سرویس: غیر تولیدی 14:12 - جمعه 17 آبان 1398

مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان اصفهان:

توزیع تسهیلات مشاغل خانگی موجب افزایش تحریک تقاضا شد

مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان اصفهان گفت: طرح نوین مشاغل خانگی با ورود جهاددانشگاهی به عنوان تسهیل‌گر در این حوزه توسعه خواهد یافت.

به گزاش اصفهان شرق؛ رضا برزوئیان در همایش مشاغل خانگی بانوان که در سالن اجتماعات اداره کار شهرستان اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در سال ۱۳۸۹ به دنبال توجه ویژه دولت و مجلس شورای اسلامی به کسب و کارهای کوچک و توسعه اشتغال خانگی، قانون سامان دهی و حمایت از مشاغل خانگی تصویب و بعد از آن تسهیلاتی ارزان قیمت در این حوزه توزیع شد.

وی با اشاره به همکاری با دفتر تجاری‌سازی و اشتغال جهاد دانشگاهی واحد اصفهان گفت: از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ تسهیلات مستقل در حوزه مشاغل خانگی توزیع شد. بیش از یک میلیون و ۳۰۰هزار مجوز مستقل مشاغل خانگی از سوی  دستگاه اجرایی صادر و بیش از ۲۳هزار میلیارد تومان در این حوزه پوشش داده شد.

به گزارش ایسنا، مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان اصفهان گفت: بخشی از این تسهیلات در بخش مشاغل خانگی هزینه نشد، اما نوعی تحریک بخش تقاضا را ایجاد کرد. در بحث خرید لوازم خانگی و به روز کردن خودرو و دیگر مواردی از این قبیل عاملی برای تحریک بخش تقاضا بود که متاسفانه منجر به مشاغل خانگی نشد.

وی ادامه داد: در این بخش برخی افراد نتوانستند بازاری برای فروش محصولات خود بیابند. نهایتا نتیجه این شد که دریافتیم اشتغال پایدار در حوزه مشاغل خانگی نداریم و با وجود مزیت‌های این طرح نتیجه مطلوب حاصل نشد.

برزوئیان با بیان اینکه سال ۱۳۹۴ دیدگاه تغییر کرد و طرح جدیدی در این حوزه مطرح شد، خاطرنشان کرد: در این زمان بحث پشتیبان مشاغل خانگی مطرح شد که براساس آن باید بنگاه‌های اقتصادی واحدهای تولیدی و واحدهای توزیع به عنوان پیشرو در این حوزه ورود می‌کردند و افرادی که جویای کار بودند و مشاغل خانگی داشتند این‌ موارد را پشتیبانی کنند.

وی افزود: مهارت لازم از طریق افرادی که دارای مشاغل خانگی بودند آموزش داده می‌شد و ابزار کار را در اختیار دیگران می‌گذاشتند و برای این که محصول بازار کار پیدا کند، با توجه به اینکه به بازار هم دسترسی داشتند محصول را تحویل می گرفتند.

مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان اصفهان ادامه داد: از سال ۱۳۹۵ به بعد بخشی از تسهیلاتی در بحث پشتیبان مشاغل خانگی توزیع شد. در این زمان نبود واسطه بین واحدهای تولیدی، افرادی که جویای کار بودند و پشتیبان‌ها آسیب زا بود و باعث شد در حوزه پشتیبان نتیجه مطلوبی به دست نیاید.

برزوئیان تصریح کرد:  نتیجه توزیع تسهیلات در بحث پشتیبان منجر به اشتغال پایدارتر شد و به کمک این طرح برخی معایب پیشین رفع شد.

وی با بیان اینکه بحث مشاغل خانگی و ستاد سامان‌دهی مشاغل خانگی برگرفته از قانون است، تصریح کرد: پس از آسیب شناسی وزارت کار و رفاه اجتماعی، طرح نوینی مطرح شد و بر اساس تفاهم نامه‌ای بین وزارت کار، جهاد دانشگاهی و معاونت زنان ریاست جمهوری اجرای طرح نوین به جهاد دانشگاهی سپرده شد.

مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان اصفهان گفت: طرح نوین مشاغل خانگی با ورود جهاددانشگاهی به عنوان تسهیل‌گر در این حوزه توسعه خواهد یافت.

انتهای پیام/ایسنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.