان اصفهان با تاکید بر اینکه فرایند نمونه برداری با حضور نمایندگان ذی ربط و نمونه پلمپ شده به صورت کدگذاری به آزمایشگاه مجاز تحویل داده می شود تصریح کرد: نتیجه آزمایش به صورت الکترونیکی و فیزیکی ارسال می شود. نمونه های شاهد در گمرک نگهداری خواهد شد.

وی با عنوان اینکه اگر نتایج آزمون با اظهار صاحب کالا مطابقت نداشته باشد و درصدی فراورده یارانه ای بالاتر از ده درصد داشته باشد گمرک موظف است نسبت به اعلام جرم قاچاق به میزان درصد اعلامی اقدام کند اضافه کرد: اگر کمتر باشد مابه التفاوت گرفته می شود.

کوهستانی پس از توضیح موارد نظارت بر صادرات فراورده های نفتی به بزرگترین پرونده قاچاق سازمان یافته سوخت اشاره ای کرد و گفت: این شرکت در سال ۹۵ تعداد ۶۶ فقره اظهارنامه صادراتی داشته که نتایج آزمون حاکی از بدون مشکل بودن محموله صادراتی بوده است.

وی افزود: در سال ۹۶ تعداد ۱۲۱ فقره اظهارنامه صادراتی تحت عنوان هیدورکربن سبک و سنگین داشته که فقط ۱۴ فقره مشمول پرداخت مابه التفاوت شده است.

مدیرکل گمرکات استان اصفهان با بیان اینکه شرکت مذکور در سال ۹۷ تعداد ۱۴۳ فقره اظهارنامه و در سال ۹۸ تعداد ۵۲ فقره اظهارنامه صادراتی و در مجموع ۱۹۵ فقره تحت عنوان هیدروکربن سبک و سنگین داشته است ابراز داشت: فقط ۴۱ فقره اظهارنامه بدون مشکل اعلام شده است و از تعداد ۱۵۴ فقره اظهارنامه فوق تاکنون نتایج بیش از صد فقره اظهارنامه که تاکنون به دست گمرک رسیده نتایج آزمون ها حاکی از ۷۰ تا ۱۰۰ درصد مشابهت محموله های صادراتی با بنزین، نفت سفید و گازوییل بوده است. البته هنوز پاسخ آزمون بقیه اظهارنامه های این شرکت اعلام نشده و در حال پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه آخرین محموله این شرکت شامل ۲۲ تانکر با هماهنگی واحدهای نظارتی و پس از اظهار کالا و نمونه برداری و قبل از خروج کالا از کشور توقیف شده است تصریح کرد: نتایج ازمون نشان می دهد که از ۷۰ تا ۱۰۰ درصد مشابهت محموله های صادراتی با بنزین، نفت سفید بوده است که محموله تحویل شرکت ملی نفت شده است.

کوهستانی با اشاره به سازمان یافته بودن قاچاق فراورده های نفتی اعلام کرد: پرونده به دادسرا ارسال شده است و با توجه به متفاوت بودن زمان اظهار و علی رغم اعلام همزمان نتایج آزمون و تاخیر در اعلام نتایج آزمون توسط آزمایشگاه های مجاز هر اظهارنامه ای به صورت مجزا تشکیل و تحویل دادسرا داده شده است.

وی صد فقره از این پرونده را برشمرده و گفت: در این پرونده میزان نفت سفید قاچاق شده ۱۹ میلیون کیلوگرم و به ارزش ۱۱میلیون دلار و میزان بنزین قاچاق شده ۶ میلیون کیلوگرم و به ارزش سه میلیون و ۸۳۵ هزار دلار و میزان نفت گاز قاچاق شده به وزن چهار میلیون و سیصد و چهار هزار کیلوگرم و به ارزش دو میلیون و ۳۵۸ هزار دلار و در مجموع بالغ بر هفده میلیون و ۲۷۷ هزار دلار ارزش قاچاق این پرونده کشف شده بوده است.

مدیرکل گمرکات استان اصفهان با اشاره به کشفیات مواد مخدر خبرداد: با استفاده از دستگاه ایکس ری و هوشمندی ماموران گمرک و با ارزیابی فیزیکی در گمرک امانات پستی در جاسازی ۷۹ بسته لواشک ارسالی به آلمان مقدار ۵۷۷ گرم شیره تریاک و مقدار ۷۶۰ گرم تریاک از جاسازی ۳ بسته گز ارسالی به استرالیا کشف و پرونده تشکیل شده به مراجع ذی ربط ارسال شده است.

مدیرکل گمرکات استان اصفهان در پاسخ به خبرنگار مهر که پرسید با اصلاح قیمت بنزین آیا هنوز هم قاچاق سوخت برای سوداگران جذابیت اقتصادی دارد؟ گفت: با توجه به اختلاف قیمت حامل های انرژی در کشور ایران به کشورهای همسایه و کشورهای خلیج فارس همچنان قاچاق سوخت باصرفه است. با توجه به اختلاف قیمت حامل های انرژی با برخی از کشورها که به هشت هزار تومان هم می رسد همچنان قاچاق سوخت برای سوداگران جذابیت اقتصادی دارد. با توجه به اینکه کامیون های صادراتی کالاهایی حمل می کنند می توانند با باک های اضافی گازوییل را به خارج از کشور قاچاق سوخت می کنند.

وی افزود: قاچاق سوخت از طریق باک های اضافی، باک های غیراستاندارد که قابل شناسایی است انجام می شود. رانندگان کامیون در زمره مافیا قاچاق سوخت تعریف نمی شوند ولی پرونده ای که امروز مطرح شد به صورت سازمان یافته و در شبکه مافیایی انجام شد.

مهر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.