سرویس: اجتماعی 17:08 - دوشنبه 13 آبان 1398

۹۰درصد نان‌‌های موجود در کشور “نان سفید” است/ نان سفید فاقد ارزش تغذیه‌ای

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌‌ای و صنایع غذایی کشور گفت: بیش از ۹۰درصد نان‌‌های تولیدی و مصرفی در کشور نان سفید هستند در حالی که در کشورهای توسعه‌‌یافته جهان ۹۵درصد نان مصرفی مردم نان کامل است.

به گزارش اصفهان شرق؛ دکتر جلال‌‌الدین میرزای رزاز با بیان اینکه یکی از معضلات مهم موجود در کشور نان‌‌های مصرفی هستند، اظهار کرد: بیش از 90 درصد نان‌‌های تولیدی و مصرفی در کشور نان سفید هستند در حالی که در کشورهای توسعه‌‌یافته جهان 95 درصد نان مصرفی مردم “نان کامل” است.

وی افزود: بحث نان و سلامت آن از سال‌‌های قبل مطرح بوده اما تابه‌‌حال اقدامات عملی چندانی در جهت رفع مشکلات آن صورت نگرفته است.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌‌ای و صنایع غذایی کشور نان کامل را نانی دانست که آرد آن از گندم کامل و سبوس‌‌‌‌دار تهیه شده باشد و با اشاره به مسائل مطرح‌شده در اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه‌ شرقی تصریح کرد: نماینده سازمان بهداشت جهانی (WHO)، در این اجلاس بر توجه ویژه به نان و روش‌‌های طبخ آن در ایران تأکید کرد و معتقد بود گندم مورد مصرف آردسازی‌‌ها باید بازبینی شود.

وی اضافه کرد: بر اساس آمار ارائه‌شده توسط نماینده WHO، ما در کشور 28 درصد مواد مغذی گندم را از طریق سبوس‌گیری جدا کرده و دور می‌‌ریزیم!

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌‌ای و صنایع غذایی کشور با انتقاد نسبت به بالا بودن درصد سبوس‌گیری در کشورمان متذکر شد: با انجام عمل سبوس‌‌گیری، مواد مغذی گندم را دور ریخته و آرد گندم کامل را به آرد سفید تبدیل می‌‌کنیم سپس همان مواد مغذی نظیر آهن، زینک، ویتامین دی و… را که جزو لاینفک سلامت مردم هستند دوباره با مکمل‌‌یاری به آرد سفید بازمی‌‌گردانیم که این سیاست غلط مورد انتقاد سازمان‌‌های جهانی قرار گرفته است.

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه شهید بهشتی با ابراز اینکه بالا بودن میزان نمک در نان یکی دیگر از معضلات حوزه نان است، تصریح کرد: سرانه مصرف نمک در کشورهای پیشرفته 5 گرم در روز است اما این سرانه در کشور ما 13 گرم است یعنی هر ایرانی به‌طور متوسط تقریباً 2.5 برابر متوسط سرانه جهانی، نمک مصرف می‌‌کند.

وی ادامه داد: طبق آخرین آمار ارائه‌شده، هر ایرانی به‌طور متوسط 320 گرم نان در طول روز مصرف می‌‌کند بنابراین هر فرد ایرانی حدود 3 تا 5 گرم نمک تنها از طریق خوردن نان دریافت می‌‌کند که میزان بالایی است.

میرزای رزاز از بررسی مجدد سرانه مصرف نان در کشور خبر داد و گفت: نتایج این بررسی طی چند ماه آینده اعلام می‌‌‌شود.

رئیس دانشکده تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه شهید بهشتی همچنین از روش طبخ نان و اثر آن در ذائقه‌ مردم انتقاد کرد و هشدار داد: مصرف نانی که بیش از حد در معرض آتش مستقیم قرار می‌‌گیرد و به‌اصطلاح برشته می‌‌شود، به‌دلیل تولید مواد سمی نظیر آکریلامید، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌‌دهد؛ اگرچه نان برشته طعم بهتری دارد اما با توجه به این مسئله‌‌، ذائقه و فرهنگ سلامت مردم نیز باید تغییر کند.

وی از برنامه‌‌های در دست اجرا در انستیتو تحقیقات تغذیه‌‌ای کشور خبر داد و گفت: یکی از مباحثی که در دوره جدید انستیتوی تغذیه خواهیم داشت بحث آموزش همگانی سلامت و تشویق مردم به استفاده از نان کامل است همچنین از دولتمردان و سیاستگذاران حوزه تغذیه درخواست اصلاحاتی برای طبخ و تولید نان خواهیم داشت تا جامعه به‌سمت استفاده از نان کامل سوق پیدا کند.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.