سرویس: غیر تولیدی 15:03 - دوشنبه 13 آبان 1398

گوجه‌فرنگی را در منزل بکارید

با توجه به خواص بسیار گوجه‌فرنگی و مصرف زیاد آن در غذاها و سالادهای ایرانی، کاشت آن در منزل یکی از بهترین اقدامات است و با کاشت آن در منزل می‌توان همیشه مقداری گوجه‌فرنگی تازه در منزل داشت و از تازگی و ارگانیک بودن آن لذت برد.

به گزارش اصفهان شرق؛ کاشت گوجه‌فرنگی در منزل بسیار راحت و جذاب است زیرا دیدن گوجه‌فرنگی‌های کوچک قرمز رنگ در میان برگ‌های سبز بوته اطراف خود بسیار زیبا است و نشاط زندگی را در انسان بیشتر می‌کند.

با توجه به خواص بسیار گوجه‌فرنگی و مصرف زیاد آن در غذاها و سالادهای ایرانی، کاشت آن در منزل یکی از بهترین اقدامات است و با کاشت آن در منزل می‌توان همیشه مقداری گوجه‌فرنگی تازه در منزل داشت و از تازگی و ارگانیک بودن آن لذت برد، گوجه‌فرنگی را می‌توان طبق شرایط و محل زندگی خود و همچنین فصلی که اقدام به کاشت می‌کنید، می‌توانید در باغچه منزل، گلدانی داخل بالکن و یا گلدانی داخل منزل بکارید.

روش کاشت گوجه‌فرنگی

برای کاشت گوجه‌فرنگی در اولین قدم باید بذر مناسبی را تهیه کرد که البته می‌توان از یک گوجه‌فرنگی هم بذر گرفت که در اینصورت به یک گوجه‌فرنگی نیاز دارید ولی مطمئن شوید، گوجه‌فرنگی انتخابی از گیاه موروثی یا با دانه‌های گردافشانی است زیرا اگر از یک گیاه پیوندی با دانه‌هایی که به طور شیمیایی کنترل شده، باشد، نتایج خوبی نخواهید داشت.

گوجه‌فرنگی‌های موروثی به طور ژنتیکی برای چندین نسل بدون زاد و ولد، مجدد تکثیر شده‌اند و اصولاً گوجه‌فرنگی خالص هستند؛ علاوه بر این می‌توانید شکل گوجه‌فرنگی که دوست دارید در منزل داشته باشید را هم انتخاب کنید و از بذر گوجه‌فرنگی کروی، کبابی، خمیری یا گیلاسی استفاده کنید که البته گوجه‌فرنگی کروی بهترین شکل آن است.

برای کاشت بذرهای گوجه فرنگی در منزل می‌توانید از گوجه‎فرنگی‌های با رشد محدود و نامحدود استفاده کنید، در صورتی که فضای کافی دارید، گوجه‎فرنگی‌های با رشد نامحدود برای کاشت در منزل مناسب هستند، آن‌ها به طور طبیعی بالا می‌روند و برای رشد به داربست نیاز دارند، گوجه‌فرنگی‌های با رشد نامحدود تمام فصل به رشد و تولید میوه ادامه می‌دهند، ولی اگر به دنبال نوعی از گوجه‌فرنگی هستید که میوه‌های زیادی تولید کنند و به سرعت رسیده شوند، بهتر است گوجه ‌فرنگی گیلاسی بکارید.

گوجه‌فرنگی‌های با رشد نامحدود بوته جمع و جوری ندارند و به فضای بیشتری نسبت به گوجه‌فرنگی با رشد محدود نیاز دارند، اگر فضای شما محدود است بهتر است از گوجه فرنگی‌های با رشد محدود که بوته جمع و جوری دارند استفاده کنید، این نوع گوجه‌فرنگی‌ها طی 4 تا 6 هفته به باردهی می‌رسند.

برای تهیه بذر، گوجه‌فرنگی را نصف کنید تا دانه‌های آن نمایان شود و سپس داخل ظرفی با درپوش گشاد برای چند روز قرار دهید تا یک لایه از قارچ روی دانه‌ها ظاهر شود، این فرآیند با وجود اینکه بوی نامطبوعی تولید می‌کند، می‌تواند بسیاری از بیماری‌های ناشی از بذر را از بین ببرد، درپوش را روی ظرف قرار دهید اما آن را نبندید تا اکسیژن به آن برسد.

معمولاً 2 تا 3 روز زمان می‌خواهد تا قارچ شکل تشکیل شود و یک لایه سفید رنگ روی گوجه‌فرنگی‌ها را بگیرد، دقت کنید که دانه‌ها نباید در این ظرف جوانه بزنند، با استفاده از دستکش لایه قارچی را بردارید و محلول تشکیل شده را داخل صافی ریخته تا دانه‌ها جدا شوند، سپس آن‌ها را به طور کامل با آب بشویید و روی سطحی مانند شیشه یا سرامیک پهن کنید تا خشک شوند، پس از خشک شدن بذر ما آماده است که می‌توانید آن را داخل کیسه پلاستیکی بسته‌بندی و تا زمان کاشت نگهداری کنید.

کاشت گوجه‌فرنگی با استفاده از برش‌های آن

یکی از روش‌های راحت برای کاشت گوجه‌فرنگی در منزل، استفاده از برش‌های گوجه‌فرنگی به جای استفاده از بذر آن است، برای این کار کافی است یک عدد گوجه‌فرنگی با برش‌های نازک به چند قسمت تقسیم کنید و در هر گلدان چند برش را درون خاک قرار دهید، سپس روی گوجه‌فرنگی‌ها را با خاک مناسب بپوشانید و منتظر بمانید تا گوجه‌فرنگی جوانه بزند و بقیه مراحل مانند کاشت گوجه‌فرنگی با استفاده از بذر انجام می‌شود.

کاشت بذرهای گوجه‎فرنگی

کاشت گیاه را از داخل منزل شروع کنید تا شانس تولید را بهبود بخشید و از یک خاک مرغوب یا خاک گلدان دارای زهکشی خوب برای کاشت بذر گوجه‌فرنگی استفاده کنید، خاک را مرطوب کنید و یک سینی نشا را با خاک مرطوب پر کنید، حفره‌های سینی نشا باید دارای سوراخ زهکشی باشند، بذرهای گوجه‌فرنگی را به عمق 6 میلی‌متر بکارید و سوراخ‌های کاشت را با خاک مرطوب پر کنید.

بذرهای گوجه‌فرنگی ظرف 5 تا 10 روز جوانه می‌زنند‌ که برای افزایش سرعت جوانه‌زنی بذر گوجه‌فرنگی می‌توان بلافاصله بعد از کاشت بذر گوجه‌فرنگی، گلدان یا ظرف را با پلاستیک بپوشانید تا از خشک شدن خاک جلوگیری شود و گلدان را به یک مکان گرم منتقل کنید، در طول جوانه‌زنی بذر گوجه‌فرنگی، دمای روزانه را بین 21 تا 26 درجه سانتی‌گراد حفظ و هر روز پلاستیک را بردارید و در صورت نیاز خاک را مرطوب کنید.

گوجه‎فرنگی به نور کافی نیاز دارد

نهال گوجه فرنگی به روزی 8 ساعت نور خورشید نیاز دارد، بنابراین نهال‌های گوجه‌فرنگی را به یک مکان آفتابی منتقل کنید یا در معرض نور مصنوعی قرار دهید، بعد از جوانه‌زنی پوشش پلاستیکی را بردارید و برای نهال‌های خود نور فراهم کنید، اگر از نور مصنوعی استفاده می‌کنید، منابع نور باید چند سانتی‌متر بالاتر از گیاه قرار داده شود و همزمان با رشد گیاه، فاصله بین گیاه گوجه‌فرنگی و چراغ رشد باید تنظیم شود.

برای انتقال نهال‌های گوجه‎فرنگی به گلدان بزرگ‌تر، به خاک و گلدان مناسب نیاز است که برای این کار گلدان‌هایی با ظرفیت 20 تا 40 لیتر و خاک‌های غنی با زهکشی خوب مناسب هستند.

با تبدیل بذر به نهال، گوجه‎فرنگی را به گلدان بزرگ‌تری انتقال دهید

زمانی که نهال‌ها یک یا 2 مجموعه برگ تشکیل دادند به این معناست که در آستانه رشد قرار دارند و در این زمان باید گلدان یا ظرف مناسب برای گیاه فراهم و گلدان را با خاک مناسب پر کنید و نهال را در خاک بکارید، در حین انتقال مواظب باشید ریشه‌های نهال گوجه‌فرنگی آسیب نبیند، پس از منتقل کردن نهال گوجه‌فرنگی به گلدان جدید، به گیاه آب دهید.

پس از انتقال نهال به گلدان بزرگ‌تر، باید به طور مرتب به گیاه آب دهید، انگشت خود را در خاک فرو کنید، اگر خاک خشک بود به گیاه آب دهید، اگر سطح خاک خشک ولی زیر آن مرطوب بود، کمی دیرتر به گیاه آب دهید.

باید توجه داشت که همانطور که گیاه گوجه‌فرنگی به نور نیاز دارد، به تاریکی هم نیازمند است، در صورتی که از نور مصنوعی استفاده می‌کنید، روزانه 12 تا 16 ساعت نور مصنوعی برای گیاه کافی است و پس از گذشت این زمان، گیاه را در تاریکی قرار دهید.

2 هفته پس از جابه‌جایی نهال، به گیاه خود کود دهید

انواع گوجه‌فرنگی با رشد نامحدود به رشد ادامه می‌دهند و در طول فصل رشد میوه تولید می‌کنند، برای حفظ این رشد، شما باید مواد مغذی کافی در اختیار گیاه قرار دهید، 2 هفته پس از انتقال نهال به گلدان بزرگ‌تر، به گیاه کود دهید و بعد از اولین کوددهی، هر چند هفته یک بار تا زمان بلوغ به گیاه کود دهید و از کودهای با فسفر بالا استفاده کنید.

گوجه‎فرنگی به داربست نیاز دارد

گوجه‌فرنگی‌های با رشد نامحدود به داربست نیاز دارند به همین خاطر یک ماه بعد از انتقال نهال گوجه‌فرنگی به گلدان بزرگ‌تر، می‌توانید برای آن داربست فراهم کنید، برای این کار در کنار گیاه خود یک میله، چوب یا داربست چند رشته‌ای قرار دهید و ساقه گیاه را با فاصله 15 تا 20 سانتی‌متر به وسیله طناب یا گیره نگه‌دارنده به میله وصل کنید، برای جلوگیری از آسیب دیدن ساقه، گیاه را با یک گره آزاد به میله وصل کنید.

شبیه‌سازی گرده‌افشانی

زمانی که گوجه‌فرنگی در زمین کاشته می‌شود، گرده افشانی توسط زنبورها، باد و پرندگان انجام می‌شود ولی زمانی که گیاه در منزل است باید این روند را شبیه سازی کنید، برای شبیه‌سازی فرآیند گرده‌افشانی می‌توان یک پنکه یا فن را به سمت گیاه هدایت کرد یا به آرامی با انگشتان خود ساقه اصلی را تکان دهید و یا اینکه با استفاده از قلم‌مو یا یک سوآپ پنبه‌ای گرده افشانی را انجام دهید، شما می‌توانید گرده‌ها را به آرامی روی گل‌ها توزیع کنید.

برداشت گوجه‎فرنگی پس از گذشت 60 تا 80 روز

گوجه‎فرنگی‌های با رشد نامحدود 60 تا 80 روز بعد از کاشت، آماده برداشت هستند، آن‌ها در تمام فصل به مدت طولانی میوه تولید می‌کنند، گوجه‎فرنگی‌های رسیده زمانی که فشرده می‌شوند باید کمی نرم هم باشند، در این زمان است که از رسیدن آن‌ها می‌توان مطمئن شد، برای جدا کردن گوجه گوجه‎فرنگی، آن را در نزدیکی ساقه خود در نظر بگیرید و تا زمانی که جدا شود آن را بچرخانید.

انتها پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.