اصفهان شرق

استان اصفهان در چرخه امانت کتاب کشور رتبه اول را دارد

کدخبر: 187218
1398/08/23 در ساعت 12:17

به گزارش اصفهان شرق؛ امیر هلاکویی با اشاره به نقش پنج مولفه در تعیین میزان سرانه مطالعه در بین شهروندان اصفهانی اظهار داشت: خانواده به عنوان اولین و کوچکترین نهاد اجتماعی می تواند در شکل گیری فرهنگ مطالعه در بین اعضای خانواده نقش مهمی ایفا کند. نقش نهاد آموزش و پرورش هم در افزایش میل به مطالعه مهم است.

وی افزود: رسانه ها هم با جریان سازی می توانند جامعه را به سمت افزایش رغبت به مطالعه و کتابخوانی سوق دهند. نقش ناشران هم به عنوان تولید کنندگان محتوا موثر است و در نهایت کتابخانه ها و کتابفروشی ها به عنوان مکان های توزیع کتاب می تواند در ترغیب به مطالعه در بین افراد نقش داشته باشند که برآیند این پنج مولفه می تواند میزان سرانه مطالعه جامعه را تعیین کند.

افزایش میل به مطالعه با پنج مولفه به هم پیوسته

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان اصفهان با اشاره به هدف گذاری ۱۴۰۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: چنانچه پنج مولفه موثر در حوزه کتاب و کتابخوانی تقویت و توسعه یابد، سرانه مطالعه به هدف گذاری ها نزدیک می شود و یا به میانگین های سرانه مطالعه جهانی نزدیک می شود که اهتمام و جدیت تمام دستگاه های ذی ربط را می طلبد.

نقش برنامه های فرهنگی و تغییر کاربری کتابخانه از محل امانت کتاب به مکان فرهنگی

وی با اعلام نقش موثر اداره مذکور در افزایش سرانه مطالعه ابراز داشت: اداره کل کتابخانه های عمومی استان اصفهان با افزایش برنامه های فرهنگی و تبدیل کتابخانه ها به مکانهای فرهنگی توانسته در چرخش امانت محتویات کتابخانه و اعضای فعال انگیزه ای به کتابخوانی و مطالعه را در بین شهروندان پدید آورد.

اجرای ۱۵ هزار برنامه فرهنگی در کتابخانه های عمومی استان اصفهان

هلاکویی افزود: بالغ بر ۱۵ هزار برنامه فرهنگی در کتابخانه های عمومی استان اصفهان برگزار می شود که رتبه اول را در سطح کشور به دست آورده است.

وی با اشاره به اهمیت مخاطب محوری در کتابخانه های عمومی استان اصفهان ابراز داشت: استان اصفهان بر اساس آمار نه ماه ابتدایی سال گذشته رکورددار بوده و با بیش از سه میلیون جلد کتاب به امانت رفته و ۶۰۰ هزار نفر عضو کتابخانه های عمومی نهادی و ۱۷۰ هزار عضو فعال و ترغیب کودکان و نوجوانان به عضویت در کتابخانه ها نقش مهمی در افزایش میل و رغبت به کتاب و کتابخوانی ایجاد کرده است.

مهر