اصفهان شرق

قیمت مسکن ارزان تر می شود یا گرانتر؟

کدخبر: 187017
1398/08/19 در ساعت 11:24

به گزارش اصفهان شرق، اگر از دو سال قبل نمودار های قیمت مسکن را بررسی کنیم این نمودارها نشان از جهش قیمت در بازار به شکلی که در برخی نقاط تا بیش از دو برابر افزایش قیمت داشته را نشان می دهد.

طبیعی است وقتی افزایش قیمت تورمی با درصد قابل توجه همراه شود و به همان نسبت قدرت خرید و بسته های حمایتی دولت افزایش پیدا نکند، بازار با رکود همراه می شود.

رکود در مسکن البته سایه خود را در تمام معملات مسکن قرار نداده است و خانه های لاکچری و سفارشی که برای قشر خاصی از جامعه طراحی و ساخت شده، خرید و فروش می شود و این قشر مشکلی برای خرید و فروش خانه هایشان ندارند.

در این میان سایه رکود در خانه های حاشیه شهر و شهرهای مانند شاهین شهر و سپاهان شهر در اصفهان هم کمتر دیده می شود و اگر به طور کلی آن را بخواهیم تفکیک کنیم خانه های ارزان قیمت متقاضی داشته و خرید و فروش برای این خانه ها انجام می شود.

رکود در بازار برای فروشندگانی که در فروش خانه هایشان تعجیل دارند می تواند مقدمه ای برای بیان قیمت ارزان تر برای جلب مشتری باشد و ثبت معاملات با قیمت پایین تر، کاهش قیمت در مسکن را ایجاد کند که در این چند ماه کاهش قیمت در بازار مسکن به این شکل بوده است.

برای روشن شدن ابعاد ماجرا بهتر است این مثال را مورد توجه قرار دهید که اگر کسی خانه ای داشته که مبلغ 100 میلیون قیمت گذاری می شده است، اگر با تورم این خانه به 200 میلیون رسیده باشد؛ او وقتی خانه خود را به مبلغ 180 میلیون به فروش می رساند در تفکر خود ضرری نکرده و در برایند کلی مسکن با کاهش قیمت رو به رو بوده است.

اما این سوال مطرح می شود که این کاهش تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ برای جواب این سوال باید روی دیگری از سکه را دید و این روی بیانگر این است که خانه های جدیدی که ساخته می شود قیمت تمام شده بالاتری را خواهد داشت؛ وقتی قیمت تمام شده مسکن نزدیک به قیمت فروش باشد و یا حتی بیشتر از آن رقم بخورد باید نتیجه گرفت که رفته رفته روند کاهشی مسکن متوقف خواهد شد.

از طرفی قدرت خرید مردم به شدت در این بازار کاهش پیدا کرده است از این رو افزایش و جهش در مسکن نمی تواند شکل بگیرد اما باید برای سازندگان سود از فعالیت خود حاصل شود که به معنای افزایش لاک پشتی در آینده در  مسکن است.

آنچه می تواند این چرخه و عرضه و تقاضا را بالانس کند بسته های حمایتی دولت در کوتاه مدت برای خریداران و برای بلند مدت تر برای انبوه سازان است.

انتهای پیام/صاحب نیوز