سرویس: غیر تولیدی 11:32 - سه شنبه 07 آبان 1398

به مناسبت روز جهانی پسوریازیس؛

افراد استرسی و هیجانی بیشتر در معرض پسوریازیس هستند

«پسوریازیس» بیش از ۱۲۵ میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به تعبیری دیگر، ۲ تا ۳ درصد از کل جمعیت جهان مبتلا به پسوریازیس هستند.

به گزارش اصفهان شرق؛ برای بسیاری از افراد، پسوریازیس هنوز یک بیماری نسبتاً ناشناخته است. امروز روز جهانی این بیماری است، روزی برای افزایش آگاهی و بهبود دسترسی بیماران به روش‌های درمان جدید.

پسوریازیس بیماری پوستی مزمن خودایمنی است. این بیماری هنگامی رخ می‌دهد که دستگاه ایمنی بدن سیگنال‌هایی اشتباه می‌فرستد. این سیگنال‌ها باعث افزایش سرعت چرخهٔ رشد سلول‌های پوست می‌شود؛ یعنی افزایش بیش از حد سلول‌های پوستی از میزان ریختن آن‌ها.

پسوریازیس بار اقتصادی، اجتماعی و عاطفی بزرگی بر دوش بیماران و خانواده‌های آنها تحمیل می کند و بر کیفیت زندگی مبتلایان تاثیری به شدت منفی دارد. حدود ۶۰ درصد از مبتلایان به پسوریازیس بیماری خود را یک مشکل بزرگ در زندگی روزمره می‌دانند. تأثیر این بیماری بر کیفیت زندگی زنان و بیماران جوان تر به مراتب بیشتر است.

بیماری اغلب در سنین ۱۵ تا ۲۵ سالگی ظاهر می شود، اما می تواند در هر سنی بروز کند. پسوریازیس خفیف کمتر از ۳ درصد بدن را تحت تأثیر قرار می دهد. اگر ۳ تا ۱۰ درصد بدن درگیر این بیماری شود، نوع متوسط ‌در نظر گرفته می شود و ابتلای بیش از ۱۰ درصد بدن، از نوع شدید است.

پسوریازیس واگیردار نیست

یک متخصص پوست ومو در گفت و گو با ایسنا در خصوص بیماری پسوریازیس، اظهار کرد: پسوریازیس یک بیماری پوستی است که در آن پوسته ریزی اتفاق می افتد و حدود یک درصد افراد جامعه به این بیماری مبتلا  هستند. این بیماری با وجود اینکه ظاهر زشتی دارد، عمر بیمار را کم نمی کند.

عبدالرضا عرفانی با بیان اینکه در حال حاضر این بیماری در جامعه تحمل پذیرتر شده است، تصریح کرد:مبتلایان نباید دچار افسردگی یا گوشه نشینی شوند، زیرا بیماری مسری خطرناکی نیست.

وی افزود: پسوریازیس در نواحی از پوست (مانند آرنجها، زانوها و  پوست سر) که در معرض آسیب های فیزیکی قرار می گیرند، بیشتر رخ می دهد. البته ممکن است کل پوست بدن هم  به پسوریازیس مبتلا شود.

این متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه این بیماری همراه با تکثیر غیر طبیعی سلولهای پوست رخ می دهد، تصریح کرد:  لایه شاخی پوست در حالت عادی هر ۲۸ روز یک بار نو می شود، اما در افراد مبتلا به پسوریازیس هر پنج  روز یک بار این اتفاق می افتد و به همین علت پوست روی پوست جمع می شود و مانند آرد می ریزد.

عرفانی ادامه داد: یک چهارم افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، سابقه فامیلی مثبت دارند. عوامل عصبی و روحی، تنشی و  هیجانی، نگرانی ها و فشارهای عصبی باعث می شود، این بیماری تشدید شود و این استرس ها می تواند علتی برای شروع بیماری باشد. همچنین افرادی که زبانهای ترک دار و چاک دار دارند، بیشتر در معرض این بیماری هستند، توصیه می کنیم این افراد در زمان مسواک کردن زبانشان را  نیز مسواک کنند.

وی خاطر نشان کرد: هر جایی از پوست اگر آسیب فیزیکی ببیند، این بیماری می تواند فعال شود که به آن کوبنر مثبت می گویند. این بیماری در محل هایی که آسیب فیزیکی به پوست وارد شده است، بیشتر ظاهر می شود. در بررسی های پاتولوژی این بیماری پوست هم ضخیم و هم نازک می شود. به قدری  نازک می شود که عروق خونی در سطح پوست نمایان شده و حتی ممکن است خون ریزی اتفاق افتد.

این متخصص پوست و مو با بیان اینکه برای کنترل این بیماری باید سعی کنیم تکثیر سلولی را کم کنیم، گفت: در این بیماری با تکثیر سلولی غیرطبیعی بدخیم مواجه هستیم.

عرفانی با اشاره به روش های درمانی این بیماری  گفت: استفاده از داروهای ضد التهاب مانند کورتونهای موضعی ترکیبات حاوی تار، قیر و… و. که می توانند تکثیر سلولی را کم کنند، بسیار مفید است. همچنین از روش های دیگر لیزرهای اگزایمراست، اما در صورتی که بیماری  با درمانهای موضعی کنترل نشود و بیماری وسیع باشد، از درمانهای سیستمیک تکثیر سلولی استفاده می شود.

عرفانی گفت: اخیرا داروی جدیدی به نام “سینورا” برای درمان  پسوریازیس به کار می رود که  داروی گران قیمتی است، اما تحت پوشش بیمه است.

انتهای پیام/ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.