اصفهان شرق

تعریق زیر بغل را با این ترفند‌ها از بین ببرید

کدخبر: 187486
1398/08/29 در ساعت 16:16

به گزارش اصفهان شرق؛ اگر تعرق بیش از حد به دلیل یک بیماری خاص دیگر ایجاد شود به آن هیپرهیدروزیس ثانویه گفته می‌شود. تعرق ممکن است در کل بدن رخ دهد و یا فقط به یک منطقه خاص محدود باشد.

بوتاکس، بهترین و موثرترین راه درمان برای تعریق بیش از حد زیر بغل می‌باشد.

تعریق بیش از حد (هایپرهیدروز)

وقتی تعرق بیش از حد در دست ها، پا‌ها و زیر بغل رخ می‌دهد به آن هیپرهیدروزیس اولیه و یا منطقه‌ای اطلاق می‌شود.

هیپرهیدروزیس اولیه در ۳ تا ۲% جمعیت رخ می‌دهد وفقط ۴۰% از این افراد بدنبال درمان پزشکی هستند. در اغلب افراد با هیپرهیدروز اولیه علت خاصی مشاهده نمی‌شود و به نظر می‌رسد که در خانواده به ارث می‌رسد.

اگر تعرق بیش از حد به دلیل یک بیماری خاص دیگر ایجاد شود به آن هیپرهیدروزیس ثانویه گفته می‌شود. تعرق ممکن است در کل بدن رخ دهد و یا فقط به یک منطقه خاص محدود باشد.

علت تعریق بیش از حد زیر بغل چیست؟

کارکرد غدد عرق بوسیله سیستم عصبی سمپاتیک کنترل می‌شود. علت تعریق بیش از حد زیر بغل، اغلب بیش فعالی سمپاتیک است که موحب افزایش کارکرد و ترشحات این غدد می‌شود.

گرما و بعضی وضعیت‌های عاطفی ممکن است در برخی افراد آغازکننده تعریق بیش از حد زیر ببغ که اصطلاحا به آن هایپرهیدروز گفته می‌شود باشند.

اما بسیاری از کسانی که از این موضوع رنج می‌برند، تقریبا تمام ساعات روز را بدون در نظر گرفتن خلق و خوی و یا وضعیت آب و هوا درگیر این مشکل هستند. علل عصبی، متابولیک و برخی بیماری‌های سیستمیک نیز گاهی اوقات می‌توانند باعث تعریق بیش از حد زیر بغل گردند.

سن شیوع تعریق بیش از حد زیر بغل (هایپرهیدروز)

بیشترین شیوع سنین بین ۱۸ تا ۵۴ سال است. هیپرهیدروز می‌تواند کیفیت زندگی بیماران را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

به شکلی که در روابط اجتماعی شغلی و همچنین فعالیت‌های روزانه تداخل ایجاد می‌کند.

۷ علامت هایپرهیدروز

لباس‌هایتان همیشه خیس هستند: لباس‌های با رنگ روشن نمی‌پوشید، زیرا می‌ترسید جای عرق در زیر بغل شما دیده شود و یا از پوشیدن لباس‌های ابریشمی خودداری می‌کنید، زیرا می‌ترسید عرق کردن باعث خراب شدن آن پارچه شود.

مردانی که دارای تعریق زیاد زیر بغل هستند هم همیشه کت می‌پوشند، حتی اگر هوا گرم باشد، زیرا می‌ترسند مردم حلقه عرق زیر بغل آن‌ها را ببینند.

مواد ضد تعریق کافی نیست: اگر شما دارای تعریق زیادی در زیر بغل باشید، دئودورانت‌ها یا ضدتعریق‌ها (مثل مام) کمکی به شما نخواهند کرد. فقط ضدتعریق‌هایی که دارای مقدار زیادی آلومینیوم کلراید هستند و غدد عرق را مسدود می‌کنند، ممکن است برای شما مفید باشند.

اما اگر از آن‌ها نیز برای مدت زمان طولانی استفاده کنید، دیگر اثر نخواهند داشت و باید از پزشک بخواهید که برای شما یک ضدعرق قوی تجویز کند. برای افرادی که زیاد عرق می‌کنند، مصرف ضدعرق‌ها مفید می‌باشد، اما در بیشتر مواقع باید درمان شوند.

پیوسته راجع به تعریق خود فکر می‌کنید: هنگامی که زیاد عرق می‌کنید، بسیار مشکل است که راجع به چیز دیگری فکر کنید. نگران هستید که دیگران متوجه لباس خیس (زیر بغل) شما خواهند شد. شما ممکن است خجالت بکشید و گوشه گیر شوید.

شما ممکن است از مهمانی رفتن و دیدن افراد دوری کنید و از رفتن به کلاس ورزشی هم خودداری کنید، از ترس اینکه این کار‌ها باعث شدت تعریق شما گردند.

زیاد حمام می‌روید: تعریق زیر بغل به بهداشت فرد ارتباطی ندارد، یعنی تعریق زیاد نشانه کثیفی نیست. افرادی که دارای این مشکل هستند، هرگاه یک لباس تمیز بپوشند زود خیس می‌شود، بنابراین به طور مداوم حمام می‌روند و روزانه چندین مرتبه لباس خود را عوض می‌کنند.

این کار باعث می‌شود که زیر بغل خشک شود، اما هنگامی که شما دارای تعریق زیاد هستید، به طور مرتب با صابون‌ها و ژل‌های قوی حمام می‌کنید، اگر مشکلتان برطرف نشد بهتر است با پزشک غدد یا متخصص پوست مراجعه کنید.

بدون هیج دلیلی عرق می‌کنید: هنگامی که ورزش می‌کنید و یا یک سخنرانی دارید، انتظار عرق نکردن، اشتباه است. اما اگر بدون هیچ دلیلی در شب و یا روز، زیر بغل‌تان خیس عرق می‌شود، شما دچار hyperhidrosis (تعرق زیاد) شده اید.

کف دست‌تان هم عرق می‌کند: افرادی که دارای تعریق زیاد زیر بغل هستند، به احتمال زیاد در دست ها، پا‌ها و یا کشاله ران و در مناطقی که غدد عرق در آنجا متمرکز شده است، نیز عرق می‌کنند.

اگر دچار تعریق زیاد در کف دست باشید، هنگامی که یک مداد و یا خودکار را در دست می‌گیرید و می‌خواهید بنویسید، و یا رانندگی می‌کنید و یا از کلید‌های کامپیوتر استفاده می‌کنید، با مشکلاتی روبرو خواهید شد.

انواع درمان هیپروهیدروز زیر بغل:

۱. آلومینیوم کلراید ۱۰ تا ۲۵ درصد موضعی

۲. تزریق زیر پوستی بوتاکس (سم بوتولینیوم)

۳. جراحی با برداشتن پوست وغدد عرق

۴. قطع اعصاب سمپاتیک داخل قفسه صدری از طریق آندوسکوپی

بوتاکس زیر بغل

بوتاکس زیر بغل در ایالات متحده آمریکا توسط FDA برای درمان تعریق بیش از حد زیر بغل تایید شده است. می‌توان برای موارد ضعیف تا متوسط تعریق بوتاکس را در ناحیه زیر بغل و در کنار غدد عرق تزریق کرد.

درمان غدد عرق در پوست با بوتاکس (سم بوتولینیوم) سبب مهارشدن استیل کولین می‌گردد و در نتیجه تولید عرق نیز کاهش می‌یابد.

سم بوتولینیوم تیپ A (بوتاکس) در درمان هیپرهیدروزیس زیر بغل به تائید FDA رسیده است. تزریق مقادیر کمی از بوتاکس در پوست زیر بغل سبب بلوک کردن اعصاب مربوط به تعریق در این ناحیه می‌گردد.

اهداف درمانی: قطع کامل هیپرهیدروز زیر بغل و یا کاهش شدت آن تا حدی که علائم با دارو‌های ضد عرق موجود در بازار قابل کنترل باشد. دوز مصرفی: زن ومرد ۴۰-۵۰ واحد بوتاکس برای هر زیر بغل، حدود ۲۰ نقطه از زیر بغل به میزان ۵/۲ واحد بوتاکس در هر نقطه ترزیق می‌گردد.

بیحسی: معمولا تزریق زیر بغل نیازی به بیحسی ندارد، ولی برای برخی که تحمل ندارند می‌توان از کرم‌های بیحس کننده استفاده کرد.

عمق تزریق بوتاکس: بوتاکس باید داخل درم تزریق شود و تزریق در عمل بیشتر سبب کاهش اثر بوتاکس می‌شود. پس از تزریق ناحیه کمپرس می‌شود و یا از icepack استفاده می‌شود.

نتایج: کاهش چشمگیر و با کامل تعریق زیر بغل در طی یکی دو هفته بعد ازتزریق صورت می‌گیرد؛ که در برخی زودتر هم رخ می‌دهد.

مدت تاثیر و فواصل بین درمان بوتاکس: تعریق معمولا بتدریج طی شش ماه بعد از تزریق بوتاکس بر می‌گردد و تزریق بعدی معمولا در همین مدت باید تکرار شود. ولی در بعضی افراد امکان دارد ۹ تا ۱۲ ماه هم اثر آن باقی بماند.

پیگری: بیماران بعداز دو هفته باید معاینه شوند تامیزان کاهش تعریق بررسی شود و اگر منقطه‌ای هنوز تعریق زیاد دارد باید دوباره بوتاکس در آن ناحیه تزریق گردد.

عوارض بوتاکس زیر بغل: آن شامل درد در حین تزریق و علائم شبه سرماخوردگی به صورت موقتی می‌باشد.