سرویس: غیر تولیدی » نقلی 13:06 - شنبه 20 اردیبهشت 1393

اختتامیه نمایشگاه کتاب تهران

جنتی: در سال اقتصاد و فرهنگ، تحقق مطالبات رهبری تکلیف شرعی مسئولان است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نامگذاری سال اقتصاد و فرهنگ، توجه و تحقق مطالبات رهبری را تکلیف شرعی مسئولان دانست.

به گزارش  اصفهان شرق، مراسم اختتامیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دقایقی پیش با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیدعباس صالحی رئیس این دوره از نمایشگاه برگزار شد.

براساس این گزارش، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه کتاب فرصتی برای تکریم و درک منزلت و جایگاه اهالی قلم است. دستاوردهای فرهنگی کشور در همه عرصه‌ها خصوصاً کتاب وامدار کسانی است که اندیشه خود را در برگ‌های زرین کتاب می‌نگرند تا در راستای گسترش ارزش های انسانی، آثار ارزشمند برجای گذارند.

وزیر ارشاد نمایشگاه کتاب را بزرگترین رویداد فرهنگی و مظهر اقتدار فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران برشمرد و گفت: نمایشگاه کتاب به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی کشور، مظهر اقتدار فرهنگی نظام است. میعادگاه اهالی اندیشه و قلم به شمار می‌رود.

وی افزود: بیست و هفتمین دوره نمایشگاه کتاب در طلیعه دولت تدبیر و امید کوشید همه را در بهشت دانایی به ضیافت کلمات وارد کند.

جنتی خاطرنشان کرد: این دوره از نمایشگاه با حضور گسترده ناشران داخلی و خارجی همچنین همکاری 70 نهاد و سازمان برگزار شد و گام‌های بلندی برای هم‌افزایی در جهت برپایی نمایشگاهی باشکوه و باکیفیت برداشته شد. توجه به برنامه‌های جنبی و نشست‌های علمی بسیار حائز اهمیت بود.

به گفته این مقام مسئول، در نمایشگاه امسال، میزبان بسیاری از نخبگان و پدیدآوردندگانی بودیم که در سال‌های گذشته رغبت کمتری برای حضور در نمایشگاه داشتند.

وی پیرامون برخی موضوعات حوزه‌های نشر مواردی را مطرح کرد و گفت: در مرحله اول کوشش بسیار برای چاپ کتاب‌های چاپ نخست باید صورت گیرد چون همچون چشمه جوشانی هستند که اگر صورتبندی ظاهری‌شان هنرمندانه باشد به چاپ‌های متعدد خواهد رسید و تولیدشان به صرفه بوده و موجبات رونق اقتصاد نشر را فراهم می‌آورد. نکته دوم؛ هر چند تولید سالیانه تعداد عناوین در کشور ما نسبت به کشورهای همسایه بسیار است، اما باید توجه کرد چه تعداد از آنها پدید‌آوری بوده و چه تعداد بر مبنای شیوه نه چندان پسندیده کتاب‌سازی به وجود آمده‌اند. به نظر می‌رسد رواج کتاب‌سازی، پسندیده نیست، چرا که مخاطب حرفه‌ای کتاب را دلزده می‌کند.

وزیر ارشاد به نکته سوم اشاره و با تأکید بر اینکه صنعت نشر در دنیا در حال تحول است، گفت: در حوزه کتاب های الکترونیک، کاروان نشر ایران عقب است، موضوع چهارم؛ اینکه عصر ارتباطات با حضور رسانه ها معنا می‌یابد، هر کس قدرت بیشتر دارد، بیشتر فروخته و سود بیشتر عایدش می‌شود، اما آنچه کمتر مورد اهتمام است، تبلیغات کالاهای فرهنگی است، اما از سوی دیگر تأثیر آن به گونه‌ای است که می‌تواند منجر به ارتقای فرهنگ جامعه شود. شاید کتاب را بتوان مظلوم‌ترین کالای فرهنگی نامید که از سوی رسانه‌ها معرفی کمتری برای آن صورت گرفته. نکته پنجم اینکه براساس سند 1404 ایران باید تا 11 سال آینده نخستین کشور منطقه باشد، وزارت ارشاد خود را برای مقدمات این نهضت متعهد می‌داند تا کتاب و کتابخوانی به عادت روزانه ایرانیان تبدیل شود.

وی به فرمایش رهبر انقلاب پیرامون کتاب اشاره و توضیح داد: رهبر انقلاب کتاب خوب را مادر و عصاره تمدن‌ها دانستند، ایشان کتابخوانی و علم‌آموزی را واجب دینی می‌دانند، از این رو، کوشش برای تحقق مطالبات رهبری آن هم در سال اقتصاد و فرهنگ تکلیف شرعی مسئولان است.

وی در پایان گفت: تردیدی نیست که تعالی فکری ایران در گرو میراث‌داران عرصه نشر و مترجمان است که جان‌های تشنه دانش را سیراب می‌کنند، چون بناهای گذشته استوار فرهنگی انقلاب را باید در سراسر عالم گسترش دهیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.