اصفهان شرق

لوبیا سبز سرشار از آهن و فولات

کدخبر: 187207
1398/08/24 در ساعت 07:10

به گزارش اصفهان شرق؛ لوبیا سبز یکی از سبزیجاتی است که می‌تواند به راحتی نیازهای تغذیه‌ای بدن انسان را تأمین کند، این گیاه به راحتی در هر کجا رشد می‌کند و تقریباً در تمام طول سال در بازار موجود است.

آشنایی مختصر با گیاه لوبیا سبز

طبع لوبیا سبز سرد است و می‌توان آن را به صورت خام در انواع سالاد و یا به صورت پخته در انواع خورشت، پلو، کوکو و سوپ‌ها استفاده کرد، لوبیا سبز دو برابر بیشتر از اسفناج دارای آهن است، آهن جزئی از گلبول‌های قرمز خون است که برای انتقال اکسیژن از ریه‌ها به سلول‌های بدن ضروری است و برای افرادی که در حال مبارزه با کم خونی، کمبود انرژی و یا دچار سوخت و ساز کم هستند، مناسب است.

خواص لوبیا سبز

لوبیا سبز سرشار از مواد مغذی مفید مانند ویتامین A، C، K و B6 به مقدار کافی است، این سبزی غنی از بسیاری از مواد معدنی سودمند و منبع خوبی از اسید فولیک است، همچنین مقدار قابل توجهی از منگنز، کلسیم، سیلیکون، آهن، بتاکاروتن، پروتئین، پتاسیم و مس دارد، ولی بزرگترین خاصیت لوبیا سبز سرشار از فیبر بودن آن است، علاوه بر این لوبیا سبز دارای خاصیت ضدالتهابی است که از بروز برخی بیماری‌ها نظیر آسم جلوگیری می‌کند.

لوبیا سبز با خاصیت دیورتیک قوی خود می‌تواند به عنوان یک عامل سم‌زدای عالی عمل کرده و به از بین بردن سموم ناخواسته بدن کمک کند و با داشتن فولات بسیار برای پیشگیری و درمان بیماری نقرس مفید است، همچنین به تقویت بینایی و دید در شب کمک می‌کند و پیری را به تعویق می‌اندازد، به علاوه به دلیل خاصیت ضدعفونی و ویتامین C  موجود در آن، باعث تسریع در روند بهبودی زخم‌های بدن می‌شود.

محافظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد

لوبیا سبز با آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد از فعالیت‌های آسیب‌رسان رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند، رادیکال‌های آزاد حتی می‌تواند باعث بیماری‌های قلبی و سرطان شود، بدن برای جلوگیری از آسیب‌های رادیکال‌های آزاد دارای یک سیستم دفاعی تشکیل شده از آنتی‌اکسیدان‌ها است، لوبیا سبز با میزان بالای آنتی‌اکسیدان‌های خود می‌تواند به جلوگیری از این موارد و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

مصرف سبزیجات سبز رنگ از جمله مقادیر بالای فیبر و کلروفیل موجود در لوبیا سبز برای پیشگیری و درمان سرطان کولون و روده بزرگ مفید است، مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان‌های کاروتنوئید موجود در لوبیا سبز باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه، سرطان دهانه رحم، پروستات و لوسمی می‌شود.

تضمین سلامت استخوان‌ها با لوبیا سبز

این گیاه سبز رنگ دارای ویتامین K فراوانی است که استئوکلسین( پروتئینی مهم و غیرکلاژنی در استخوان) فعال دارد، این ترکیب مولکول‌های کلسیم را در داخل استخوان قفل و از داخل آن را تقویت می‌کند، از طرفی ویتامین‌های C و بتاکاروتن علاوه بر خاصیت ضدسرطانی، خاصیت ضدالتهابی نیز دارند و برای بیمارانی که دچار آرتروز استخوانی هستند، مفید است، همچنین ویتامین K نقش برجسته‌ای در لخته‌شدن خون و ترمیم جراحت دارد که باعث استحکام استخوان‌ها می‌شود.

تقویت سیستم قلبی- عروقی

لوبیا سبز دارای مقدار فراوانی فلاونوئید است که دارای خواص ضدالتهابی فراوان و تنظیم‌کننده فعالیت ترومبوتیک( اختلال انعقاد خون) در سلول‌ها و جلوگیری از لخته‌شدن خون در شریان‌ها هستند، بنابراین خواص لوبیا سبز می‌تواند در بهبود سلامت قلب مفید باشد و از طرفی هم با داشتن فیبر، پتاسیم، فولات و منیزیم نقش مؤثری در تقویت سیستم قلبی– عروقی دارد.

کنترل دیابت با لوبیا سبز

در بیماران دیابتی باید میزان قند خون در سطح طبیعی حفظ شود تا بدن بتواند وظایف لازم را انجام دهد، تنظیم کننده‌های طبیعی دیابت نادر هستند ولی توانایی لوبیا سبز برای کنترل یا پیشگیری اولیه از دیابت، خبر خوبی برای بسیاری از افراد است.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

لوبیا سبز حاوی مقادیر بالایی فیبر است که برای درمان مشکلات گوارشی از جمله نفخ معده، یبوست، هموروئید یا بواسیر، بیماری ریفلاکس معده و سلامت دستگاه گوارش مفید است.

لوبیا سبز غذای مناسب برای بانوان و کودکان

لوبیا سبز منبعی سرشار از آهن است که برای بانوان در دوره قاعدگی که در معرض کاهش شدید آهن هستند، بسیار ضروری است، از طرفی هم مصرف غذاهای سالم مانند لوبیا سبز و کدو تنبل به دلیل داشتن مواد مغذی مختلف برای افزایش باروری توصیه می‌شوند.

لوبیا سبز یک منبع عالی فولات است که می‌تواند از نوزادان در رحم مادر محافظت کند، سطوح اسید فولیک در بدن بانوان برای رشد طبیعی و سالم جنین در رحم به ویژه در جلوگیری از نقص لوله عصبی حیاتی است، مصرف لوبیا سبز یک روش آسان و خوشمزه برای نگهداری سطوح اسید فولیک بالا و اطمینان از داشتن یک کودک سالم و خوشحال محسوب می‌شود.

همچنین لوبیا سبز حاوی مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی ضروری، پروتئین، فیبر، آهن و اسیدهای چرب امگا است و به عنوان یکی از حبوبات مفید برای بهبود رشد کودکان محسوب می‌شود ولی باید توجه داشت که مصرف لوبیا سبز خام در نوزادان و کودکان باعث خونریزی معده می‌شود.

تقویت مغز و جلوگیری‌کننده از افسردگی و حملات میگرنی 

رفع نیازهای روزانه فولات می‌تواند به رفع افسردگی کمک کند، مصرف فولات مانع از تولید بیش از حد هموسیستئین( اسید آمینه غیرپروتئینی) در بدن می‌شود، هموسیستئین بیش از حد می‌تواند از رسیدن خون و سایر مواد مغذی به مغز جلوگیری کند و تولید هورمون‌های خوب سروتونین، دوپامین و نوراپی‌نفرین که تنظیم خلق‌و خو، خواب و اشتها را کنترل می‌کند، کاهش دهد، به همین دلیل مصرف لوبیا سبز می‌تواند به داشتن خواب خوب و جلوگیری از حملات میگرنی و سکته مغزی کمک کند.

لوبیا سبز کلسترول و فشار خون را تنظیم می‌کند

لوبیا سبز دارای مقادیر زیادی منیزیم و پتاسیم است که در کاهش فشار خون مفید است، در نتیجه لوبیا سبز در تنظیم و کنترل فشار خون گیاه بسیار مؤثری است و فیبر موجود در آن باعث کاهش کلسترول بد خون و تنظیم کلسترول خوب خون می‌شود.

لاغری و کاهش وزن با لوبیا سبز

لوبیا سبز حاوی مقادیر بالای فیبر و چربی و کالری پایینی است که باعث کاهش اشتها شده و به کاهش وزن و لاغری کمک و سوخت و ساز بدن را به خوبی کنترل می‌کند که به همین دلیل یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌ها برای بدنسازان است و باعث عضله‌سازی آن‌ها می‌شود، بهترین روش استفاده از لوبیا سبز برای کاهش وزن این است که آن را به صورت خام به سالاد خود اضافه کنید.

غذایی مناسب برای تقویت پوست، مو و ناخن

لوبیا سبز دارای مواد بسیار مغذی برای پوست، مو و ناخن است، لوبیا سبز چین و چروک پوست را کاهش داده و به جوان‌سازی پوست صورت کمک می‌کند، همچنین مقادیر بالای بیوتین موجود در لوبیا سبز برای تقویت و افزایش رشد مو ضروری است و علاوه بر این به درمان موهای خشک و شکننده نیز کمک می‌کند.

عوارض و مضرات لوبیا سبز

لکتین موجود در لوبیا سبز در مقادیر بالا می‌تواند سبب ایجاد انواع مشکلات گوارشی شود و مصرف خام آن این مشکل را بیشتر می‌کند ولی پختن لوبیا، سطح لکتین را کاهش می‌دهد، علاوه بر این لوبیا سبز و سایر حبوبات ممکن است در برخی افراد واکنش‌های آلرژیک و حساسیت ایجاد کند.

مقادیر بالای ویتامین K موجود در لوبیا سبز ممکن است با داروهای ضدانعقاد خون مانند کومادین یا وارفارین تداخل دارویی ایجاد کند، بنابراین افرادی که از این دسته داروها مصرف می‌کنند، قبل از استفاده از لوبیا سبز با پزشک خود مشورت کنند.

لوبیا سبز مقادیر بالایی اگزالات دارد و برای افراد مبتلا به بیماری‌‌های کلیوی و کیسه صفرا مضر است و چون لوبیا سبز یکی از حبوبات و از اعضای خانواده باقلائیان است، بهتر است افراد مبتلا به بیماری فاویسم( بیماری ارثی خونی) از خوردن آن اجتناب کنند.

انتهای پیام/