سرویس: غیر تولیدی » نقلی 18:18 - پنجشنبه 16 آبان 1398

عجیب‌ترین حقایق دوران بارداری؛ از تمرین احساسات جنین پیش از تولد تا احتمال دوقلوزایی بیشتر در مادران قدبلند

تولد یک نوزاد فرآیندی شگفت انگیز است و واقعیت‌های عجیب و کمتر شناخته شده‌ای در مورد آن وجود دارد که می‌تواند برای بسیاری از افراد جالب باشد.

به گزارش اصفهان شرق؛ بارداری شگفتی تکامل و فرآیندی برای ادامه بقای گونه‌های مختلف موجودات است که بخشی جدایی ناپذیر از زندگی است. هنوز هم بسیاری از واقعیت‌های جالب و کمتر شناخته شده در مورد بارداری وجود دارد که برای بسیاری از افراد می‌تواند تعجب آور باشد. در ادامه این مطلب به برخی از این حقایق شگفت انگیز می‌پردازیم.

بارداری ۱۷ ماهه

همانطور که می‌دانیم میانگین دوره بارداری زنان، در حدود نه ماه است. هرچند این عدد دقیق نیست و زایمان ممکن است بسته به شرایط خاص زودرس باشد یا به تأخیر بیفتد. در یک مورد نادر یک زن در چین به نام وانگ شی هیچ یک از این موارد را نداشت و با ۱۷ ماه بارداری خود، این قانون طبیعت را به چالش کشید.

این زن در هنگام بارداری مبتلا به نوعی بیماری به نام placenta previa شد که در آن جفت برای مدت زمانی به طور غیرطبیعی توسعه نیافته و تاریخ زایمان را به تاخیر می‌اندازد. در گذشته موارد دیگری از این وضعیت وجود داشته است، اما هیچکدام از آن‌ها تا ۱۷ ماه افزایش نیافته است. با کمال تعجب این مادر کودکش را در آگوست ۲۰۱۶ با سلامت کامل به دنیا آورد و کودک به دلیل تاخیر در تولد هیچ تغییر اساسی نداشت.

مردان هم اثرات بارداری را تجربه می‌کنند

بارداری اغلب به عنوان یک فرآیند کاملا زنانه تصور می‌شود و به طور کلی مردان نقش بیولوژیکی کمی در آن دارند، مگر اینکه حمایت عاطفی آن‌ها از همسران خود را به طور ویژه در نظر بگیرید. براساس برخی تحقیقات، مردان ممکن است در هنگام بارداری شریک زندگی خود علائم جسمی خاصی را تجربه کنند که معروف به بارداری سمپاتیک است. آن‌ها ممکن است علائمی مانند تهوع، درد شکم، گرفتگی عضلات، درد دندان و سردرد را در دوران بارداری شریک زندگی خود تجربه کنند.

عجیب ترین و جذاب ترین حقایق دوران بارداری/ از احتمال دوقلوزایی زنان قدبلندتر تا تمرین احساسات جنین پیش از تولد

اگرچه پزشکان و محققان مدت مدیدی به وجود این پدیده پی بردند، اما از دید علمی کاملاً آن را درک نکرده اند و در حال حاضر این مورد یک وضعیت پزشکی ناشناخته است و تحقیقات در مورد این که چرا چنین علائمی اتفاق می‌افتد همچنان ادامه دارد.

زنان قدبلندتر احتمال دوقلوزایی بیشتری دارند

در حال حاضر ما هیچ راهی برای کنترل مستقیم تعداد فرزندان در یک تولد نداریم. اما اگر امکان این کار هم وجود داشته باشد، بسیاری از مردم تنها تولد یک فرزند را انتخاب می‌کنند، زیرا هر کودک اضافی هزینه و مسئولیت اضافی را به والدین تحمیل می‌کند. اما از میان عوامل متعدد حداقل یک عامل اثبات شده که می‌تواند بر تولد دوقلو‌ها تأثیر بگذارد و آن قد بلند بودن مادر است.

طبق یک مطالعه، زنان قد بلندتر احتمال بیشتری برای تولد دوقلو‌ها دارند. مطالعه دیگری نشان می‌دهد زنانی که لبنیات مصرف می‌کنند پنج برابر بیشتر از سایر زنان احتمال به دنیا آوردن فرزندان دوقلو را دارند.

عجیب ترین و جذاب ترین حقایق دوران بارداری/ از احتمال دوقلوزایی زنان قدبلندتر تا تمرین احساسات جنین پیش از تولد

بارداری مضاعف

ممکن است فکر کنید که بیشترین تعداد دفعات بارداری زن در هر زمان معینی می‌تواند یک مورد باشد، این همان چیزی است که علم به ما می‌گوید. هنگامی که یک زن باردار می‌شود، بدن وی مسیر فرآیند تخمک گذاری را خاموش می‌کند، همچنین پلاگین مخاط در دهانه رحم باید از ورود بیشتر اسپرم به رحم جلوگیری کند.

اما موارد نادری وجود دارد که در آن زنان باردار، بارداری مضاعف را تجربه کرده اند و این مکانیسم‌ها به هر دلیلی کار نمی‌کنند و منجر به بارداری مضاعف می‌شود. این که چرا دقیقاً این اتفاق می‌افتد، هنوز یک راز است، و تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود که آیا این رخداد به دلیل برخی ناهنجاری‌های پزشکی است یا دلیل دیگری می‌تواند داشته باشد.

عجیب ترین و جذاب ترین حقایق دوران بارداری/ از احتمال دوقلوزایی زنان قدبلندتر تا تمرین احساسات جنین پیش از تولد

بارداری اغلب با بروز مشکلاتی در حافظه همراه است

هر چند مشکلات مربوط به حافظه در همه زنان باردار دیده نمی‌شود، اما بسیاری از زنانی که باردار شده اند می‌توانند به شما بگویند این دوره در آن‌ها با بروز مشکلات مربوط به حافظه همراه بوده است. زنان باردار اغلب در هنگام انجام کار‌های روزمره مسائل مختلف را فراموش می‌کنند و برای این موضوع بر طبق شواهد علمی، دلیل کاملاً موجهی وجود دارد.

مطالعات نشان می‌دهد که هورمون‌های آزاد شده در دوران بارداری ممکن است باعث شوند مغز به روشی که ما درک نمی‌کنیم تغییر کند و یکی از اثرات آن بروز مشکلات حافظه است. دانشمندان دقیقاً نمی‌دانند کدام هورمون‌ها مسئول این وضعیت هستند و چرا این شرایط اتفاق می‌افتد. نتایج تحقیقات آن‌ها نشان داد زنان باردار در تست‌های حافظه مکانی وضعیت بسیار بدتری را نسبت به سایر زنان دارند و همچنین سطح اضطراب بالاتر و روحیه پایین تری داشتند.

عجیب‌ترین حقایق جذاب دوران بارداری/ از احتمال دوقلوزایی زنان قدبلندتر تا تمرین احساسات جنین پیش از تولد

جنین، مادر را تقویت می‌کند

نقش زن به عنوان مادر پیش از تولد فرزند شروع می‌شود. در طی مدت زمانی حدود نه ماه، بدن او اطمینان را به مادر می‌دهد که کودک قبل از ورود به جهان بیرون، تمام مواد مغذی و ایمنی مورد نیاز خود را دارد و هر آنچه که در رحم برایش اتفاق می‌افتد، تأثیرات طولانی مدت بر زندگی بعدی کودک دارد.

اما این موضوع یک طرفه نیست، زیرا کودک هم از طرق مختلف به مادر کمک می‌کند. به عنوان مثال، کودک قسمت‌های خفته بدن مادر را فعال می‌کند (مانند غدد پستانی)، مهمتر از همه این که، او گاهی اوقات سلول‌های بنیادی را برای ترمیم بافت‌های آسیب دیده و جراحات مادر ارسال می‌کند. این موضوع به تازگی مورد بحث واقع شده، اما هنوز به اثبات نرسیده است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که سلول‌های جنینی که وارد جریان خون مادر می‌شوند ممکن است برای بقیه سال‌های زندگی مادر در بدن او باقی بمانند.

عجیب ترین و جذاب ترین حقایق دوران بارداری/ از احتمال دوقلوزایی زنان قدبلندتر تا تمرین احساسات جنین پیش از تولد

جنین احساسات مختلف را در رحم تمرین می‌کند

اجزای صورت مانند ابرو، چشم، لب و بینی قادر است حتی ساده‌ترین احساسات را نشان دهد و این چیزی است که ما در زندگی روزمره به آن فکر نمی‌کنیم. ممکن است فکر کنیم که کنترل این رفتار‌ها و اجزا را کمی دیرتر و در سنین بالاتر می‌آموزیم، اما بر طبق یک تحقیق، آموزش همه این موارد در رحم شروع می‌شود. مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه دورهام انگلستان انجام شده است نشان داد که نوزادان متولد نشده قادر به ایجاد بسیاری از حرکات صورت، از خندیدن و گریه ساده گرفته تا حرکات پیچیده‌تر مانند ایجادچین و چروک روی بینی، در رحم مادر هستند.

عجیب ترین و جذاب ترین حقایق دوران بارداری/ از احتمال دوقلوزایی زنان قدبلندتر تا تمرین احساسات جنین پیش از تولد

این توانایی ممکن است به این دلیل باشد که نوزادان پیش از تولد احساسات را حس می‌کنند، اما محققان بر این باورند که این در واقع مکانیسم داخلی مغز برای یادگیری نحوه بیان احساسات مختلف پس از تولد است.

انتهای پیام/شهر خبر

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.