اصفهان شرق

شوک بزرگ به دنیای پزشکی / داروی کنترل آلزایمر اختراع شد؟

کدخبر: 186082
1398/08/06 در ساعت 15:00

به گزارش اصفهان شرق؛ زوال عقل شکل های گوناگونی دارد که آلزایمر جدی‎ترین نوع آن است.

با این مشکل بزرگ چه می توان کرد؟ چطور می توان حجم انبوهی از بیماران مبتلا را بهبود بخشید و یا اینکه از بروز آن در افراد جلوگیری کرد. بر اساس گزارش دیلی‎میل نخستین درمان برای عارضه آلزایمر یافت شده است و به زودی در دسترس میلیون ها فرد مبتلا به این بیماری قرار خواهد گرفت. این خبر بسیار عجیب و البته خوشحال کننده شب گذشته اعلام شده است.

شرکت بیوتکنولوژی چند ملیتی بیوژن به دنیای پزشکی شوک بزرگی وارد کرده است. بر اساس آخرین اخبار این شرکت چند میلیتی نتایج خود از درمان بیماری آلزایمر را منتشر کرده و بر اساس این نتایج مدعی است که نخستین داروی موثر برای جلوگیری از بیماری آلزایمر را اختراع کرده که این دارو به زودی در دسترس عموم خواهد گرفت. بعد از سال ها آزمون و خطا در زمینه تولید داوری کنترل آلزایمر حالا شب گذشته کارشناسان و محققان از کشف تحول آمیزی خبر داده اند که می تواند دنیای پزشکی را تکان بدهد. این خبر هیجان بزرگ و گسترده ای را ایجاد کرده است. در صورتی که اختراع چنین دارویی صحت داشته باشد آنگاه تغییر بسیار گسترده و شگفت انگیزی در زندگی بیماران آلزایمری ایجاد خواهد کرد.

بر اساس آخرین اخبار داده های آزمایش برای داروی مورد نظر مورد تایید بسیاری از کمپانی های موجود در آمریکا، اروپا و ژاپن قرار گرفته است. طبق ادعای مطرح شده، این داروی تحول ساز از سال آینده به بازار داروی جهان عرضه خواهد شد و نقطه عطف عظیمی در تاریخ پزشکی محسوب می شود.

تا امروز هزینه کلانی جهت تحقیقات و اختراع داروی جدید برای آلزایمر شده است اما اکثر آنها بدون نتیجه به سرانجام رسید.

این دارو که از سال ها پیش روی آن کار می شود آدوکانوماب نام دارد. در تمام سال های اخیر همواره اخباری وجود داشت مبنی بر اینکه این دارو بالاخره نتایج مثبت خود را نشان داده است اما در نهایت تکذیب شد.

اکنون یافته های جدید نشان می دهد که آزمایش بر روی سه هزار فرد مبتلا به آلزایمر به وسیله آدوکانوماب نتایج مثبتی به همراه داشته است. به عبارت دیگر این داروی شگفت انگیز منجر به کاهش چشمگیر پیشرفت بیماری شده است.

میشل ووناتسوس مدیرعامل شرکت بیوژن گفت که این شرکت قبلاً از طرف سازمان غذا و داروی جهان (FDA) مورد تشویق قرار گرفته است.

وی گفت: «ما از FDA حمایت روشنی دریافت کردیم با چنین بیماری ویران کننده‌ای که ده ها میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار دهد ، اعلامیه امروز در مبارزه با آلزایمر واقعاً دلگرم کننده است».

اگر برنامه های کاربردی موفقیت آمیز باشد این دارو ظرف مدت کوتاهی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. عده ای می گویند از سال دیگر و عده دیگری زمان طولانی تری را برای ارائه این دارو قلمداد می کنند. پس از اینکه اعلام شد شرکت بیوژن داروی کنترل آلزایمر را به زودی به بازار جهانی عرضه خواهد کرد سهام این شرکت 35 درصد افزایش یافت و 14.9 میلیارد دلار (11.6 میلیارد پوند) دیگر به ارزش بازار شرکت اضافه کرد. آدوکانوماب با هدف قرار دادن «آمیلوئید بتا» تغییر می کند. «آمیلوئید بتا» یک پروتئین سمی است که باعث ایجاد پلاک هایی بر روی مغز می شود و عملکرد سلول های مغزی را مختل می کند.

البته هنوز تردیدهای زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه آیا اصلا آمیلوئید بتا عامل اصلی ایجاد زوال عقل است یا خیر.

با وجود تمام آزمون خطاهای سال های گذشته بیوژن تصمیم گرفت نتایج چندین آزمایش را بار دیگر در کنار هم قرار بدهد.

یکی از این نتایج حاکی از این بود که گروهی از دو هزار و 828 بیمار که این دارو را مصرف کردند نتایج مشابهی را ارائه می دهند به این ترتیب که پیشرفت آلزایمر در آنها کند شده بود.

در حالی اعلام شده که داروی کنترل آلزایمر کشف شده که نتایج کامل این یافته‎ها قرار است به زودی منتشر شود.

دکتر جیمز پیکت از اعضای انجمن آمریکا اما نظر متفاوت تری دارد. وی گفت: «تحقیقات درباره این دارو در اوایل امسال متوقف شد چرا که در رابطه با بهبود وضعیت بیماران آلزایمری به هیچ عنوان کار نکرد. آنالیزهای بیشتر حاکی از این بود که روند زوال عقل در بسیاری از بیماران آلزایمری در پی مصرف این داروها تغییری نکرده است».

هیلاری اوانز در مرکز تحقیقات آلزایمر در انگلیس نیز گفت: «ما منتظر اطلاعات بیشتری هستیم اما یافته های قبلی می تواند اولین درمان جدید برای بیماری آلزایمر در 15 سال اخیر باشد. در واقع این یک کشف تحول آمیز است».

به هر حال اگر این داروی اسرارآمیز در نهایت راهی بازار شود تحول جدیدی ایجاد می شود و امید زیادی را به سمت زندگی آلزایمری ها می ریزد.

پروفسور بارت د استروپر از انستیتوی تحقیقاتی زوال عقل در انگلستان هم گفت: «امیدوارم که این یک نقطه عطف باشد».

اما هنوز هم افرادی هستند که در اینباره احتیاط به خرج بدهند، همانند پروفسور راب هوارد از کالج دانشگاه لندن. او گفت: «ما قبلاً از این جاده پایین رفته ایم. فقط به ما اجازه داده می شود که این تحقیقات را ببینیم. من گمان می کنم که وقتی نتایج کامل را می بینیم متوجه می شویم که اثرگذاری کمی در بهبود وضعیت بیماران آلزایمری داشته است».

به هر حال دنیا در انتظار صحت و سقم این ادعای بزرگ بیوژن است. دنیای آلزایمری ها متحول خواهد شد؟

منبع: دیلی میل / مترجم: هیلدا حسینی خواه