سرویس: غیر تولیدی 10:50 - چهارشنبه 29 آبان 1398

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان:

گام موثر برای حمایت از تولید داخل تشویق به سرمایه گذاری است

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: زمانی کالای ایرانی می تواند قابل رقابت و جایگزین خوب برای کالای خارجی باشد که دارای مزیت نسبی باشد که از طریق قیمت، فناوری و نوآوری و کیفیت در کالا نمایان خواهد شد و این مستلزم سرمایه گذاری و استفاده از فناوری و نوآوری بیشتر در کالای ایرانی است.

به گزارش اصفهان شرق؛ کمیل طیبی، با تاکید بر اینکه تقویت بنیه تولیدات داخلی منجر به رشد محصولات ایرانی می شود، اظهار کرد: این کار تنها به معنای رشد کمی نیست، بلکه آنچه مهم است تولید کالای ایرانی باکیفیت و قابل رقابت با بازار خارجی است.

وی افزود: زمانی کالای ایرانی می تواند قابل رقابت و جایگزین خوب برای کالای خارجی باشد که دارای مزیت نسبی باشد که از طریق قیمت، فناوری و نوآوری و کیفیت در کالا نمایان خواهد شد و این مستلزم سرمایه گذاری و استفاده از فناوری و نوآوری بیشتر در کالای ایرانی است.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در این زمینه موضوع تبیین استراتژی مطرح است، گفت: برای مثال یک استراتژی این گونه است که جهت دهی واردات به سمت کالاهای سرمایه ای یا واسطه ای باشد که در این صورت حامل انتقال فناوری و تکنولوژی خواهد بود، همچنین کالا سرمایه ای به عنوان کالای سرمایه گذاری به کار گرفته شود و در این هنگام ظرفیت تولید کالای تولید داخلی افزایش می یابد و در این شرایط کالای تولید داخلی می تواند جایگزینی برای کالای خارجی باشد که علاوه بر ارزش افزوده بالاتر از لحاظ قیمت قابل رقابت است و تقاضای مردم نیز ایجاد می شود.

وی با اشاره به شرایط اقتصادی کنونی، گفت: بهترین و موثرترین کار برای حمایت از تولید داخل تشویق به سرمایه گذاری، پیدا کردن راهی برای تامین مالی و ارائه سرمایه گذار و تقویت بنگاه های کوچک و متوسط است تا با جبران کمبود منابع مالی از تولید داخل حمایت بیشتر کرد، البته این اقدام جوابگو خواهد بود و در درازمدت قطعا نتیجه مثبت خواهد داشت.

طیبی همچنین ادامه داد: در این شرایط توجه به پروژه های عمرانی و تقویت سیستم های حمل و نقل نیز کمک کننده است.

وی در خصوص افزایش نرخ بنزین و تاثیر آن بر تولید داخل،  گفت: واقعی کردن حامل های انرژی موضوعی بسیار مهم است که باید انجام شود و دولت نباید از تصمیمی که گرفته،  عقب نشینی کند، چرا که این تصمیم منجر به اصلاح الگوی مصرف به خصوص در درازمدت خواهد شد، البته ساز و کار اجرای افزایش قیمت بنزین ایراداتی دارد چرا که این کار باید به صورت پلکانی انجام می شود تا این افزایش قیمت منجر به بروز این مشکلات نشود.

این اقتصاددان با تاکید بر ضرروت اصلاح بخش های مختلف از جمله بانکداری، انرژی و …، تصریح کرد: اصلاح منابع باید به سمت کارهای توسعه ای صورت گیرد و تا بتواند موجب بهبود شرایط اقتصادی و رفع مشکلات کشور شود.

انتهای پیام/ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.