اصفهان شرق

کاهش هژمونی دلار، افول قطعی قدرت اقتصادی آمریکا را رقم زد

کدخبر: 186736
1398/08/13 در ساعت 18:25

دکتر محمد‌رضا حیدری در گفتگو با اصفهان شرق، با اشاره به اینکه افول آمریکا در عرصه های مختلف باید به عنوان واقعیتی انکار ناپذیر مد نظر قرار گیرد، اظهار کرد: دیکتاتوری رسانه ای آمریکا در بخش ارتباطات و مدیریت افکار عمومی جهان دست برتر را دارد و به این واسطه از کوه مشکلاتش در جهان کاه ساخته تا نقاط ضعف خود را پنهان کند.

استاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه قدرت اقتصادی آمریکا ذره ذره رو به افول است، افزود: پنج جانبه گرایی، ظهور قدرت جدید اقتصادی و کاهش هژمونی دلار باعث شده است تا قدرت اقتصادی آمریکا رو به افول قطعی برود ولی شیب و جهت این افول بسته به عملکرد کشورهای مقابل، قابل رویت است.

وی با اشاره به کاهش سهم دلار در اقتصاد جهانی، بیان کرد: انتظار می‌رود در طول سال‌های آتی سهم کشورهای گروه بریکس شامل« برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی » از اقتصاد جهان افزایش یابد و به همین نسبت قدرت اثرگذاری آن‌ها بر تحولات جهان نیز تقویت شود و در این صورت سهم دلار در اقتصاد جهانی کاهش یافته و از دلار به عنوان مرجع استفاده نشود.

دکتر حیدری ادامه داد: با ظهور چین، سهم اقتصاد آمریکا در سطح جهانی دچار کاهش شده و در نتیجه هرچه کشورهای رقیب، جدی تر وارد عمل شوند، سلطه دلار آمریکا در بخش های اقتصادی زودتر تحت الشعاع قرار میگیرد.

وی به حق وتوی آمریکا در شورای امنیت ملی، تصریح کرد: آمریکا با در دست داشتن حق وتو، در مقابل کشورهای مستقل بزرگنمایی کرده و از این طریق اعمال سلطه خود را با فشار بر تحریم های اقتصادی به نمایش گذاشته است

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، گفت: بدهی 23 هزار میلیارد دلاری بیش از تولید ناخالص داخلی آمریکا، کسری 2 هزار میلیارد دلاری بودجه و کسری 700 میلیارد دلاری تراز تجاری آمریکا، نشان می دهد که این کشور از نظر تجاری در وضعیت خطرناک قرار دارد ولی با بروز زورگویی، حق وتو در شورای امنیت، فروش سلاح و افزایش ناامنی داخلی و هژمونی دلاری که این کشور بیان می کرد، اجازه نداد تا افول اقتصادی امریکا، آنگونه که هست، نشان داده شود.

وی ادامه داد: اگر مسئولان، مدیریت اقتصادی داخلی را مبتنی بر مبانی دینی و علمی داخل کشور به کار گرفته بودند، قطعا کاستی های دولت های مستکبر نظیر امریکا که اقتصادش مبتنی بر ظلم است به درستی به جوانان نشان داده می شد و دائما دم از بهبود وضعیت اقتصادی کشورهای غربی نمی زدند ولی امروز هم اگر در حیطه اقتصادی قوی عمل کنیم، سهم استکبار در سیطره بر کشورهای دیگر منطقه به مراتب کاهش جدی پیدا می کند.

دکتر حیدری با اشاره به اینکه، اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی، نقصان های موجود در سطح اقتصاد داخلی را می پوشاند، افزود: دولت سازندگی در اوایل کار به جای الگو گیری از اقتصاد کشور در زمان جنگ، سیاست های تغییر ساختاری صندوق بین المللی پول را ادامه داد و در واقع سیاست دینی و اقتصاد لیبرال داشتیم و دولت 11 و 12 نیز تفکر تکنوکراتی را به کار بست و عملا سطح مدیریت کشور با اقتصاد مقاومتی فاصله گرفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید به گونه ای در عرصه اقتصاد داخلی با تکیه بر اقتصاد داخلی و مقاومتی و عدم وابستگی به نفت، حاضر شویم که حلاوت آن در قالب رفاه مردمی، کاهش نرخ تورم و بیکاری به مردم چشیده شود و با گفتمان سازی و مدیریت افکار عمومی، بتوانیم حرفی در اقتصاد برای گفتن داشته باشیم.

انتهای پیام/