سرویس: غیر تولیدی 09:32 - یکشنبه 03 آذر 1398

پیشگامانی که در گام دوم انقلاب هم پیشتاز شدند/ حاج احمدآقا و نوستالژی روزهای میدان‌داری با استاد

نخبگان و مسؤولان مختلف در اصفهان با پیشتازی تلاش کردند به جای شعار دادن، با اقدم عملی به ندای امام امت در بیانیه گام دوم لبیک گفته و زمینه حضور جوانان را فراهم کنند ذکر نمونه‌هایی می‌تواند انگیزه‌ای برای آن‌هایی باشد که هنوز به جوانان باور پیدا نکرده‌اند.

به گزارش اصفهان شرق؛ همزمان با شروع دهه پنجم انقلاب اسلامی ایران، رهبر معظم انقلاب با صدور بیانیه گام دوم انقلاب برای ادامه مسیر به تبیین دستاوردهای شگرف چهار دهه گذشته پرداخته و توصیه‌هایی اساسی به منظور جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی ارائه فرمودند.

در این بیانیه که خطاب به ملت ایران نوشته شده، امام امت نقش ویژه‌ای برای جوانان ایران اسلامی برای ادامه این مسیر و تحقق اهداف عالی انقلاب اسلامی که همان تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای ظهور حضرت ولی عصر (عج) است؛ در نظر گرفته‌اند.

ایشان در بخشی از بیانیه آورده‌اند: «اما راه طی‌شده فقط قطعه‌ای از مسیر افتخارآمیز به سوی آرمان‌های بلند نظام جمهوری اسلامی است. دنباله این مسیر که به گمان زیاد، به دشواری گذشته‌ها نیست، باید با همت و هشیاری و سرعت عمل و ابتکار شما جوانان طی شود. مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعالان جوان، در همه میدان‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویت و عدالت، باید شانه‌های خود را به زیر بار مسؤولیت بدهند، از تجربه‌ها و عبرت‌های گذشته بهره گیرند، نگاه انقلابی و روحیه انقلابی و عمل جهادی را به کار بندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته اسلامی بسازند».

بعد از این بیانیه بسیاری از نخبگان و فعالان کشور با تأکید بر لزوم توجه به نقش جوانان خواستار باز شدن فضا برای حضور جوانان در عرصه‌های مدیریتی کشور شدند. نخبگان و مسؤولان مختلف در اصفهان نیز با پیشتازی تلاش کردند به جای شعار دادن، با اقدم عملی به ندای امام امت در بیانیه گام دوم لبیک گفته و زمینه حضور جوانان در عرصه‌های مختلف را فراهم کنند. ذکر نمونه‌هایی می‌تواند انگیزه‌ای برای آن‌هایی باشد که هنوز به جوانان باور پیدا نکرده‌اند.

جمعیت پیشگامان باز هم در اول صف انقلابی‌گری

جمعیت پیشگامان انقلاب اسلامی اصفهان یکی از چند جمع انقلابی است که اعضایش بعد از چند دهه هنوز کنار هم هستند و پای کار انقلاب ایستاده‌اند؛ انقلابی‌هایی که کارنامه‌شان پر است از ایثار و گذشت و شجاعت. اصول انقلاب خط قرمزشان است و از هر کسی که برای انقلاب و مردم کار می‌کند حمایت کرده‌اند.

مرتضی آرسته که نامش برای نیروهای انقلابی اصفهان آشنا است رئیس این جمعیت انقلابی است که بعد از صدور بیانیه گام دوم انقلاب ضمن اظهارنظرهای صریح در رابطه با لزوم میدان دادن به جوانان و تقویت نیروهای جوان با تغییر مسیر در دعوت از چهره‌های مختلف به منظور گفت‌وگو و ارائه تجربه به آن‌ها در جلسات این جمعیت، اولویت خود را جوانان قرار داد.

وی و همرا‌هان پیشگام انقلابی‌اش در یکی از نخستین نشست‌ها از مدیران رسانه‌ای جوان نیز دعوت کرد تا ضمن حضور در جمع با صفا و صمیمی پیشگامان انقلاب تجربیات خود را به جوانان عصه رسانه ارائه و میدان را برای تجربه اندوزی جوانان فراهم کنند. اتفاقی که هم برمبنای توجه به بیانیه گام دوم و لزوم میدان‌داری جوانان شکل گرفت و هم حکایت از باور عملی به اعلان جنگ رهبر انقلاب در حوزه رسانه بود.

یکی از دستاوردهای  آن نشست صمیمی سلسله مصاحبه‌های ایران 1444 در خبرگزاری فارس اصفهان شد که به طور ویژه نمادی از توجه به لزوم انتقال تجربه به نسل‌های تازه نفس انقلاب اسلامی است.

امام جمعه جوان و اصرار بر اکسیر جوانی

رهبر انقلاب، خود نیز در انتصاب‌ها جوانگرایی را مدنظر قرار داده که یکی از این موارد انتخاب حجت‌الاسلام حاج علی اکبری به عنوان امام جمعه موقت تهران بود که این خود منجر به جوانگرایی در ائمه جمعه سراسر کشور شد.

شاید تا چند سال قبل برای کسی قابل قبول نبود امام جمعه شهر بزرگی دهه شصتی باشد؛ اما این در استان اصفهان محقق شده و حجت‌الاسلام ناصر صابری متولد 1363 به عنوان امام جمعه جوان شهر دامنه در قامت یکی از ائمه جمعه فعال و اثرگذار استان ظاهر شده است.

امام جمعه جوان دامنه در دفترش با تجربه‌ها را کنار جوان‌ترها قرار داده و می‌گوید: در سه سال گذشته که به عنوان امام‌جمعه شهر دامنه تعیین شده‌ام سعی کردم از جوانان تا جایی که بوده استفاده کنم، به طور مثال اکنون اکثر افرادی که در ستاد نماز جمعه حضور دارند، از جوانان هستند البته این حضور جوانان در کنار با تجربه‌ها است که تلفیقی از جوان و تجربه است.

صابری همچنین درباره ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامی معتقد است: گام دوم انقلاب را شروع کرده‌ایم، مقام معظم رهبری در سند گام دوم انقلاب نگاه ویژه‌ای به مقوله‌ای جوان و جوان‌گرایی داشته است، ایشان در این سند جایگاه جوان را کاملاً مشخص کرده است و بر همگان تکلیف کرده که باید به سمت جوان‌گرایی بروند؛ ائمه جمعه هم همین گونه‌اند و باید نگاه ویژه به موضوع جوان داشته باشند و سعی کنند که راه را برای ازدواج و شغل جوانان در حیطه وظایف خود هموار سازند.

سپاه و بازتولید فرهنگ ناب فرماندهان جوان دفاع مقدس

سپاه هم در زمره نهادهایی است که با جوانان شکل گرفت و در حال حاضر هم میدان‌دار فرصت دادن به جوان‌ها است، فرماندهان بیست و چندساله یا حتی کمتر از بیست ساله دفاع مقدس که الآن به فرماندهانی بزرگ تبدیل شده‌ند و نام هریک چون «حاج قاسم» لرزه بر تن دشمن انداخته به خوبی به نقش جوانان واقف هستند؛ این فرماندهان با گوشت و پوست خود نتیجه اعتماد به جوانان را دیده و لمس کرده‌اند پس باید خودشان الان هم به تاسی از امام روح‌الله که به آن‌ها در جنگ اعتماد کرد به جوانان اعتماد کنند، پس دست بکار می‌شوند و آرام آرام مدیریت را به جوانان واگذار می‌کنند.

سردار مجتبی فداء که چند ماهی است فرمانده سپاه صاحب‌الزمان (عج) اصفهان شده است، با تکیه بر محورهای اساسی بیانیه گام دوم انقلاب بعد از انتصابش در اقدامی تحسین برانگیز یکی از همین فرماندهان جوان نواحی را که فعالیتش در بسیج را از سطح پایگاه‌ها، حوزه‌ها و نواحی بسیج آغاز کرده را به عنوان جانشین خود انتخاب می‌کند و حالا سرهنگ علی مقواساز جوان اما با تجربه جانشین سپاه استان اصفهان است.

تحول در عرصه‌های مدیریتی سپاه شاید حتی قبل‌تر از گام دوم انقلاب عملیاتی شده بود و بسیاری از فرماندهان نواحی استان اصفهان از بین جوانان برگزیده شدند و حالا همان‌ها در مسؤولیت‌های بالای سپاه حضور دارند.

حاج احمدآقا و نوستالژی روزهای میدان‌داری با استاد

در بین مسؤولان استان هم هستند کسانی که قلم و صدایشان را از گذشته تا امروز پژواک صدای امامین انقلاب کرده‌اند؛ قبل از انقلاب در صفوف مقدم مبارزه با رژیم ستمشاهی بودند و رنج و شکنجه زندان‌های ساواک را به جان خریدند تا انقلاب به ثمر بنشیند و بعد از آن هم در رکاب امام بهتر از جانشان هر کجا انقلاب اسلامی نیاز داشته مجاهدت کرده‌اند.

حجت‌الاسلام احمد سالک از پیشگامانی است که قبل از انقلاب، در جنگ، و بعد از آن در هر مسؤولیت و جایگاهی که بوده است عمل به تکلیف را مقدم بر همه چیز دانسته و به وظیفه‌اش عمل کرده است. مرور سوابق وی نشان می‌دهد این چهره انقلابی امروز در هفتمین دهه از زندگی‌اش کوله باری از تجربه را که در سنگرهای مختلف نظام حاصل شده در اختیار دارد و همین ویژگی سالک را در زمره چهره‌های کم نظیر انقلاب قرار داده است.

در آستانه یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی حجت‌الاسلام سالک هم از غافله پیشتازان عمل به اساسی‌ترین سند راهبری دهه پنجم و چهل ساله دوم انقلاب اسلامی جا نماند و علی‌رغم داشتن پشتوانه مردمی قوی در نامه‌ای که حاوی پیام‌های مهم خطاب به جوانان و نیروهای انقلابی اصفهان ضمن کناره‌گیری از انتخابات آتی، از جوانان درخواست می‌کند تا وارد عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی شوند.

مسؤولیت کمیته دفاع شهری اصفهان در سال ۱۳۵۷، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اصفهان در سال ۱۳۵۸، فرمانده بسیج مستضعفین کل کشور در سال‌های ۱۳۵۹ و ۶۰، فرمانده کمیته انقلاب اسلامی کشور از سال ۱۳۶۴ الی ۱۳۶۶، مسئول کمیته بررسی مسائل عراق به حکم مقام معظم رهبری، نماینده ولی فقیه در نیروی قدس سپاه پاسداران از سال ۱۳۶۹ الی ۱۳۷۹، دبیر هیات مرکزی گزینش بانک مرکزی، نماینده ولی فقیه در سازمان حفاظت و اطلاعات کل سپاه از سال ۱۳۸۰ الی ۱۳۸۵، عضو شورای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری دوره نهم، دبیر هیات عالی گزینش کشور از سال ۱۳۸۵ الی ۱۳۸۷، مشاور رئیس‌جمهور در دولت نهم، معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت (علیهم السلام) از سال ۱۳۸۷ الی ۱۳۹۰، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز از سال ۱۳۷۶ تا کنون، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱، عضو هیأت منصفه دادگاه ویژه روحانیت از سال ۱۳۹۱ و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تا پنج دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی از جمله سوابق این چهره انقلابی است.

وی در این نامه آورده است: انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در شرایطی چهلمین سال پیروزی خود را پشت سر گذاشته و قدم به دهه پنجم حیات خود نهاده است…. که همه این روزهای پر افتخار مرهون اعتماد به پیر انقلاب، خمینی کبیر به جوانان زمانش است؛ آن دوران جوانان خداباور با ایمان به قدرت الهی و با رهبری مرشدی کامل پای در مسیری گذاشتند که طی آن بدون زندان، شکنجه و آوارگی میسر نبود، روزهایی را به یاد می‌آورم که همراه هم‌رزمانم در کنج زندان‌های ساواک شکنجه شدیم و بدترین جسارت‌ها به ناموس مبارزین شد، تا یاران خود را معرفی کنیم و دست از مقاومت برداریم ولی سر خم نکردیم تا ثمره مقاومت و تلاش جوانان چهل سال پیش با طلوع خورشید تابان انقلاب اسلامی که گرمای آن سراسر این مرزوبوم، از کردستان تا بلوچستان و از گنبد تا خوزستان را در برگرفته و این‌چنین نوزادان آرمیده در گهواره سال 42، حماسه‌ای به یاد ماندنی در تاریخ این مرزوبوم بیافرینند که قرن‌ها قصه لالایی مادران شود.

دعوت ویژه سالک از چهره‌های مستعد و انقلابی

سالک ضمن اشاره به خاطرات شیرین مبارزه با یار دیرین انقلابی خود استاد علی‌اکبر پرورش در بخشی از نامه خطاب به جوانان و نیروهای مؤمن انقلابی عنوان کرده است: اکنون‌که در دهه پنجم انقلاب به اصفهان نگاه می‌کنم آن را سرشار از جوانان مؤمن انقلابی می‌بینم. هشت سال پیش گفتم حق نشستن ندارم و امروز که گام دوم انقلاب با راهبری امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) آغاز شده، با آرامش کامل، اطمینان قلب و خلوص باطن آغوش خود را در ارائه تجارب سال‌ها خدمت در سنگرهای مختلف به ویژه مجلس شورای اسلامی بر روی همه جوانان و عناصر دلسوز انقلابی، متدین و زمان‌شناس و ولایتمدار و دغدغه‌مند اسلام و انقلاب باز کرده و آنان را در رسیدن به جایگاه رفیع مجلس یاری کنم و از تمام ظرفیت، آبرو و سوابق در این راه دریغ نکنم و حقیر در عرصه‌های دیگر توفیق خدمت به انقلاب اسلامی را داشته باشم. و انتظار منصفانه دارم از همه عزیزان مستعد و قابل در سنجش عادلانه واقعی که در زمان حاضر، خود را در محضر خدای متعال در این آزمون بزرگ قرار دهند.

یک نمونه‌ای عملی برای آن‌هایی که حرف از جوان‌گرایی می‌زند

در شرایطی که رئیس جمهور از تولد «71 سالگی‌اش» سوپرایز می‌شود و رسانه‌ها هیأت دولت را با خانه سالمندان مقایسه می‌کنند که حتی تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان هم نتوانست حریف این شیفتگان همیشگی خدمت شود؛ عجیب نیست که در استان اصفهان نیز مدیران در بالاترین سطوح شعار جوان‌گرایی دهند که: «باید از نسل جوان استفاده شود، میانگین سنی مدیران استان بالاست، به فرمانداران و مدیران کل دستور استفاده از نیروی جوان در کنارشان داده شده تا با آموزش، به نیروسازی بپردازند» در حالی که خودشان سال‌ها پیش دوران جوانی و حتی میان‌سالی را با همین مسؤولیت‌های ارشد امروزشان تمام کرده‌اند.

اصفهان داشته و دارد مدیرکلی که متولی نشاط و فرهنگ جوانان است اما سن بازنشستگی را رد کرده است یا مدیری که متولی رونق در صنعت و تولید و ایجاد اشتغال برای جوان فعال است اما کهولت سنش اجازه تحرک به او را نمی‌دهد؛ مدیرانی از این دست، که تعدادشان کم هم نیست، بحث راجع به سن مسوؤلان و عدم ورود عملی به جوان‌گرایی را حاشیه‌سازی و تسویه حساب می‌دانند. حتی اداره‌کلی هم که نام جوانان را با خود یدک می‌کشد حالا تبدیل به یک مولود ناقص متولد شده‌ای است که همان کارکرد حداقلی سازمان سابقش را هم ندارد و فعالیت‌هایش در استان‌ها هم در سال‌های اخیر روشن نبوده است.

اما با مرور صحبت‌ها و مواضع حجت‌الاسلام سالک از گذشته تاکنون، از وی انتظار دیگری جز این نبود همان‌گونه که رفیق دیرین او استاد سید علی‌اکبر پرورش چنین کرد و امام امت به او لقب یار صدیق انقلاب را داد.

حالا حجت‌الاسلام سالک با اقدام خود در طلیعه گام دوم انقلاب ثابت کرد عمل به تکلیف اولویت او است و اینک این چهره انقلابی پیشتاز حرکتی شد که نامش برای همیشه در خاطر جوانان انقلابی اصفهان خواهد درخشید و همچون معلمی با تجربه درسی به خیل کثیر احساس تکلیف‌کنندگانی داد که همیشه و همه وقت برای قدرت احساس تکلیف می‌کنند. اقدامی که می‌تواند الگوی همه مدیران کشور به ویژه عناصر جبهه انقلابی باشد تا راه را برای ورود جوانان به صحنه‌های مدیریت کشور بگشایند و با تجربه خود آنان را در ادامه مسیر انقلاب اسلامی در چهل ساله دوم یاری رسانند.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.