سرویس: غیر تولیدی » نقلی 12:24 - پنجشنبه 16 آبان 1398

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان:

ارزش ریال نسبت به نوسانات نرخ ارز افزایش یافته است

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: ادعای رئیس کل بانک مرکزی نسبت به تقویت پول کشور ناشی از کنترل نرخ افزایشی تورم و همچنین کاهش روند افزایشی قیمت ها است.

به گزارش اصفهان شرق؛ کمیل طیبی در خصوص افزایش ۲۱ درصدی قدرت پول ملی به نقل از رئیس کل بانک مرکزی، اظهار کرد: این آمار و ارقام را باید نسبت به تحولات کشور طی به دو سال گذشته و یا ماه به ماه بررسی کنیم.

وی افزود: ادعای رئیس کل بانک مرکزی نسبت به تقویت پول کشور ناشی از کنترل نرخ افزایشی تورم و همچنین کاهش روند افزایشی قیمت ها است، البته این در برخی کالاها نمود بیشتری و در برخی نمود کمتر دارد.

این استاد اقتصاد اضافه کرد: در حالی که طی سال گذشته قیمت مسکن افزایش ۱۰۰ درصدی داشت، اما این نرخ امسال به ویژه در شهرهای بزرگ روندی کاهش داشته است، در این شرایط شهروندی که نمی توانست خرید مسکن داشته باشد، امسال احتمال خرید مسکن برای وی بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه نوسانات ریال و نرخ کاهنده آن در برابر دلار و دیگر پول های خارجی کمتر شده است، گفت: در حال حاضر شاهد ثبات نسبی در بازار ارز هستیم و دلار در کانال ۱۱ هزار تومان قرار دارد و دیگر شاهد نوسانات شدید آن بین ۱۱ تا ۱۵ هزار تومان نیستیم.

طیبی تاکید کرد: در حال حاضر ارزش ریال نسبت به سال گذشته که نرخ دلار به بالای ۱۵ هزار تومان افزایش یافته بود، بالاتر رفته است.

وی افزود: در حالیکه نرخ تورم از سوی دولت کنترل شده است، اما هنوز تورم موجود در اقتصاد بالا است و در صورت تداوم این روند جامعه رفاه یا عدم رفاه خود را احساس می کند.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان در پاسخ به این سوال که آنچه رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده با آنچه مردم احساس می کنند، متفاوت است، گفت: مقام سیاست گذار بانک مرکزی اعتقاد بر ایجاد ثبات نسبی در کشور دارد، اما جامعه شرایط خود را نسبت به چهار سال پیش مقایسه می کند که در این شرایط به نتیجه می رسند اوضاع بدتر شده است.

وی با اعتقاد بر اینکه آثار تحریم ها در بلندمدت اثرگذار است، اظهار کرد: متاسفانه امروز بخش تولید درگیر رکود است، اما با کاهش صادرات نفت دیگر شاهد شوک های آن چنانی ناشی از تحریم نفت نیستیم.

طیبی تصریح کرد: تحریم ها در ابتدا اثرات روانی خود را با شوک های آنی نشان می دهند و سپس اثرات واقعی خود را در اقتصاد نمایان می کند و به طور قطع با تداوم تحریم ها کشور با محدودیت منابع مواجه می شود.

وی توضیح داد: در زمان محدودیت منابع، اقتصاد کشور باید از درون خود را بازسازی و فرصت هایی را در بخش تولید، سرمایه گذاری، همکاری اقتصاد منطقه ای و … ایجاد کند.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با اعتقاد بر اینکه تحریم ها بیشتر بر روابط دولتی حاکم می شود، بنابراین این فرصت ایجاد می شود که بنگاه های کوچک و متوسط رشد پیدا کنند، اما این نیاز به مدیریت موثر و کارا دارد.

وی تاکید کرد: بحث مدیریت تحریم ها بسیار مهم است و اگر نظام اقتصادی دولت بر آن فائق شود، می توان شاهد خودکفایی کشور بود، در غیر این صورت آثار شکننده ای در اقتصاد برجای بگذارد.

به اعتقاد طیبی، دولت و به خصوص بعد از فعالیت همتی در بانک مرکزی تا حدودی شاهد ثبات اقتصادی در کشور هستیم.

انتهای پیام/ایسنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.