سرویس: سیاسی » بین الملل 12:01 - شنبه 20 اردیبهشت 1393

پوتین: امروز نیروهای روسیه تأمین‌کننده صلح جهانی هستند

رییس‌جمهوری روسیه در مراسمی که به مناسبت سالگرد “روز پیروزی” شوروی بر نازی‌ها در جریان جنگ جهانی دوم برگزار شد، به سخنرانی پرداخت.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از شبکه خبری بی.بی.سی انگلیسی، در بحبوحه بحران اوکراین، رژه “روز پیروزی” روسیه امروز (جمعه) در میدان سرخ مسکو برگزار شد و قرار است رویداد مشابهی برای سالروز پیروزی شوروی در جنگ جهانی دوم در شبه‌جزیره کریمه برگزار شود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در سخنرانی خود به مناسبت سالگرد “روز پیروزی” نهم مه را نماد پیروزی مردم روسیه خوانده و تاکید کرد که کشورش همواره مراسم سالگرد این جنگ را برگزار خواهد کرد.

وی افزود: ما همواره این حقیقت مقدس را حفظ خواهیم کرد و اجازه خیانت یا فراموش کردن قهرمانانی را نخواهیم داد که جان خود را فدا کردند تا صلح را حفظ کنند.

رئیس جمهوری روسیه گفت: نیروهای مسلح روسیه هما‌ن‌طور که در جنگ بزرگ میهنی نازی‌ها را تا لانه شان عقب راند، امروز هم تامین کننده صلح در جهان هستند.

پوتین گفت: ۹ مه مهم ترین روز است و برای ما مهم ترین روز باقی خواهد ماند. روز ۹ مه روز پیروزی ملی و عزت است. روز پیروزی روز دوست داشتن کشور است و ما می بینیم که مهرورزی نسبت به وطن به چه معنا است و چقدر برای حفظ منافع کشور مهم است.

وی ادامه داد: اراده آهنین ملت شوروی سابق و شجاعت و پایداری آن ها اروپا را از اطاعت بی چون و چرا نجات داد.

مسکو بارها تحریک ناآرامی‌های جدایی طلبی در اوکراین را رد کرده است. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان گفت: اگر پوتین از این مراسم برای سفر به کریمه استفاده کند، واقعا مایه تاسف است.

در این رژه سرگئی شویگو، وزیر دفاع و معاون رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه حضور داشتند. بیش از ۱۰ هزار تن در این رژه شرکت کردند که از تمامی بخش‌های نیروهای مسلح بودند. این رژه با پرواز ۶۹ فروند هواپیما و هلی‌کوپترهای جنگی پایان یافت.

این در حالی است که مقام‌های دولت موقت اوکراین هرگونه گردهم‌آیی عمومی را در بحبوحه نگرانی‌ها نسبت به اقدامات فعالان حامی روسیه رد کرده‌اند.

اولکساندر تورچینف، رئیس‌جمهوری موقت اوکراین گفت: موانعی و ایست‌های بسیاری در اطراف کی‌یف تعبیه شده چرا که ما انتظار اقدامات تحریک آمیز در روز ۹ مه را داریم.

همزمان با تشدید بحران در اوکراین، روسیه پنج‌شنبه چندین موشک بالستیک را در جریان مانورهای برنامه ریزی شده‌اش تحت نظارت پوتین به صورت آزمایشی پرتاب کرد. ارتش روسیه یک موشک بالستیک بین قاره‌ای «توپول» را از سایت‌ شمالی‌اش در پلستسک و همچنین چندین موشک کوتاه برد را از زیر دریایی‌هایش در یگان‌های شمال و اقیانوس آرام پرتاب کرد. دیگر مانورهای نظامی شامل پرتاب راکت‌های هوا به سطح توسط بمب افکن‌های Tu-95 از یک مکان نامشخص است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.