سرویس: غیر تولیدی 09:12 - پنجشنبه 07 آذر 1398

مأموریت‌های بسیج با تهدیدات تطبیق پیدا کرده/ ماجرای فرزند «پزشکی» که برای رفتن به سوریه اصرار داشت

سرهنگ علی مقواساز جانشین سپاه صاحب‌الزمان(عج) استان اصفهان به مناسبت چهلمین سالگرد تأسیس بسیج در گفت‌گوی تفصیلی با فارس ابعاد مختلف فعالیت‌های این نهاد مقدس را تشریح کرد.

به گزارش اصفهان شرق؛ چهل سال از سالگرد فرمان تاریخی حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل بسیج مستضعفین می‌گذرد، شجره طیبه‌‌ای که در عرصه‌های مختلف برکات مختلفی را برای کشورمان رقم زده است. بسیجی‌ها هر کجا که فرمانده‌ و مقتدایشان از آن‌ها خواسته است به ندای امام امت لبیک گفته و حضور پیدا کرده‌اند چه در دفاع مقدس که باید اسلحه دست می‌گرفتند و از کشور دفاع می‌کردند و چه بعد از آن که در میدان علم، فرهنگ، سیاست و جهاد و خدمت‌رسانی نقش‌آفرینی کرده‌اند.

یکی از ویژگی‌های بارز بسیج در این چهل سال میدان دادن به جوان‌ها و به تعبیری از رموز موفقیت آن تکیه بر جوان‌ها بوده است، سرهنگ پاسدار علی مقواساز یکی از چندین جوانی است که با ورود به بسیج مسیر پاسداری را برای خود برگزید و بعد از مسؤولیت‌های متعدد در فرماندهی پایگاه، حوزه، ناحیه مقاومت بسیج امام صادق اصفهان و معاونت فرهنگی سپاه استان، امروز در مسؤولیت جانشین سپاه استان خدمت می‌کند. 

به همین مناسبت به سراغ سرهنگ پاسدار علی مقواساز جانشین سپاه صاحب‌الزمان(عج) استان اصفهان رفته‌ایم تا درباره ابعاد مختلف فعالیت‌های بسیج با او گفت‌و‌گو کنیم.

متن پیش رو حاصل گفتگوی ما با این فرمانده جوان است.

امروز و فردا کردن در منش بسیجی جای ندارد

**بسیج بلافاصله بعد از تشکیل با جنگی روبرو شد که تمام ابرقدرت‌ها برای حمایت از دشمن به میدان آمدند و بسیج باید وارد این جنگ نابرابر می‌شد، اما اوضاع نشان می‌دهد بسیجی‌ها با تمام قوا و توان وارد جنگ شد، علت این موفقیت چیست؟

سرهنگ علی مقواساز: بسم الله الرحن الرحیم، اگر عملکرد داوطلبان مردمی که در قالب بسیجی وارد جنگ شدند را خوب بررسی کنیم متوجه چند نکته در سیره و روش شهدای بسیجی می‌شویم که توانستند با فدا کردن جان خود راه انقلاب را برای ادامه مستحکم کنند اول امام شناسی و ولایت‌پذیری است که با زمان‌شناسی و بصیرت به موقع وارد میدان شدند و در مقابل دشمن قد علم کردند، وقتی فرمان امام صادر می‌شود بسجی‌ها ذره‌ای درنگ نمی‌کنند و امروز و فردا در کارشان نیست و همین شاخصه باعث این شد تا دستشان در دست ولی و نگاهشان در نگاه ولی باشد، دشمن‌شناسی ویژگی بارز دیگر شهدا است که با شناخت خوب از صحنه و آرایش دشمن متناسب با این وضعیت آرایش جنگی خود را تنظیم کنند. ایمان و تقوای بالای شهدا از شاخصه‌های دیگر است. اگر این مؤلفه در شهدا وجود نداشت خیلی از عوامل می‌توانست مانع دل کندن شهدا از علاقه‌های دنیوی بشود و مؤلفه چهارم خستگی‌ناپذیری، مردانگی و شجاعتی بود که در میدان جهاد داشتند که این ویژگی‌ها با ایمانشان گره خورد و شهادت را برای بسیجی‌ها رقم زد.

** فکر می‌کنید این ویژگی‌هایی که برشمردید بعد از دفاع مقدس هم ادامه پیدا کرد و توانست به بسیج برای برآورده کردن نیاز مردم پاسخ دهد؟

مقواساز: توان بسیج در زمان جنگ باید به سمت دفاع نظامی می‌رفت، بلافاصله بعد از جنگ بسیج شکل جدیدی متناسب با نیاز کشور به خود گرفت و وارد عرصه‌های سازندگی و خدمت‌رسانی و حل مشکلات مردم بعد از دفاع مقدس شد، یعنی بعد از دفاع مقدس هم آن شاخصه‌هایی که شهدای بسیجی داشتند در بسیجیان وجود داشت یعنی با نگاه به ولی به کمک امت شتافتند. در زمان دفاع مقدس امام و امت دفاع از کشور و انقلاب را می‌خواستند و بعد از دفاع مقدس جنگ نرم مطرح می‌شود و بسیج متناسب با تهدیدات جدید که در حوزه جنگ نرم پدیدار شد آرایش گرفت و قوای خود را برای مقابله با این تهدیدات متمرکز کرد البته همواره آمادگی برای جنگ سخت و نیمه سخت نیز از بین نرفته و این توانمندی روزبه‌روز در حال ارتقا و به‌روزرسانی است.

جوان‌ها پای کار انقلاب ایستاده‌اند/ مسؤولان قدر این ظرفیت را بدانند

** اشاره کردید به تهدیدات فرهنگی دشمن، رهبر معظم انقلاب با عناوین مختلف نسبت به اثرات جنگ فرهنگی دشمن تذکر دادند، بسیج چه برنامه‌ای داشته و دارد؟

مقواساز: اقشار مختلف بسیج بعد از طرح شبیخون فرهنگی توسط حضرت آقا که البته با عناوین مختلف از سوی ایشان مطرح شده است وارد مقابله با تهدیدات فرهنگی شدند البته از آن طرف هم دشمن با تمام توان وارد شد؛ میزان عمل به مسؤولیت‌ها در دستگاه‌های مختلف باید مشخص شود چرا که ابتدا برخی اصلاً باور به جنگ فرهنگی نداشتند و بعضا کم‌کاری‌هایی صورت گرفته است. ولیکن بسیج با نگاه به فرمان آقا به این سمت‌وسو رفت و الان جوان‌های مؤمن انقلابی علی‌رغم همه تهاجمی که دشمن در این زمینه دارد در صحنه‌های فرهنگی به خوبی ظاهر شده و از انقلاب اسلامی دفاع می‌کنند مثل همین موضوع اعتکاف که بسیاری از معتکفین همین جوانان و نوجوانان هستند و هر سال هم بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. وقتی بسیج دانش‌آموزی مراسمی را برگزار می‌کند یا شهیدی در مدرسه‌ای تشییع می‌شود میزان علاقه‌مندی دانش آموزان نشان از فهم و درک بالای آنان دارد یا مشتاقان زیادی که برای اردوهای راهیان نور در اقشار مختلف به‌ویژه دانشجویی ثبت‌نام می‌کنند که بعضاً ما ظرفیت هم کم می‌آوریم. مصداق روشن و بارز آن هم همین قضیه اربعین است که شاهد هستیم چقدر جوان از کشور ما و سایر کشورهای اسلامی در این مراسم شرکت می‌کنند؛ این‌ها همه نشان از این دارد که علیرغم اینکه دشمن با همه توان و ابزارهای مختلف به دنبال ضربه زدن به جوانان ایرانی است اما جوان‌ها محکم ایستادند و این یک ظرفیت و فرصت ویژه برای مسؤولان است تا نسبت به مقابله با تهدیدات فرهنگی برنامه‌ریزی و جدی‌تر پای کار باشند.

ماموریت‌های بسیج هوشمندانه با تهدیدات تطبیق پیدا کرده است

** جلوتر که می‌آییم انقلاب اسلامی با تهدیدات امنیتی روبرو می‌شود و دشمنان در بعد امنیتی می‌خواهند به کشور ضربه بزنند مثل فتنه 76، 88 و 96 و اخیراً هم با برنامه‌ریزی ویژه بعد از سهمیه‌بندی بنزین اغتشاشات را در کشور شکل می‌دهند، نقش بسیج در این زمینه چه بوده است؟

مقواساز: ماهیت تشکیل بسیج دفاع از انقلاب اسلامی است، در پیامی که امام برای تشکیل بسیج می دهند تأکید می‌کنند از آمریکا غفلت نکنید یعنی امام به صورت ویژه نگاه‌ها را به سمت شرارت‌ها و توطئه‌های آمریکای جنایتکار سوق می‌دهند؛ بنابراین اصلاً ماهیت تشکیل بسیج ایستادگی مقابل دشمن است و یاور انقلاب برای تحقق اهداف آرمان‌های انقلاب اسلامی است، هر جا انقلاب اسلامی نیاز دارد بسیج وارد میدان می‌شود،  معتقدم بسیج هوشمندانه خود را با تهدیدات تطبیق داده است. آنجایی که لازم بوده در عرصه نظامی وارد شود آمده و آنجا که لازم بوده در عرصه برقراری امنیت آمده وارد شده و جایی که لازم بود کار فرهنگی انجام دهد حضور پیدا کرده است یا در عرصه اقتصاد مقاومتی و محرومیت زدایی وارد شده و نقش ایفا کرده است و حرکت کلی بسیج منطقی و هوشمند است و متناسب با اقتضائات و شرایط است. بسیج سازمان جدا از مردم نیست بلکه مردمی هستند که در قالب تشکیلات بسیج سازمان یافته‌اند و همین عامل باعث شده بسیج به خوبی بتواند دشمنان را در فتنه‌های امنیتی شکست دهد که این امر محقق نمی‌شود مگر با هوشیاری و بصیرت مردم که همواره در فتنه‌ها خوش درخشیدند.

روایتی فرزند پزشکی که برای رفتن به سوریه اصرار داشت

** در دهه 90 ابعاد دیگری از عملکرد بسیج جلوه‌گر می‌شود و این بار بسیج بعد بین‌المللی خود را در قالب دفاع از حریم اهل‌بیت در کیلومترها دورتر از خاک کشور به ظهور می‌رساند، کمی راجع به این مأموریت بسیج هم توضیح دهید.

مقواساز: اول اینکه آن چیزی که سوریه را نجات داد بسیج بود نه بسیج ما بلکه بسیج خود آنجا یعنی همان مردم که الگوی بسیج را گرفتند. زمانی که بحث مدافعان حرم بود ما بیشترین مراجعه را از اقشار مختلف برای اعزام به سوریه داشتیم، نوجوانان و جوانانی که مرتب به سپاه مراجعه می‌کردند و درخواست اعزام داشتند. بسیج معجزه است. یادم هست همان زمان جوان نخبه‌ای که پدر و مادرش هر دو پزشک بودند آمد و درخواست اعزام داشت و پدر هم درخواست داشت تا فرزندش اعزام شود اما با توجه به اینکه هنوز آموزش ندیده بود امکان اعزام را نداشتیم اما این جوان هر روز می‌آمد و برای رفتن اصرار داشت این معجزه امام است. الگوی بسیج بود که به سوریه و عراق رفت و داعش را نابود کرد. یا اینکه بچه‌های لشکر مقدس 14 امام حسین (ع) در مناطق مرزی جنوب شرق کشور الگویی از خدمت را در کنار دفاع از مرزها به نمایش می‌گذارند یعنی هم‌زمان با اقدامات امنیتی در عرصه فرهنگی هم فعال بودند، وقتی لشکر 14 امام حسین (ع) می‌خواست از منطقه برگردد همه مردم ناراحت بودند و جدایی از بچه‌های لشکر برایشان سخت بود چرا که بچه‌ها از غذا و البسه خودشان زده بودند و به مردم کمک می‌کردند این‌ها آتش به اختیار بود.

**راجع به خود بسیج و ساختار آن هم صحبت کنیم، الآن چند قشر در بسیج فعال است و میزان فعالیت و پراکندگی آن‌ها چگونه است؟

مقواساز: 21 قشر داریم و تقریباً همه اقشار تشکیلات بسیج را دارند، یعنی امروز در عرصه‌ای که بتواند یک اتفاقی بیفتد و به انقلاب کمک کند بسیج جای پا دارد و کارهای بسیار خوبی انجام می‌شود مثلاً مهندسان بسیجی‌ در کارخانه‌ای آنجاهایی که ضرورت نظام ایجاب می‌کند تا در مقابل تحریم دشمن بایستیم قطعاتی را تولید می‌کنند که ما در آن زمینه تحریم هستیم و این روحیه جهادی هر جایی که نیاز بوده به میدان آمده است و یا سایر اقشار بسیج که هر کدام در حوزه قشری خودشان مشغول فعالیت و خدمت رسانی هستند.

** یکی از نقدهایی که بچه‌های بسیج دارند این است که تصمیمات به صورت ستادی اتخاذ می‌شود و کمتر برنامه‌ریزی‌ها از پایین به بالا است، ارزیابی شما چیست؟

مقواساز: چند سالی است که تلاش می‌کنیم تا برنامه‌ریزی در بسیج از سطوح پایین شکل بگیرد یعنی بسیجی‌ها در پایگاه‌ها و حوزه‌های بسیج برنامه‌ریزی سالیانه را انجام دهند و امسال به جد اصرار داریم در برنامه 99 این اتفاق بیفتد، بسیج اگر بخواهد پویا شود و بومی فکر کند و برای محله خودش تصمیم بگیرد باید خودش هم برنامه‌ریزی کند. یعنی با شناخت آسیب‌ها و تهدیدات و فرصت‌ها برنامه‌ریزی کند و متناسب با نیاز محله نسبت به رفع آن اقدام کند؛ اگر این موضوع محقق شود موفق خواهیم شد. آن‌قدر نیروی خلاق در بسیج داریم که فقط باید تمام هم خود را بگذاریم که از این افراد خلاق استفاده کنیم در این صورت جهش ما چند برابر خواهد شد. سال پیش هم این حرکت انجام شد و یک سری از این اتفاقات افتاد اماامسال به صورت ویژه کارگاه‌های برنامه‌ریزی در حال برگزاری است تا بچه‌ها بروند و بر اساس الگوهای خودشان برنامه طراحی و اجرا شود.

** در خصوص فعالیت‌های رسانه‌ای و فضای مجازی بسیج که در دوره‌های قبل نبوده، چه اتفاقی افتاد که این ضرورت احساس شد و فعالیت بسیج در فضای مجازی به چه صورت است؟

مقواساز: یک بحث اطلاع‌رسانی برنامه‌های بسیج است که ضعیف عمل کردیم؛ حضرت آقا هم تأکید دارند که کارهای خوب بیان شود و اینکه چرا گفته نمی‌شود باید آسیب‌شناسی کرد البته این به معنای این نیست که بسیج کاری انجام نمی‌دهد بلکه به دلایلی این اقدامات را دوستان بسیجی رسانه‌ای نکرده‌اند که برای مثال الآن ما در حال انجام طرح مهر کریمانه 1 هستیم که در این طرح لوازم‌التحریر برای دانش آموزان مناطق محروم تهیه می‌شود یا طرح مهر کریمانه 2 در قالب طرح تأمین جهیزیه در حال انجام است یعنی جهیزیه تولید ملی با 11 و نیم میلیون تهیه شده است. یا طرح‌های دیگر مثل قرارگاه‌های فعال در مناطق سیل زده که با همه این اقدامات در بحث اطلاع‌رسانی ضعیف هستیم.

بحث دیگر نقش‌آفرینی و حضور در عرصه رسانه و حوزه فضای مجازی است، الآن معاونت فضای مجازی ایجاد شده است و در نواحی هم هست و آموزش‌ها ارائه می‌شود، البته بچه‌های بسیجی خودشان با توانمندی که دارند در حال نقش‌آفرینی هستند ولیکن هنوز جای کار داریم. علت اینکه این تصور که گفتید ایجاد شده این است که ما در عرصه‌های دیگر سابقه زیادی داریم و اقدامات روش‌مند شده است. مثلاً در اردوهای جهادی ما در گذشته کارهای بزرگی می‌کردیم اما سازماندهی‌مان خوب نبود اما الآن همه اقدامات سازمان‌دهی شده و تشکیلات منسجمی برای آن شکل گرفته است و الآن به طرح 5 سال در یک منطقه تأکید داریم تا گروه‌های جهادی 5 سال در یک منطقه بمانند و در قالب این طرح، طرح‌های دیگر هم انجام می‌شود، الآن پزشکان متخصص در قالب طرح شهید رهنمون به مناطق محروم اعزام می‌شوند یا طرح همگام با کشاورز یا طرح پیوند آسمانی که همه در قالب طرح‌های جهادی است. مطمئناً با حضور بچه‌های انقلابی و سازمان‌دهی آن‌ها قطعاً جهش ما در عرصه رسانه و فضای مجازی هم بیشتر خواهد شد. ما تلا می‌کنیم از ظرفیت نخبگانی هم به صورت ویژه استفاده کنیم، هیات‌های اندیشه‌ورز در اقشار بسیج شکل گرفته و طرح‌های بسیج باید از دل مجامع نخبگانی بیرون بیاید، یعنی باید طرح‌ها ابتدا به تأیید مجامع برسد.

سرزنش‌ها در بسیج اثر ندارد/ برای سرعت‌بخشی به حرکت انقلاب راهی به جز اعتماد به جوانان نداریم

** با این ظرفیت‌هایی که در بسیج وجود دارد به نظر می‌رسد دولت‌های مختلف به خوبی از این ظرفیت و توان استفاده نکرده‌اند، علت چیست؟

مقواساز: یکی از اقشار بسیج، بسیج ادارات است که در ادارات مختلف در حال فعالیت هستند و در واقع در آن اداره روحیه بسیجی حاکم است، بسیج ضرورت انقلاب اسلامی است هر کسی این را انکار کند عقل درست حسابی ندارد بسیج رقیب دولت نیست بلکه مکمل و کمک کننده دولت است و هر جایی دولت نیاز داشته باشد بسیج وارد می‌شود، بعض وقت‌ها هم سرزنش می‌کنند اما بسیج چون کلان انقلاب را می‌بیند پس ملامت‌ها در او اثر ندارد و بدون چشم داشت هر جا که نیاز شد ورود می‌کند.

**سپاه یکی از نهادهایی است که در عرصه جوانگرایی به خوبی عمل کرد، خود شما یکی از همین چند جوانی هستید که بعد از حضور در مسؤولیت‌های مختلف امروز به عنوان جانشین سپاه فعالیت می‌کنید، چقدر توجه و میدان دادن به جوانان در گام دوم انقلاب مؤثر خواهد بود؟

مقواساز: ما هیچ راهی برای اینکه سرعت انقلاب را زیاد کنیم نداریم الا اینکه به جوان‌ها تکیه کنیم اگر نیرو و انگیزه و خلاقیت جوان‌ها در کنار تجربه قدیمی‌ها قرار بگیرد سرعت ما چند برابر خواهد شد و در سپاه این محقق شده است و جوان‌ها را کنار نیروهای قدیمی گذاشتند و جانشین پروری شکل گرفته است. من فرمانده پایگاه بودم، بعد فرمانده حوزه، فرمانده ناحیه بسیج، معاون فرهنگی سپاه و الآن هم جانشین سپاه استان. از قبل این نگاه در بین فرماندهان سپاه و بسیج وجود داشت و قطعاً این نگاه می‌تواند در بخش‌های دیگر نیز تکثیر شود و جوان‌ها آرام‌آرام وارد عرصه‌های مدیریتی شوند. الآن از من بپرسند کدام یک از این مسؤولیت‌ها سخت‌تر بود می‌گویم سخت‌ترین مسؤولیت فرمانده پایگاه بسیج است و درود خدا بر آن عزیزان بسیجی که با همه وجودشان پایگاه‌های ما را با فرماندهی می‌کنند.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.