سرویس: غیر تولیدی » نقلی 13:21 - یکشنبه 12 آبان 1398

ستاد احیای زاینده‌رود از حرف تا عمل؛ «نوبت زاینده‌رود» کی فرا می‌رسد؟

اصفهانی‌ها تاکنون نتیجه‌ مورد انتظار و قابل قبول در زمینه تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود را دریافت نکرده‌اند.

به گزارش اصفهان شرق، وضعیت آب اصفهان و زندگی مداوم زاینده رود موضوعی بسیار مهم است که اثرات آن فقط استان اصفهان را دربرنمی‌گیرد بلکه در گستره ملی مطرح است. همه مسئولان کشوری باید از این میراث گرانبها که از گذشته به دست نسل امروز رسیده است حفظ و حراست کنند.

زاینده رود صرفا متعلق به مردم اصفهان نیست چرا که اصفهان جایگاهی بین المللی دارد، بسیاری از مسافران و گردشگرانی که به کشور ما سفر می‌کنند ایران را با شهر اصفهان و اصفهان را با زاینده رود آن می‌شناسند، بنابراین همگی باید اهتمام جدی داشته باشند تا رودی که سبب حیات این شهر فرهنگی هست را حفظ کنند.

با توجه به اهمیت احیای آب زاینده رود برای محیط زیست و شادابی شهر اصفهان به عنوان یک شهر گردشگری، نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی توانستند با پیگیری‌هایی صورت داده سبب تصویب تشکیل ستاد احیای آب زاینده رود در دولت شوند.

پس از پیگیری‌های نمایندگان استان اصفهان سرانجام نخستین جلسه ستاد احیای زاینده رود با حضور وزیر نیرو به عنوان ریاست ستاد و مسئولان سازمان برنامه و بودجه برای اختصاص دادن قسمتی از بودجه دولت برای تامین منابع آبی زاینده رود تشکیل شد. اما اکنون این سئوال مطرح است که ادامه فعالیت ستاد احیای زاینده رود و اقدام عملی که در راستای احیای رودخانه فلات مرکزی ایران انجام شده است چیست؟

به دنبال تشکیل این ستاد و مصوباتی که انجام گرفته نمایندگان اصفهانی همچنان از وضعیت موجود زاینده رود راضی نیستند چرا که اعتقاد داشتند هیچ اقدام قابل ملاحظه‌ای در زمینه تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود انجام نشده است.

رئیس مجمع نمایندگان اصفهان پیرامون عملکرد دولت در زمینه تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود اظهار داشت: نمایندگان استان اصفهان تاکنون نتیجه‌ مورد انتظار و قابل قبول در زمینه تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود را دریافت نکرده‌اند.

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی افزود: مقرر شده بود تا زمانی که تونل سوم آبگیری نشده پروژه آبرسانی بن- بروجن متوقف شده و اجرا نشود اما اینگونه نشد.

وی با بیان اینکه نمایندگان استان اصفهان در زمینه زاینده رود و آب شرب اصفهان خواهان اجرای قانون هستند، گفت: ما چیزی به جز اجرای قانون در این زمینه نمی‌خواهیم.

رئیس مجمع نمایندگان اصفهان با اشاره به دیدار خود با وزیر نیرو بیان کرد: در جلسه‌ای که داشتیم از وزیر نیرو گله و شکایت کردم، چندین ماه است که نمایندگان استان اصفهان درخواست دیدار با وزیر نیرو را دارند اما انجام نشده است.

همچنین پس از بی تفاوتی وزیر نیرو به تشکیل این ستاد و تعهد انتخاباتی رئیس جمهور درخصوص احیای آب زاینده رود جمعی از نمایندگان استان اصفهان درباره عدم آغاز به کار ستاد احیای زاینده‌رود به رئیس‌جمهوری تذکر دادند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، در این تذکر عنوان شد: آقای دکتر روحانی وعده انتخاباتی شما نوبت زاینده‌رود برای احیا بود اما وزارت نیرو عملاً زاینده‌رود را در نوبت نابودی قرار داده است. بی‌تفاوتی جنابعالی در صدور دستور توقف ستاد موت زاینده‌رود و شروع فعالیت ستاد احیای زاینده‌رود تذکر داده می‌شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: از جمله نکاتی که در نامه نمایندگان اصفهان به رئیس‌جمهور تأکید شده است، مقصر بودن وزارت نیرو در خشک‌شدن زاینده‌‌رود طی سال‌های گذشته است.

وی ادامه داد: باید یک ستاد مجزا به‌ریاست معاون اول رئیس جمهور و حتی با حضور کارشناسانی خارج از وزارت نیرو به‌عنوان دلسوزانی برای احیای زاینده‌رود برگزار شود.

رئیس شورای شهر اصفهان نیز در این باره به خبرنگار تسنیم گفت: مدیریت آب در کشور با شخص رئیس جمهور هست و از نظر بنده تصمیماتی هم که این چند وقت اتخاذ شده در جهت احیای آب زاینده رود بوده ولی در عمل متاسفانه خروجی قابل توجهی نداشته و من امیدوارم که در این خصوص اقدام عاجلی صورت بگیرد.

علیرضا نصر اصفهانی اینگونه ادامه داد: در هر صورت آب زاینده رود از قبل به مردم اصفهان فروخته شده است چرا که مردم اصفهان یک حقآبه‌ای دارند که همواره باید مود توجه و التفات همگان قرار گیرد بنابراین باید تلاش کنیم که آب را از اظهار نظر‌های استانی دور نگه داریم.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه یکی از وعده‌های دولت پس از استعفای دسته‌جمعی نمایندگان اصفهان، ستاد احیای زاینده‌رود بود، گفت: این در حد اعلام گزارش و مصوبه شورای‌عالی آب بود که روی کاغذ به انجام رسید.

ابوالفضل ابوترابی ادامه داد: این در حد اعلام گزارش و مصوبه شورای‌عالی آب بود که روی کاغذ به انجام رسید و تعدادی از جلسات آن هم برگزار شد اما پس از آن اقدامی صورت نگرفت و به همین دلیل نمایندگان اصفهان هنوز استعفای خود را پس نگرفته‌اند.

تشکیل ستاد احیای زاینده رود موضوعی است که به تصویب رسیده اما نتیجه عملی نداشته است. موضوعی که 5 میلیون نفر جمعیت استان اصفهان از رئیس جمهور مطالبه می‌کنند.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.