اصفهان شرق

روزگار نامناسب چادر مشکی در سال رونق تولید؛ نرخ چادر مشکی در بازار اصفهان ۵۰۰ درصد افزایش یافت

کدخبر: 187058
1398/08/20 در ساعت 10:19

به گزارش اصفهان شرق؛ در این روزها هیچ کالایی در کشور از افزایش بی‌حساب‌وکتاب قیمت‌ها در امان نمانده و نه‌تنها دیگر مردم از شنیدن و دیدن سیر صعودی و عجیب نرخ‌ها متعجب نمی‌شوند بلکه انگار با عادت کردن گوش و چشم آنها به این گرانی‌ها فقط در سکوت؛ سفره‌ها و سبد خرید خود را کوچکتر کرده‌اند.

افزایش قیمت‌ها در هر کالایی اثرات نامطلوبی در جامعه به‌دنبال خواهد داشت، اما رشد تا 5 برابری قیمت چادر در بازار از آنجا که مستقیم با پوشش برتر اکثریت بانوان جامعه در ارتباط است و یکی از محصولات حجاب و عفاف تلقی می‌شود؛ تبعات نامناسب گسترده‌تری را در پی دارد.

این روزها قیمت چادر مشکی به‌دلیل تخصیص ‌نیافتن ارز دولتی بسیار افزایش یافته و خرید چادر برای بسیاری از خانواده‌هایی که دغدغه استفاده از آن را دارند به معضل اقتصادی تبدیل شده است؛ به‌ طوری‌ که خانم‌های چادری اصفهان برای خرید یک قواره چادر معمولی که در سال گذشته بین 100 تا 300 هزار تومان هزینه می‌کردند، امسال باید بین 500 تا یک‌میلیون و 300 هزار تومان هزینه کنند.

ایران به‌عنوان یکی از بزرگترین مصرف کنندگان چادر مشکی هنوز در تولید این پارچه ناموفق است و به‌نوعی حجم زیادی از نیاز بازار خود را از محل واردات تأمین می‌کند.

وابستگی کشور به واردات چادر مشکی در حالی هر روز افزایش پیدا می‌کند که چندین دهه از عمر فعالیت صنعت نساجی در کشور می‌گذرد و تولیدکنندگان این حوزه هم مدعی هستند، “توانایی تولید داریم اما امکانات در اختیار ما نیست”.

تا پیش از سال 91، دو کارخانه “ایران ‌مرینوس” و “نای ‌زرین اصفهان” نیز با اختصاص بخشی از خط تولید خود به تولید پارچه چادر مشکی، بخش قابل توجهی از نیاز مصرفی کشور را تأمین می‌کردند، اما با توجه به شواهد موجود تولید این کارخانه‌ها متوقف شده است. در حال حاضر سه کارخانه “حجاب شهرکرد”، “یزد بافت” و “کرپ‌ ناز کرمانشاه” در کشور در بخش تولید پارچه چادر مشکی فعالیت می‌کنند.

در سال‌های نه‌چندان دور کشورهایی نظیر سوئیس، ژاپن و کره که به ‌جرأت می‌توان ادعا کرد که به هیچ‌وجه مصرف‌کننده این محصول نیستند عمده تأمین‌کنندگان بازار داخلی کشورمان بودند، اما اکنون تولیدات سایر کشورها نظیر تایلند، اندونزی و ویتنام نیز اضافه و بعضاً‌ جایگزین شده‌اند و ما همچنان اندر خم نحوه تولید، چگونگی سرمایه‌گذاری، تهیه لایحه، طرح، بررسی مکان و محل احداث کارخانه تولید چادر مشکی هستیم و بسیاری از زنان و دختران ایرانی باید به انتظار پهلوگیری کشتی‌های کره‌ای و ژاپنی باشند تا این کشورها پارچه چادر آن‌ها را به کشور وارد کنند.

البته نقش و تأثیر مافیای واردات بر ورشکستگی و عدم موفقیت کارخانجات تولید‌کننده پارچه چادر مشکی در ایران محسوس و قابل لمس است. افرادی که از واردات و قاچاق کالا در کشور نفع می‌برند، نه تنها از تولید داخلی حمایت نمی‌کنند بلکه جلوی پای کارخانجات داخلی سنگ‌اندازی کرده و خط‌های تولید را به ورطه تعطیلی کشانده و کارگران آن‌ها را بیکار می‌کنند. حال سئوال اینجاست چرا مسئولان برای ارزان‌ کردن و دردسترس قرار دادن این حجاب برتر برای تمام اقشار جامعه تلاش نمی‌کنند؟

رونق تولید داخل با رفع موانع تولید واحدهای صنعتی

رئیس اتحادیه پارچه فروشان اصفهان گفت: سالانه نزدیک به 75 میلیون متر چادر مشکی در کشور مصرف می‌شود و تنها یک کارخانه تولید این پارچه در کشور وجود دارد که ظرفیت تولید آن پاسخگوی تمام نیاز جامعه نیست.

احمد تقی‌زاده در ارتباط با تغییر الگوی مصرف در جامعه پس از اعمال تحریم‌ها، اظهار داشت: در این جنگ اقتصادی مردم ما مصرف‌گرایی را کنار گذاشته و محتاطانه‌تر خرید می‌کنند.

وی با بیان اینکه اصفهان قطب صنعت کشور بوده و در صنعت نساجی هم از دیرباز حرفی برای گفتن داشته است، افزود: ما با تمام مسائل و مشکلات برای پیروزی در این جنگ اقتصادی مبارزه کرده و توانستیم در تولید انواع پارچه پیشرفت چشم‌گیری داشته و در پارچه‌های پنبه خور 80 تا 90 درصد نیاز کشور را تأمین کنیم.

رئیس اتحادیه پارچه فروشان اصفهان در ارتباط با تولید و مصرف پارچه چادر مشکی در کشور تصریح کرد: سالانه نزدیک به 75 میلیون متر چادر مشکی در کشور مصرف می‌شود و تنها یک کارخانه تولید این پارچه در کشور وجود دارد که ظرفیت تولید آن پاسخگوی تمام نیاز جامعه نیست.

وی گفت: نبود مواد اولیه و وضعیت اقتصادی می‌تواند از مشکلات این کارخانه باشد اما علی‌رغم آن کیفیت پارچه‌های تولیدی کارخانه نسبت به گذشته ارتقا یافته و چادرمشکی با کیفیت نمونه خارجی و بعضاً با سلیقه ایرانی تولید می‌شود.

تقی زاده در ارتباط با راهکاری برای افزایش تولید چادر مشکی در کشور اظهار داشت: به روزرسانی تکنولوژی، دستگاه‌ها و خط تولید، شناسایی و رفع موانع تولید برای راحت‌تر شدن و ارتقا تولید در کارخانه‌ها، نیاز سنجی و استفاده از فرصت‌ها موجب افزایش تولید داخلی می‌شود.

وی با اشاره به چگونگی استفاده از فرصت‌ها توسط تولید کنندگان، افزود: الان که کشور‌ها بازارها و مرزهای اقتصادی خود را از مرزهای جغرافیایی ما فراتر آوردند و به داخل شهرهای ما نفوذ کردند، فرصت خوبی است تا بازارهایمان را باز پس بگیریم و تولیدکنندگان با استفاده از فرصت‌هایی که کالاهای خارجی از ما گرفتند موفق عمل کرده و سطح تولیدات خود را بالا ببرند.

رئیس اتحادیه پارچه فروشان اصفهان با اشاره به علل تعطیل شدن واحدهای تجاری و تولیدی در اصفهان، بیان کرد: متأسفانه واحدهای صنفی زیادی حتی با سابقه فعالیت بالا به دلیل بحران‌ها و نوسانات با مشکل روبرو شده و تعطیل شده‌اند و این در همه صنف‌ها هم اتفاق افتاده است.

وی افزود: گاهی قوانین و مقررات و گاهی هم نبود صرفه اقتصادی دستگیر مردم و تولیدکنندگان است و موجب تعطیل شدن واحدهای تولیدی و تجاری می‌شود.

تقی زاده گفت: هم اکنون صنعت پارچه از ایران از جمله اصفهان که برندی معروف در جهان بوده به دست کشور کره افتاده و معتقدیم با برداشت موانع تولید، تأمین زیرساخت‌های لازم و به روزرسانی تکنولوژی می‌توانیم با خودکفایی و اتکا به تولیدات داخلی چادر مشکی با کیفیت مورد پسند بانوی ایرانی را تولید کنیم و دیگر به خرید چادر‌های کره‌ای نخواهیم رفت.

وی اظهار داشت: در حال حاضر بهترین تولیدکنندگان پارچه در کشور کره، چین، اندونزی، هند و در برخی مسائل هم تایلند و ژاپن است و 90 درصد پارچه و چادر مشکی ما با کیفیت بالا و تنوع بسیار از کره وارد می‌شود.

رئیس اتحادیه پارچه فروشان اصفهان افزود: تنوع تولید چادر مشکی در کشورمان بسیار اندک است و فقط یکی دو نوع آن با کیفیت متوسط در داخل تولید می‌شود، البته ما قدردان زحمات و همت تنها تولیدکننده چادر مشکی در شهرکرد با وجود شرایط اقتصادی هستیم.

وی بیان کرد: شعاری که در سال جاری مقام معظم رهبری برای رونق تولید ملی نامگذاری کرده‌اند یک ریل‌گذاری عالی است و چشم‌اندازی را در پیش دارد و شعارهای سال‌های گذشته و امسال توأمان می‌توانند ما را نجات دهند و بر رفع موانع و مشکلات اقتصادی فعلی بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

تقی‌زاده گفت: در این مسیر ناهموار اقتصادی تک تک افراد جامعه چه مصرف‌کننده و چه فروشنده، تولیدکننده و هر فردی با هر موقعیتی هست می‌تواند با عمل به شعار مقام معظم رهبری برای ایران خدمت‌رسانی کند.

رئیس اتحادیه پارچه فروشان اصفهان افزود: هنگامی شعار امسال تحقق می‌یابد که موانع تولید واحدهای صنعتی و تولیدی کشور برداشته شود و با تأمین زیرساخت‌های لازم و حمایت از تولیدات داخل و تولیدکنندگان بتوانیم فقط مصرف‌کننده کالاهای داخلی باشیم.

افزایش 5 برابری قیمت چادر مشکی در بازار

یکی از فروشندگان چادر مشکی در بازار اصفهان پیرامون گرانی 5 برابری قیمت چادر مشکی، گفت: گرانی قیمت چادر مشکی در بازار به دلیل عدم تخصیص ارز دولتی برای واردات آن به کشور است فرقی نمی‌کند ارز دولتی به واردات چادر مشکی تعلق بگیرد یا نگیرد، زیرا در هر صورت چادر وارداتی را به نرخ آزاد می‌فروشند.

پارسا ستایشی درباره اینکه با وجود مصرف بسیار بالای چادر مشکی به خصوص در شهر اصفهان فقط یک کارخانه تولید چادر در ایران آن هم در شهرکرد داریم و از نظر تأمین نیاز داخلی به تولیدات کشورهای دیگر وابسته هستیم، گفت:‌ برای ترویج فرهنگ اسلامی و حفظ حجاب برتر باید به جای تخصیص ارز دولتی به کالاهایی اعم از چوب بستنی، مربا، موز و غیره مسئولان با ارائه ارز سعی در کاهش قیمت این کالا داشتند زیرا با افزایش چندین برابری قیمت چادر مشکی دیگر بسیاری از خانواده‌های بی‌بضاعت و کم‌بضاعت توان خرید آن را ندارند.

وی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف شده این محصول را به‌عنوان کالای فرهنگی بشناسد و معافیت‌های مالیاتی برای تولیداتش در نظر بگیرد، اظهار داشت: وقتی چادری که بانوان ایرانی با آن حجاب خود را رعایت می‌کنند تولید ملی باشد آن استقلال و هویت باعث افتخار است اما چادری که از دست‌آوردهای کشورهای دیگر باشد نمی‌تواند به هویت ما خدمت کند.

این فروشنده با تحصیلات کارشناسی ارشد در رشته صنعت افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد عدم تخصیص ارز برای واردات پارچه، انحصاری بودن واردات، نبود و کمبود مواد اولیه، تولید کارگاه‌های تولیدی با کمترین ظرفیت ممکن از دلایل اصلی افزایش قیمت چادر مشکی بوده است.

وی درباره اینکه خانم‌های چادری اصفهان برای خرید یک قواره چادر معمولی که در سال گذشته بین 100 تا 300 هزار تومان هزینه می‌کردند، امسال باید بین 500 تا یک‌میلیون و 300 هزار تومان هزینه کنند، بیان کرد: شاید یکی از دلایل به هم خوردن عرضه و تقاضا، علی‌رغم واردات چادر و مواد اولیه تولید آن احتکار و عدم توزیع چادر‌های وارداتی در بازار توسط واردکنندگان باشد.

ستایشی گفت: پرطرفدارترین و مرغوب‌ترین پارچه‌های بازار به برندهای کشور کره و ژاپن بر می‌گردد که حالا قیمت آن در مقایسه با سال قبل نجومی شده است و به دلیل گرانی دیگر در خیلی از مغازه‌ها، وجود ندارد و اگر هم باشد وسع خریداران به آن نخواهد رسید.

وی قیمت هر متر پارچه کریستال کره‌ای که سال قبل حدود 20 هزار تومان بود، اکنون 90 تا 100 هزار تومان رسیده و یک قواره 5 متری آن، برای مشتری حدود 500 هزار تومان تمام می‌شود، اظهار داشت: قیمت هر متر از پارچه‌های چادری ژاپنی که طی سال گذشته از 40 هزار تومان بیشتر نبود، حالا اگر هم در بازار وجود داشته باشد که من ندیدم، بین حدود 200 تا 300 هزار تومان است.

افزایش 3 برابری نرخ چادرهای آماده فروش

یکی از فروشندگان چادرهای آماده در بازار اصفهان با بیان اینکه قیمت انواع مختلف چادر دوخته شده نسبت به مدت مشابه سال قبل، حداقل 3 برابر شده است، گفت: حداقل قیمت یک چادر آماده در سال گذشته 95 هزار تومان بود، اما امسال ارزان‌ترین چادر موجود در بازار حداقل، 250 هزار تومان است.

صیادی پیرامون اینکه قیمت انواع چادرهای پرطرفدار نظیر دانشجویی، قجری، جلابیب و ملی کمتر از 250 هزار تومان نیست، اظهار داشت: با گرانی پارچه چادر مشکی و هزینه‌های دوخت در حال حاضر تهیه آن برای بسیاری از مشتریان، سخت شده است.

وی با بیان اینکه قیمت چادرهایی مثل چادرهای لبنانی و عربی به دلیل اینکه متراژ بیشتری پارچه می‌برد، از 300 هزار تومان به بالاست، افزود: اکنون قیمت چادرهای با جنس کَن کَن از 350 هزار تومان آغاز می‌شود و نرخ چادرهای سوپر کَن کَن ژاپنی هم در بازار بین 400 تا 800 هزار تومان رسیده است.

به گزارش تسنیم، این گرانی برای جامعه اسلامی ما و بسیاری از زنان محجبه که چادر مشکی را به‌عنوان حجاب برتر انتخاب کرده‌اند، مسئله‌ای بسیار تامل‌برانگیز است چرا که طی سالیان طولانی هنوز دولت‌ها در حمایت و چرخیدن چرخ کارخانه‌‌های تولید چادر مشکی و رونق تولید داخلی اقدامات اساسی را دنبال نکرده‌اند یا احتمالاً دست دلالان و مافیای قدرتمند این کالا سبب عدم تشدید اجرای قوانین گردیده، به هرحال براساس تدبیرها، شاید اختصاص ارز دولتی به چادر و نخ برای واردات مرهمی موقتی قلمداد شود اما تنها راه‌حل عمل و تکیه بر اقتصاد مقاومتی است.

انتهای پیام/تسنیم