سرویس: غیر تولیدی 07:11 - پنجشنبه 23 آبان 1398

تأخیر 8 ماهه در انجام قانون خرید تضمینی/مصوبه دولتی که خود دولت زیر پا می‌گذارد

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی کشور گفت: قانون خرید تضمینی با تأخیر 8 ماهه انجام می‌شود و قیمت‌های محصولات ما هیچ‌وقت عادلانه نبوده است و چرا دولت باید مصوبه خود را در بحث وام‌ها زیر پا بگذارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ محمد شفیع ملک‌زاده صبح امروز در حاشیه افتتاح ساختمان نظام صنفی کشاورزی مبارکه با بیان اینکه کشاورزان محرومان و فراموش‌شدگان کشور هستند، افزود: کشاورزان مهم‌ترین قشر جامعه هستند و بیشترین آسیب را به جان می‌خرند و نظام صنفی کشاورزان اصفهان بهترین و پیشروترین نظام صنفی کشاورزی کشور است.

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی کشور با بیان اینکه نظام صنفی کشاورزی با یک تأخیر 50 ساله تشکیل شد، خاطرنشان کرد: اگر امروز دچار یک عقب‌ماندگی تاریخی در بحث کشاورزی هستیم به خاطر این است که کشاورزان صنفی نداشته‌اند که از خود دفاع کنند.

وی ادامه داد: سازمان نظام صنفی کشاورزی اگر مثل سایر بخش‌ها داری صنف بود، امروز این مشکلات را نداشت و چنین تشکیلاتی باید 50 سال پیش شکل می‌گرفت.

ملک‌زاده با اشاره به مشکلات نظام صنفی کشاورزی کشور، گفت: مشکلات نظام صنفی کشاورزی به خاطر تبعیض‌هایی بوده که به این قشر زحمت‌کش شد و امروز شاهد این هستیم که اقتصاد این کشور بر پایه کشاورزی است.

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی کشور با بیان اینکه امروز برای همه ثابت‌شده که نبود بخش کشاورزی و وجود این مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها، اداره کشور سخت می‌شود، گفت: بیش از 125 میلیون تن محصول غذایی هم اکنون تولید می‌شود و این اقتصاد مقاومتی است که در کشور مقابل این سیاست‌های ظالمانه فعالیت می‌کند بیش از 90 درصد آن مربوط به کشاورزی است.

وی با بیان اینکه گندم غذای اصلی مردم است، گفت:  سیاست‌های اشتباه در مورد اجرای قانون خرید تضمینی باعث ایجاد دل سردی میان کشاورزان شده است.

ملک‌زاده با بیان اینکه محصولاتی که این‌همه هزینه را گردن تولیدکننده می‌اندازند جایی لحاظ نمی‌شود، افزود: امروز حداقل هزینه تولید یک کیلو گندم کمتر از 2700 تومان نیست یعنی نباید کمتر از 3 هزار تومان از کشاورز خریداری شود ولی مسؤولان ما در شورای اقتصاد و سازمان برنامه بودجه ملاک آن‌ها میزان منابعی است که در اختیاردارند و هزینه‌های دیگر را نمی‌خواهند در نظر بگیرند.

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی کشور با اشاره به قیمت نان و گندم در کشور، اظهار کرد: کدام‌ یک از مردم ما راضی هستند که نانی که بر سر سفره خود می‌آوردند باقیمت کمتر از واقعی آن از کشاورز خریدار کنند؟

وی با بیان اینکه سیاست‌گذاری‌های اشتباه باعث شد که مرزهای ما به روی خودمان بسته شود و امروز شاهد این هستیم که محصولات باکیفیت روی دست تولیدکننده است و برداشت نمی‌شود.

ملک زاد گفت: هیأت دولت در 6 شهریورماه 97  مصوبه ای داشت مبنی بر آن که کشاورزان فقط اصل وام را پرداخت‌ کنند و برای 3 سال امهال و دیرکرد آن‌ها بخشیده شود و این کار قرار شد از اول مهرماه 97 اجرا شود.

 رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی کشور با بیان اینکه اعتبار وام‌های کشاورزی را دولت تأمین میکند، خاطرنشان کرد: در بحث وام های کشاورزی دولت سود و جریمه را حذف کرد و مصوبه دولت را زیر پا گذاشت و بعد از آن بانک مرکزی این کار را کرد.

وی با اشاره به تصمیمات اشتباه برخی در هیأت دولت، افزود: قرار شد کشاورزان یکجا اصل وام را پرداخت کنند ولی بانک مرکزی با زیرپا گذاشتن مصوبه‌ی هیأت دولت این وام را با سود و جریمه در 3 سال تقسیط کرد.

ملک‌زاده با بیان اینکه کشاورزان برخی از استان‌ها از نمایندگان گله‌مند هستند، گفت: وظیفه اصلی نمایندگان نظارت بر دولت است اما متأسفانه نمایندگان فراموش کرده اند که با رأی کشاورزان و دامداران وارد مجلس شده‌اند.

رئیس سازمان نظام کشاورزی کشور با اشاره به قانون خرید تضمینی، افزود: قانون خرید تضمینی با تأخیر 8 ماهه انجام می‌شود و قیمت‌های محصولات ما هیچ‌وقت عادلانه نبوده است و چرا دولت باید مصوبه خود را در بحث وام‌ها زیر پا بگذارد.

ملک‌زاده با اشاره با مشکلات کشاورزان در کشور، گفت: امروز کشاورزی در سن 100 سالگی دارد کار می‌کند ولی هنوز از مزایای بیمه‌ای خودش خبر ندارد و در دهه 60 این قانون تصویب‌شده و خیلی از مسائل دیگر ازجمله مشکلات ما کشاورزان است.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.