سرویس: غیر تولیدی » نقلی 18:34 - یکشنبه 19 آبان 1398

یک استاد جامعه‌شناسی:

مسئله امروز جامعه ما چندهمسری نیست

یک استاد جامعه‌شناسی بابیان اینکه نگاه ما در حوزه مسائل اجتماعی و دینی از نگاه انسانی خارج و نگاه ابزاری شده است، گفت: در این نگاه زن ابزاری برای تأمین نیازهای جنسی در اختیار مرد است و یک حالت تنوع‌طلبی برای مرد تعریف می‌کند که چندان در نظام اجتماعی ما جایگاهی ندارد و نگرش مردم هم نسبت به آن مثبت نیست.

به گزارش اصفهان شرق، مرتضی پدریان ، با بیان اینکه هر کنش اجتماعی در جامعه یا بر اساس قانون و شرع و یا عرف است، گفت: برخی موضوعات در حوزه نگرشی مردم در راستای مسائل شرع نیست و جزء عرف است که اسلام هم با آن مشکلی ندارد، از سوی دیگر برخی موضوعات را نیز شرع مجوز داده اما عرف جامعه به آن رفتار نمی‌کند که به معنای نهی و تقابل عرف و شرع نیست.

وی افزود: جامعه ما به لحاظ رفتاری کنش‌هایی تعریف کرده که گاهی باعث می‌شود عده‌ای فکر کنند این کنش‌ها در تقابل با شرع است، مثلاً بحث صیغه در شرع جایز است اما در عرف جامعه خیلی قابل‌قبول نیست، یعنی ازلحاظ کنش اجتماعی مورد پذیرش عموم نیست. بحث چندهمسری هم به همین صورت است که شرع مجوز آن را داده، ولی به لحاظ عرف و شرایط اجتماعی برای اعضای جامعه، نه مردان و نه زنان قابل‌قبول نیست.

وی توضیح داد: وقتی نسبت جنسی جامعه به‌هم‌خورده باشد و تعداد زنان بیشتر از تعداد مردان و یا برعکس باشد، جامعه خودبه‌خود برای تنظیم رفتارهای جنسی اعضاء راهکاری را تحت عنوان چندهمسری تعریف کرده است.

 پدریان با تأکید براینکه نظام اجتماعی ما به لحاظ نسبت جنسی مشکلی ندارد، گفت: نسبت جنسی جامعه ما ۱۰۳ است؛ در مقابل ۱۰۳ مرد، ۱۰۰ زن‌ وجود دارد. در چنین شرایطی پدیده چندهمسری به لحاظ جامعه‌شناختی چندان قابل‌قبول نیست.

وی اظهار کرد: چندهمسری در نظام جامعه‌شناختی دارای تبعاتی است، به این معنا که چندهمسری در اصل نوعی نگاه ابزاری به زن است، یعنی زن ابزاری برای تأمین نیازهای جنسی در اختیار مرد است و یک حالت تنوع‌طلبی برای مرد تعریف می‌کند که چندان در نظام اجتماعی ما جایگاهی ندارد و نگرش مردم هم نسبت به چندهمسری مثبت نیست.

طرح مسئله چندهمسری، انحراف افکار عمومی جامعه

این جامعه‌شناس با تأکید براینکه مطرح کردن مسائلی همچون چندهمسری دردی از جامعه را درمان نمی‌کند، توضیح داد: طرح این مسئله نوعی انحراف افکار عمومی جامعه است، یعنی مسائلی در جامعه وجود دارد که می‌خواهید جامعه نسبت به آن موضوعات فکر نکند، در این شرایط یک موضوع بسیار جنجالی مانند چندهمسری را مطرح می‌کنید تا ذهن جامعه به سمت این موضوع منحرف شود. رسانه‌ها هم بجای اینکه مسائل و آسیب‌های اجتماعی را پیگیری کنند راجع به چندهمسری خبر و گزارش منتشر می‌کنند و البته فضای مجازی هم از این موضوع اشباع می‌شود.

چندهمسری در حال حاضر سرگرمی برای افراد جامعه شده است

وی ادامه داد: طرح موضوع چندهمسری در حال حاضر سرگرمی برای عموم افراد جامعه شده، این در حالی است که عده‌ای با ساختارهای جهت دهنده به افکار عمومی روی این موضوع مانور می‌دهند، مثلاً صداوسیما در خصوص این موضوع برنامه تهیه می‌کند و یا رسانه‌ها به خاطر پاسخگویی به افکار عمومی به این موضوع می‌پردازند.

پدریان با اعتقاد براینکه طرح موضوع چندهمسری یک موج مقطعی است که حداکثر یک ماه دیگر از اذهان مردم پاک می‌شود، گفت: چندهمسری موضوع مهم و پایه‌ای برای جامعه نیست و مردم ما خیلی این موضوعات را جدی نمی‌گیرد، چراکه در جامعه ما شرایط ازدواج برای افراد مجرد فراهم نیست چه برسد به اینکه کسی چند زن داشته باشد!

مسئله امروز مردم جامعه ما چندهمسری نیست

این استاد دانشگاه بابیان اینکه مسئله امروز مردم جامعه ما چندهمسری نیست، خاطرنشان کرد: در شرایطی که در نظام اجتماعی برخی از افراد شرط بچه‌دار نشدن برای ازدواج دارند و به این مرحله از فردیت رسیده‌اند که فرد حاضر نیست حتی بخشی از زمان خود را صرف فرزندآوری و تربیت همسر کند، بحث همسر دوم و سوم خودبه‌خود محلی از اعراب ندارد .

وی افزود: عده‌ای که موضوع چندهمسری را مطرح می‌کنند جمع قابل‌توجهی در جامعه نیستند که شاید قدرت یا رسانه در اختیار داشته باشند، اما یک تا دو درصد جامعه را تشکیل می‌دهند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اگر نظرسنجی از مردم جامعه انجام شود و از مردها بپرسیم که آیا حاضرند همسر دوم و سوم داشته باشند حتی به شوخی می‌گویند همان همسر اول هم برایشان زیاد است! چون مردم ما به آن سطح از رفاه اجتماعی نرسیده‌اند که برای تنوع به سراغ همسر دومی و سومی بروند.

وی ترویج پدیده چندهمسری را نگاه خطرناکی دانست که اصلاً انسانی نیست و گفت: شاید در شرایطی نادر نیاز به همسر دوم باشد که جزء استثنائات جامعه است، مانند زمانی که زن بیماری خاصی دارد یا قادر به فرزندآوری نیست، اما پرداختن به این موضوعات اشتباه است و رسانه‌هایی هم که می‌خواهند روی این موضوع مانور بدهند نتیجه‌ای نخواهند گرفت.

انتهای پیام/ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.