سرویس: غیر تولیدی » نقلی 11:54 - سه شنبه 07 آبان 1398

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان مطرح کرد:

اصفهان سابقه ۸۰۰ ساله در تولید زعفران دارد

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان با اشاره به سابقه ۸۰۰ ساله اصفهان در تولید زعفران گفت: مطالعات تاریخی نشان می دهد که زعفران مرغوب اصفهان شهرت جهانی داشته است.

به گزارش اصفهان شرق؛ فریدون الله یاری به برگزاری جشنواره ها بر اساس تقویم گردشگری و در راستای توسعه گردشگری روستایی اظهار داشت: سومین جشنواره طلای سرخ در شهر دهق، چهارشنبه، هشتم آبان ماه ساعت ۹ صبح، همزمان با برداشت گل زعفران در روستای تاریخی دماب از توابع شهر دهق برگزار می شود.

وی افزود: سه سالی می شود که جشنواره طلای سرخ، برای ارتقا کمی و کیفی کشت زعفران، برندسازی و توسعه گردشگری روستایی در شهر دهق برگزار می شود؛این جشنواره علاوه بر تجلیل کشاورزان و آشنایی با آخرین دستاوردهای علمی در توسعه کشت و بازاریابی در بازارهای جهانی، توجه گردشگران را به خود معطوف خواهد کرد.

سابقه ۸۰۰ ساله اصفهان در تولید زعفران

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با تاکید بر سابقه ۸۰۰ ساله استان اصفهان در کشت زعفران تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد تولید زعفران دنیا، در کشور ایران انجام می شود و استان اصفهان سهم پنج درصدی از تولید زعفران را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: مطالعات تاریخی نشان می دهد که خاک حاصلخیز این منطقه برای کشت زعفران مناسب بوده و زعفران مرغوب اصفهان شهره جهانی داشته است؛ روستای دماب می تواند قطب تولید زعفران در استان اصفهان شود و با معرفی بیشتر این روستا، گردشگری روستایی توسعه یابد.

رتبه چهارم اصفهان در تولید زعفران

وی با اشاره به کشت محصول زعفران در نزدیک به ۱۸۰ هکتار از اراضی شهرستان نجف آباد و اشتغال بیش از ۲۵۰ بهره بردار به کشت زعفران گفت: در این سه سال اخیر بالاترین حجم برداشت محصول نسبت به میانگین کشوری در روستای دماب انجام شده است و استان اصفهان با نزدیک به ۸۰۰ هکتار سطح زیر کشت زعفران رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.

دو وجه جشنواره طلای سرخ دماب

الله یاری با اشاره به دوجنبه از جشنواره طلای سرخ روستای دماب ابراز داشت: برگزاری جشنواره طلای سرخ، علاوه بر اشتغالزایی روستایی و تجاری سازی زعفران، با ایجاد تاسیسات گردشگری و بوم گردی ها و حفاظت از بافت تاریخی موجبات توسعه گردشگری روستایی را فراهم می کند.

وی با اشاره به برندسازی جشنواره گل و گلاب کاشان اظهار داشت: با توجه به برگزاری سه سال متوالی جشنواره طلای سرخ دماب در تاریخ هشتم آبان ماه می توانیم همچون جشنواره شناخته شده گل و گلاب کاشان، این روز را در تقویم گردشگری تثبیت کنیم  تا گردشگران بسیاری برای تماشای چیدن گلهای زعفران راهی این روستا شوند.

مهر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.