سرویس: غیر تولیدی 17:22 - شنبه 04 آبان 1398

تلاش برای تأمین جریان حداقلی آب به سمت گاوخونی ادامه دارد

سرپرست معاونت نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: تلاش‌ها برای جریان حداقلی آب در بستر رودخانه زاینده‌رود به سمت تالاب با حمایت سازمان‌های مردم نهاد و رسانه‌ها ادامه دارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ حسین اکبری اظهار کرد: از ابتدای فصل پائیز تا 28 مهرماه در مجموع 4 میلیون و 295 هزار متر مکعب آب به همراه کمی پساب و زهاب کشاورزی از ایستگاه شاخ‌کنار به تالاب گاوخونی وارد شده است.

سرپرست معاونت نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: از یکم تا دهم مهرماه به طور میانگین حدود 510 لیتر بر ثانیه پساب از ایستگاه شاخ‌کنار وارد تالاب شد که این روند تا 16 مهرماه ادامه داشت، آبی که 10 مهر با هدف تأمین بخشی از حق‌آبه تالاب گاوخونی از سد رودشتین رهاسازی شده بود 17 مهرماه و پس از حدود یک هفته با دبی 3.37 مترمکعب بر ثانیه از ایستگاه شاخ کنار گذر کرد و 18 مهر به حداکثر میانگین دبی با 5.25 مترمکعب بر ثانیه رسید.

از محیط‌زیست تا سمن‌ها پیگیر حق‌ آبه گاوخونی

وی بیان کرد: حجم آب ورودی به ایستگاه شاخ کنار از 19 مهرماه کاهش یافته و آب ورودی به تالاب گاوخونی در 28 مهرماه به 2.6 مترمکعب در ثانیه رسیده است، البته تلاش‌ها برای جریان حداقلی آب در بستر رودخانه به سمت تالاب از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست، شرکت آب منطقه‌ای و استانداری اصفهان با حمایت سازمان‌های مردم نهاد و رسانه‌ها ادامه دارد.

اکبری خاطرنشان کرد: راهکار و نحوه تأمین کامل 176 میلیون مترمکعب حق‌آبه تالاب در طول سال از سوی دستگاه‌های اجرایی و نظارتی استان در حال بررسی است تا در دوره‌هایی از سال آب مورد نیاز گاوخونی تخصیص یابد.

سرپرست معاونت نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان تأکید کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در راستای وظایف نظارتی و حاکمیتی خود همیشه پیگیر تامین حقابه‌های زیست محیطی است و پایش و کنترل مسیر رودخانه در شرق و میزان آب ورودی به تالاب به طور مستمر در حال انجام اما کنترل برداشت و حفاظت از رودخانه بر عهده شرکت آب منطقه‌ای است.

آزادسازی آب در پائیز مهم‌تر از سیلاب فروردین

وی در تشریح تغییرات دبی آب ورودی به تالاب تصریح کرد: پشتوانه رهاسازی از سد رودشتین به سمت گاوخونی کاهش پیدا کرده و نفوذ و تبخیر آب طی فاصله بیش از 85 کیلومتری سد تا تالاب از دیگر عوامل این تغییرات هستند.

اکبری در پایان خاطرنشان کرد: تأثیر رهاسازی آب برای تالاب در این فصل در راستای نجات و احیا تالاب بیشتر از سیلاب فروردین‌ماه است چراکه پشتوانه بارشی پاییزی و تبخیر کمتری را نسبت به فروردین‌ماه شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.