سرویس: غیر تولیدی 10:06 - چهارشنبه 22 آبان 1398

دستمز‌های میلیونی تستر‌های غذا در اینستاگرام؛ از تبلیغ رستوران‌های لاکچری تا رفتار‌های عجیب برای جلب توجه + تصاویر

افرادی با حضور در رستوران‌های لاکچری، ویدئو‌هایی از خوردن غذا‌های گران‌قیمت را در صفحه خود منتشر کرده و از این طریق درآمد دارند!

به گزارش اصفهان شرق؛ اگر از کاربران و مخاطبان اینستاگرام باشید حتما با صفحات مجازی برخی از به ظاهر تسترهای غذا در این شبکه اجتماعی رو به رو شده‌اید. افرادی که با حضور در کافه‌ها و رستوران‌های لاکچری در سطح شهر ویدئوهایی از خوردن با ولع غذا‌های گران قیمت و رنگارنگ در محیط‌های شیک را در صفحات مجازیشان منتشر می‌کنند و بدون هیچ گونه تخصصی در حوزه موادغذایی و آشپزی با تعریف و تمجید از کیفیت و تنوع غذاهای رستوران‌های لاکچری دستمزهای چند میلیونی دریافت می‌کنند. صفحات مجازی که روز به روز در اینستاگرام  در حال افزایش هستند و خود را فود تستر یا چشنده غذا معرفی می‌کنند .

گزارش

گزارش

تستر‌های غذل به چه کسانی می گویند؟!

در گذشته عنوان فود تستر (food taster) یا چشنده غذا به کسانی گفته می‌شد که در دربار پادشاهان یا اشخاص بسیار مهم فعالیت می‌کردند و وظیفه این اشخاص تست غذا از لحاظ سلامتی (عاری‌بودن از سموم) و بعد طعم و مزه غذا بود. همچنین این اشخاص خود در مراحل تهیه‌ غذا حضور و فعالیت داشتند. امروزه عنوان فود تستر به کسانی گفته می‌شود که جز داشتن حس چشایی بسیار قوی، دارای اطلاعات بسیار بالایی درباره خوراک، مواد غذایی، نوع طبخ و صنایع وابسته هستند. تستر، شغل بسیار حرفه‌ای محسوب می‌شود و این اشخاص نیازمند تخصص و تجربه بالایی در این امور هستند، به‌طوری که امروزه در سراسر دنیا افراد مختلفی با عناوین تستر کره، تستر پنیر، تستر نوشیدنی‌ها، تستر قهوه و… فعالیت دارند. امروزه اکثر تسترها یا منتقدان غذا در دنیا، خود تحصیل‌کرده صنایع غذایی یا رشته‌های مرتبط با تغذیه و آشپزی هستند و جز تحصیلات و تجربه بالا دوره‌های تخصصی تست غذا را نیز گذرانده‌اند.

با توجه به مطالب ذکر شده، واضح است که تستر غذا (FoodTaster) و منتقد غذا (Food Critic) چه‌کسی است و چه توانایی‌هایی باید داشته باشد تا بتوان او را تستر نامید. تسترها، افرادی صاحب‌نظر در آشپزی هستند و به چنان مهارتی در چشیدن غذا رسیده‌اند که حتی از بوی غذا قادر به تشخیص محتویات اصلی و کیفیت و تازگی آنها هستند. ذائقه تربیت‌شده و دقیق آنها قادر است طعم‌های مشابه را از هم تفکیک کند و برای بهتر شدن کیفیت غذا، پیشنهاد ارائه می‌دهند؛ به‌عبارتی، کمترین مهارت یک تستر واقعی این است که خود یک آشپز مجرب و قابل باشد تا بتواند آشپزی دیگران را مورد قضاوت قرار دهد.

درآمدها میلیونی تسترهای اینستاگرامی !

آنچه در ایران و بالخص این روزها در اینستاگرام  می‌بینیم نه تست غذاست و نه نقد غذا بلکه  برخی از اشخاص، تجربه شخصی خود را آن هم با دریافت پول از صرف غذا در رستوران‌ها و کافه‌های لاکچری سطح شهر به‌صورت تصاویر و ویدئوهای وسوسه کننده، منتشر می‌کنند. ویدئوهای بعضا مشمئز کننده‌ای که صاحبان این صفحات از خوردن با ولع و با صدای غذاهای گران قیمت رستوران مجلل به اشتراک می‌گذارند و با انجام حرکاتی غیر معمول سعی در جلب توجه افراد دارند. چندی پیش بود که تصاویری مربوط به هزینه‌های تبلیغات رستوران‌ها توسط یکی از صفحات این چنینی منتشر شد . رقم‌هایی در نوع خود قابل توجه بود. در ادامه تصویری از آن را مشاهده می‌کنید.

دستمزهای میلیونی تسترهای غذا در اینستاگرام/ از تبلیغ رستوان های لاکچری تا رفتارهای عجیب برای جلب توجه +تصاویر

امان الله قرائی مقدم جامعه شناس و رفتار شناس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص گسترش این گونه صفحات در اینستاگرام گفت: “انتشار و گستردش اینگونه از صفحات در فضای مجازی بدون شک با آسیب‌های زیادی همراه است و موجب نارضایتی سیاسی و حکومتی مردم به خصوص اقشار محروم جامعه می‌شود. همانطور که آقای رئیس جمهور هم اخیرا در صحبت‌های گفتند که بیش از ۱۲ – ۱۳ میلیون خانواده ایرانی دچار فقر هستند و انتشار این دست ویدوئو‌ها در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام باعث ایجاد تضاد طبقاتی و نارضایی سیاسی و حکومتی می‌شود. به خصوص زمانی که صحبت از جامعه‌ی اسلامی و عدالت اسلامی است.”

اما سوال مهمی‌که باید به آن پاسخ داد این است که علت گسترش روزافزون صفحاتی که خوراکی‌ها و گوشت‌های لاکچری را با قیمت‌های بالا و عجیب غریب به همراه تشریفات آنچنانی در جامعه و فضای مجازی به نمایش می‌گذارند ، اصولا  به این خاطر است که مادی گرایی و شئ سروری برجامعه ما و جهان حاکم شده است. بخشی از این مشکل به علت بها دادن به نو کیسه‌ها و تازه به دوران رسیده‌هایی است که اصیل زاده نیستند و برای خودی نشان دادن و جلب توجه مردم به کار‌های اینکارها روی می‌آورند و با خوردن گوشت‌های میلیونی و رستوران‌های مجلل و تشریفات زیاد سعی می‌کنند نمایشی غیرواقعی از بخش مادی زندگی را به دیگران نشان دهند.

به طور کلی می‌توان گفت علت اصلی گسترش زندگی‌های تشریفاتی در جامعه  این است که اهمیت به معنویات و باطن افراد در جامعه از بین رفته و ظاهر و مادیات به جای آن  بر زندگی ها و تفکر مردم حاکم شده است . از این رو زمانی که ظاهر افراد شخصیت آن‌ها را برای مردم تعریف می‌کند، یک عده روی می‌آورند به اینکه از طریق به نمایش گذاشتن رستوران گردی‌های لاکچری خود به اصطلاح عامیانه فخرفروشی کنند. همچنین مشاهده می‌شود که این افراد  برای اظهار نظر در مسائلی که هیچ گونه تخصصی در آن ندارند و هزینه‌های چند میلیونی دریافت کنند و در طولانی مدت زندگی‌های اشرافی و لاکچری را در جامعه رواج دهند و به اصطلاح جامعه شناسانه جامعه را به سمت پتلاچ شدن ببرند. پتلاچ یک دسته از سرخپوستان بودند که با اموال و دارایی‌های خود سعی در کوبیدن و جنگ بایکدیگر داشتند.این گونه رفتارها و اینگونه شیوه‌های زندگی در یک جامعه ای که مادیات پول و مادیات در آن حاکم هستند رخ می دهد.

رهبرمعظم انقلاب نیز در فروردین ۹۷ در مشهد به گونه‌ای دیگر به این موضع اشاره کردند و فرمودند که: “فناوری فرهنگ می‌آورد”. این جمله حکیمانه و علمی رهبری از دیدگاه جامع شناسانه بزرگ نیز تایید شده است و به این معنی است که ورود و گسترش فناوری‌های جدید مانند شبکه‌های اجتماعی، به همراه خود فرهنگ و سبک زندگی‌های اشرافی و مجلل جوامع غربی را وارد جامعه می‌کند. متاسفانه در کشور ما نیز ورود بدون زیرساخت پیام رسان‌هایی مانند اینستاگرام سبب گسترش سبک زندگی لاکچری و اشرافی در میان مردم شد تا حدی که به مرور زمان نمایش این دست رفتار برای برخی تبدیل به خودنمایی و فخرفروشی شد.

انتهای پیام/شهرخبر

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.