سرویس: دین و اندیشه » روحانیت 02:51 - شنبه 20 اردیبهشت 1393

مسئول کمیته فرهنگی ستاد اعتکاف بخش بن رود در گفتگو با اصفهان شرق:

کتابت 604 صفحه ای قرآن به دست معتکفین ورزنه ای انجام می شود

مسئول کمیته فرهنگی ستاد اعتکاف بخش بن رود گفت: امسال به میزبانی هفدهمین سال اعتکاف با برنامه های ویژه از جمله دل نوشته معتکف و کتابت 604صفحه از قرآن به دست معتکفین می رویم.

به گزارش اصفهان شرق: اعتکاف سنت حسنه نیکوی است که از پیامبران به یادگار مانده و تا امروز ادامه یافته است. این برنامه معنوی، هر ساله مشتاقان و طرفداران بیش تری بخصوص جوانان رامی یابد؛ عبادتی که در خلوت انسان با پروردگار مهربان شکل می گیرد و دل های شیفتگان حضرتش را جلا می بخشد. هدف از برگزاری مراسم اعتکاف ارتقاع معنویت و مباحث دینی جوانان و نوجوانان عزیز شهر و بخش بن رود می باشد و امسال در منطقه بن رود و شهر ورزنه به حول وقوه الهی این سنت نیکو و حسنه در بیش از14 مسجد با حضور پر شور مردم به ویژه جوانان برگزارخواهد شد.

بر همین اساس گفتگویی با حسن کاظم زاده مسئول کمیته فرهنگی ستاد اعتکاف بخش بن رود داشتیم.

وی به تشریح برنامه های فرهنگی این ستاد در بخش بن رود اشاره و از میزبانی 14 مسجد از معتکفین در این بخش خبر داد.

اصفهان شرق: به نظر شما فلسفه اعتکاف چیست و چرا اعتکاف یک عبادت شخصی به حساب می آید؟

اسلام، دین انزوا و گوشه گیری نیست و حتی با آن به مخالفت پرداخته است، ولی از آن جا که دست و پا زدن در مسائل مادّی و مشاغل روزمره و معاشرت با غفلت زدگان جامه، تمایل به دنیا و تجمل گرایی را در انسان افزایش می دهد و گاه انسان را از یاد حق و روی کردن به حقیقت و توجه به امور معنوی بازمی دارد و به خود مشغول می کند، در اسلام برنامه ای داوطلبانه برای برطرف ساختن این آفت روحی تدارک دیده شده که اعتکاف نام دارد. انسان طبق وعده الهی در آیه ششم سوره مبارکه انشقاق، سرانجام به دیدار معبود نایل خواهد شد. او برای رسیدن به محبت خداوند، باید راه عبادت وطاعت حقیقی را در پیش بگیرد و گاهی در انس با پروردگار به گوشه ای خلوت پناه ببرد و دور از همه عنوان ها و تعلقات دنیایی، لحظاتی در حال خود بیندیشد و با سوزِ دل و اشک چشم، زنگار و سیاهی را از چهره جان خود بزداید و در زاد و توشه آخرت تامل کند. ادیان الهی با توجه به این نیاز روحی، با آن که انسان را به حضور در جامعه و شرکت در فعالیت های اجتماعی فرا می خوانند، فرصت هایی را نیز برای خلوت کردن او با خداوند فراهم ساخته اند که یکی از این فرصت ها، اعتکاف است.

اصفهان شرق: اعتکاف حامل چه پیامی به جوانان و نوجوانی است که با اراده و عشق به این مکان پا می گذارند؟

پیام اعتکاف، به یاد خدا زیستن است. اعتکاف گشت و گذاری است در درون و گشتن در دنیای دل، شناختن خود و مجاهده ومبارزه با نفس است. روزهای اعتکاف، روزهای انس با پروردگار و دل بریدن از غیرخدا و پیوستن به معبود است. اعتکاف، هجرتی درونی برای سیر در دنیای درون و مروری بر نفس و هوای نفس خویش است تا معتکف گام تهذیب و خودسازی را بردارد و شربت شیرین بندگی را بچشد. ایام اعتکاف برای اهل عبادت عید است و اهل غفلت را روزنه ای به سوی نور می باشد.

اصفهان شرق: چه ضرورتی است که در مساجد افراد معتکف شوند؟

انسان ذات فطرت خدایی اش، به دنبال معنویت است و هیچ لذتی را در مقابله و رقابت با آرامش حاصل از حضور در برابر معبود و بندگیِ او و ذکر و نام خداوند نیست. زندگی در عصر مادیت و حکومت لذت های مادی و مظاهر زودگذر دنیایی، روح و جان انسان های بیدار دل و آگاه را آزرده کرده و آنان را به دنبال فرصتی می کشاند تا به اصل و فطرت پاک خویش بازگردند. از این رو، لازم است اندیشمندان و آگاهان جوامع بشری، در اندیشه نهضتی معنوی و انقلابی و حرکتی خدایی باشند و انسانیت سرگردان و به بن بست رسیده را در میدان معنا و عرفان قرار داده و از این راه، آرامش را به آنان بازگردانند که این بهترین هدیه و سوغات برای ساکنان این جهان مادی است.

  اصفهان شرق: چه برنامه های خاصی رادراین ایام تدارک دیده اید؟

همانطور که استحضاردارید اعتکاف یک فرصت است که معتکف باید از این فرصت به وجود آمده استفاده کامل راببرد و هرچند این عبادت بیشترشخصی به نظر می آید و معتکف با معبود خود خلوت می نمایید لذا برنامه های متنوعی را به صورت جدول بندی در طول این سه روز در مساجدی که برنامه اعتکاف برگزار می گردد ارائه خواهیم نمود که این برنامه هاپیشنهادی بوده و به صورت دلخواه اجرا می گردد.از جمله برنامه ها سخنرانی، پرسش و پاسخ به مسائل و موضوعات مختلف، پند و ذکرکه بیان احادیث اخلاقی را در برخواهد داشت، محفل قرآنی، مولود خوانی به مناسبت ولادت حضرت علی(علیه السلام) وهمچنین برگزاری مجلس عزاداری به مناسبت وفات حضرت زینب(سلام الله علیها)می باشد که در این برنامه ها از روحانیون و مداحان به صورت ویژه دعوت شده است. لازم به ذکر است که حجت الاسلام و المسلمین صادق زاده امام جمعه محترم بخش بن رود(شهر ورزنه) حضور ویژه ای در تمام مساجد و در جمع معتکفین خواهد داشت.

اصفهان شرق: برنامه فرهنگی ویژه ای بجز برنامه های که ذکر شد در دست کار خواهید داشت؟

ما برنامه های متنوعی را داریم که از ویژه آنها برگزاری مسابقه دل نوشته می باشد که معتکفین دل نوشته های خود را در پایان این مراسم معنوی به مسئول برنامه در مسجد تحویل خواهند نمود و در گردهمایی که دراولین فرصت با حضورمعتکفین برگزارخواهد شد به برترین آنها جوایزی اهداء کنیم. همچنین برنامه ای که انشاءالله اجراخواهد شد کتابت قرآن کریم می باشد که در604صفحه انجام خواهد شد.

سخن پایانی با اصفهان شرق:

امسال هفدهمین سالی است که این مراسم معنوی در شهر ورزنه و روستاهای توابع بخش بن رود برگزارمی گردد که انشاءالله بیش از1000نفر در مساجد به پرورش جسم و جان و روح خود خواهند پرداخت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.