سرویس: غیر تولیدی » نقلی 08:28 - شنبه 25 آبان 1398

تخفیف نمایشگاه کتاب اصفهان، شوخی بود/ حضور «آژانس مسافرتی» و «عرقیجات» در بخش اصلی نمایشگاه کتاب

سفره نمایشگاه کتاب اصفهان امسال هم پس از 6 روز برچیده شد که از نکات قابل‌توجه آن استقبال مردمی، حضور غرفه‌های غیر مرتبط با کتاب مانند بازاریابی شبکه‌ای و فروش عرقیجات، تخفیفات سؤال‌برانگیز و قیمت‌های بالای کتاب بود.

به گزارش اصفهان شرق؛ نمایشگاه کتاب اصفهان، از بزرگ‌ترین رویدادهای فرهنگی نصف جهان محسوب می‌شود که پس از چند سال وقفه، از سال گذشته میزبان فرهنگ دوستان و فرهیختگان اصفهانی شده و در سرمای پاییز، نسیم کتاب و کتاب‌خوانی را در هوای شهرمان می‌پیچاند.

مردم اصفهان همواره در طول تاریخ اهل فرهنگ و ادب بوده‌اند و برنامه‌هایی این‌چنین همیشه مورد استقبال واقع‌شده است و نمایشگاه امسال هم مورد خوب همشهریان اصفهانی قرارگرفته است که این استقبال و شلوغی در محل قدیمی‌ترین پل روی زاینده‌رود، نویدبخش حرکت به‌سوی آگاهی از پل کتاب و کتاب‌خوانی و همچنین جریان زندگی در میان انسان‌ها است.

استقبال مردم از نمایشگاه، در شأن اصفهان نیست

نمایشگاه در چهار سالن با غرفه‌های متعدد و پر از کتاب و شوربا اشتیاق مردم برگزار شد و ناشران و مجموعه‌های فرهنگی بسیاری به ارائه خدمات پرداختند اما این جمعیت و استقبال مردمی را وقتی در نسبت با جمعیت اصفهان، دانشجویان، دانش آموزان و فرهیختگان آن بسنجیم، نه‌تنها دندان‌گیر نیست، بلکه ناامیدکننده هم هست.

در همین خصوص محسن صمیمی، مسؤول غرفه سوره مهر می‌گوید: بازدید از نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته بسیار کمتر بود، پارسال به دلیل اینکه بعد از حدود ۴ سال نمایشگاه برگزار شد، مردم اشتیاق بیشتری برای حضور در نمایشگاه را داشتند، افزایش قیمت کتاب و پایین بودن سطح خرید مردم آن انتظاری که می‌رفت را برآورد نکرده است.

طبق اعلام مسؤول غرفه بانک نمایشگاه کتاب اصفهان، در یک روز مانده به اتمام زمان نمایشگاه، تنها حدود 70 بن‌های کتاب به فروش رسیده بود که این مقدار نشان از استقبال ناامیدکننده و همچنین ایراد در کیفیت و کمیت توزیع بن‌ها را دارد.

اتوبوس‌هایی که شهردار اعلام کرد و کسی ندید!

گفتنی است که شهردار اصفهان، در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب اعلام کرد که برای سهولت رفت‌وآمد همشهریان، اتوبوس در نظر گرفته‌ شده اما گویا این ادعا فقط نمایش بود و منظورش همان اتوبوس‌های شرکت واحد بوده است.

یکی از غرفه‌داران در مورد مشکلات رفت‌وآمد به نمایشگاه کتاب گفت: نمایشگاه و مدیریت آن خوب است اما می‌توانست از لحاظ خدمات‌رسانی به مردم و غرفه‌داران بهتر باشد، به‌طور مثال من غرفه‌دار بعد از ساعت ۹ شب برای رفتن به خانه مشکل وسیله نقلیه دارم که می‌شد یک سری اتوبوس قرار داده شود تا هم مردم و هم غرفه‌داران تا وسط شهر ببرند، کاری که بسیاری از استان‌ها مانند شیراز انجام می‌دهند.

بازاریابی شبکه‌ای و فروش عرقیجات در نمایشگاه کتاب اصفهان

تماشای غرفه‌هایی مانند آژانس مسافرتی، بازاریابی شبکه‌ای بیز و نیوشا، همراه اول و از همه جالب‌توجه‌تر غرفه عرقیجات، آن‌هم در قسمت‌های اصلی نمایشگاه موجب تعجب و البته سؤال‌برانگیز است.

هر طور هم که بخواهیم نگاه کنیم، شاید غرفه‌های ثبت‌نام کلاس زبان، آیلتس، حسابداری و حتی فروش پیکسل‌های تزیینی را بتوان توجیه کرد اما توجیه نسبت آژانس مسافرتی، فروش عرقیجات و بازاریابی شبکه‌ای با نمایشگاه کتاب کار هر کس نیست، البته شاید مسائلی هست که مربوط به شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری است که قطعاً باید در این زمینه پاسخگو باشند.

قیمت‌های نجومی کتاب

گرانی، مشکل همه‌گیر و بزرگ این روزهای مردم است و این مطلب از کوچک و حتی حذف شدن سهم کتاب از سبد خانوار کاملاً مشهود است و اگر قیمت برخی کتاب‌ها را با چاپ یکی دو سال گذشته آن‌ها مقایسه کنیم، بعضاً تا دو برابر افزایش داشته و اگر به حدود چهار یا پنج سال قبل برگردیم، با رقم خارق‌العاده پنج و حتی ده برابری قیمت‌ها مواجه می‌شویم و این در حالی است که افزایش درآمد مردم در این سال‌ها بسیار کمتر از این مقدار است.

لازم است متولیان فرهنگ و کتاب در استان و حتی در حد وزارتخانه‌ها، فکری برای قیمت بالای کتاب داشته باشند و قیمت یک جلد کتاب را با حقوق اداره کار مقایسه کنند تا متوجه عمق فاجعه باشند، البته در این زمینه توجه به توصیه رهبر انقلاب که بارها گفته‌اند کتاب‌ها را بر کاغذ ارزان‌قیمت و بدون تجملات چاپ کنید هم می‌تواند راهگشا باشد.

بروکراسی سخت و طولانی کاغذ دولتی

یکی دیگر از غرفه‌داران ابراز می‌کند: در خصوص وضعیت نشر، بیشتر ناشران کاغذ دولتی نمی‌گیرند چراکه شرایط گرفتن کاغذ دولتی به لحاظ بروکراسی اداری به‌قدری سخت شده تا از کاغذ آزاد استفاده شود و بتوان کتاب را در اولین فرصت چاپ کرد و فروش آن بیشتر از این به تأخیر نیافتد، به‌طور مثال چاپ کتاب در سال گذشته ۲۰ روزه انجام می‌شد، اما الان ۳ ماه و بعضاً بیشتر هم شده و خیلی از کتاب‌های مهم را نمی‌شود چاپ کرد و یا چاپ آن به تأخیر می‌افتد.

وی ادامه داد: تنها قشر ضعیف، بازار کتاب است و بودجه‌های دولتی صرف فعالیت‌های دیگر می‌شود و کمتر صرف کتاب می‌شود، از طرفی کاهش توان خرید مردم باعث شده تا مردم کمتر به سراغ کتاب بیایند مگر در صورت نیاز.

تبلیغات شهری و اطلاع‌رسانی عمومی از دغدغه‌های مشترک غرفه‌داران و مردم بود که این موضوع را بسیار ضعیف و ناکارآمد می‌دانستند، حتی در دانشگاه‌ها هم تبلیغات و تسهیلاتی برای نمایشگاه دیده نمی‌شد.

تخفیف نمایشگاه مردم را به سخره گرفته است

همچنین بحث تخفیف نمایشگاه هم مشکلات بسیاری داشت، از جمله آن‌که در تبلیغات 30 درصد تخفیف زده‌شده اما غرفه‌ها تنها 10 درصد تخفیف می‌دهند و 20 درصد باقی را باید با خرید بن کتاب از غرفه بانک تأمین کرد که این بن کتاب از 50 هزارتومان شروع می‌شد و با ارائه مدرک کارشناسی ارشد و دکتری نهایتاً به 150 هزارتومان می‌رسید! که با این قیمت‌های کتاب، چیزی شبیه شوخی و تمسخر مردم است و عملاً تخفیف وجود ندارد و آن 30 درصد، تنها بعد تبلیغاتی داشته است.

نکته دیگر نمایشگاه کتاب امسال اصفهان، وضع پوشش غرفه‌داران بود؛ هر چند در مورد غرفه‌های فروش کتاب وضعیت قابل قبولی را شاهد بودیم اما در غرفه‌هایی که ربطی هم به نمایشگاه کتاب نداشتند افرادی با چنان وضع پوشش و آرایشی حضور داشتند که واقعاً جای تأسف و حیرت داشت.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.