سرویس: غیر تولیدی 17:17 - جمعه 03 آبان 1398

«اقتصاد مولد» راهکار عبور از تورم ۲ رقمی؛ چرا پس‌انداز در اقتصاد ایران صفر است؟

رونق تولید یکی از اساسی‌ترین مولفه‌های اقتصاد کشور به شمار می‌رود و این موضوعی است که امروزه بسیاری از اقشار و طیف‌های اجتماعی بر آن تأکید دارند.

به گزارش اصفهان شرق؛ تولید ملی یک کشور هر چقدر بیشتر باشد فرصت‌های اشتغال در آن اقتصاد بیشتر خواهد شد، بنابراین نخستین نکته‌ای که منجر به افزایش تولید ملی می‌شود تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی اقتصادی درست است.

پیش از این و در سال‌های قبل رهبر معظم انقلاب بر حمایت از تولید، کار و سرمایه ایرانی تأکید کرده بودند، اما آن نتیجه مطلوب حاصل نشد. بنابراین امسال با فراخوان «رونق تولید»، آحاد ملت هم خطاب قرار گرفته‌ شدند تا با حمایت از تولیدات فرزندان خودشان، چرخ اقتصاد و زندگی خانواده ایرانی را به حرکت درآورند به‌امید اینکه نگاه‌ مسئولان هم از دروازه‌های ورودی گمرک، به دستان توانمند جوانان کشورمان دوخته شود.

بدون شک یکی از مهره‌های مهم «اقتصاد مقاومتی» حمایت ملت و دولت به خرید و مصرف کالاهای ایرانی و داخلی است مسئله حمایت از تولید ملی و رونق تولید، موضوع کوچکی نیست. زیرا امروز مبحث اقتصاد، موضوع اول کشور است و رویکرد کشور باید اقتصاد مقاومتی باشد که در تکانه‌ها و شرایط بحرانی خاص آسیب نبینیم.

پیشرفت کشور زمانی می‌تواند جامه عمل بپوشد که تولید داخلی به عنوان مقوله‌ای اشتغال‌زا در اولویت قرار گیرد، از این رو نقش دولت در تقویت تولید ملی و اشتغال بسیار مهم و اساسی است، اما نمی‌توان گفت که دولت به تنهایی قادر به انجام کار باشد چرا که باید مردم نیز برای تقویت تولید داخلی وارد عرصه شوند و با حمایت و اعتماد به تولید ملی در مسیر توسعه اشتغال در کشور و در نهایت استقلال اقتصادی که نتیجه نهایی اقتصاد مقاومتی است دست یابیم.

افزایش اقتصاد بر پایه تولید با سرمایه‌گذاری

عضو هیئت علمی‌دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان پیرامون اینکه در تولید با یکسری گذاره‌هایی اشتباه مواجه هستیم زیرا در نقطه کلیدی افزایش تولید مشکل داریم و برای آن موضوع راه‌حلی به ذهنمان نمی‌رسد، بنابراین دنبال راه‌حل‌های غلط رفته‌ایم، گفت: برای افزایش تولید در کشور نیازمند قرار گرفتن چند عامل سرمایه‌گذاری، نیروی کار و تکنولوژی در کنار یکدیگر هستیم.

شهرام معینی سرمایه‌گذاری را نخستین مرحله افزایش اقتصاد بر پایه تولید برشمرد و اظهار داشت، برای احداث واحد تولیدی و حتی توسعه کارگاه قبلی نیاز به سرمایه داریم. هنگامی که درصدد تولید کالایی هستیم باید تولیدات به نحوی باشد که براساس تکنولوژی‌های نوین در داخل و خارج از کشور خریدار داشته باشد.

وی ادامه داد: کشوری که تکنولوژی برتری دارد می‌تواند کالاهایی با مزیت و سودآوری بالا تولید کند اما کشورهای فاقد این توان تولیدات بدون مشتری خواهند داشت. در سه عامل اقتصاد بر پایه تولید، نیروی کار بسیار با تخصص‌های مختلف در کشور وجود دارد اما در سرمایه و تکنولوژی با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم.

استاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه اساساً قبل از تکنولوژی در کشور برای اینکه سرمایه‌گذاری انجام شود دو محور اساسی باید مدنظر باشد، افزود: یکی پس‌انداز داخل و دیگری سرمایه‌گذاری خارجی است. اما پس‌انداز داخلی از کجا می‌آید، کل تولیدی که واحدهای تولیدی صورت می‌دهند منهای مصارف آن پس‌انداز می‌شود.

وی اضافه کرد: هنگامی که تولید افت می‌کند نمی‌توانیم مصرف را کاهش دهیم و در این شرایط به طور طبیعی پس‌انداز سیر نزولی می‌یابد. در چنین شرایطی تقریباً پس‌انداز در اقتصاد ایران صفر است یعنی از درون اقتصاد پس‌اندازی برای سرمایه‌گذاری باقی‌ نمی‌ماند.

معینی در ادامه بیان کرد: فرض کنید درآمد نفتی داشته‌ایم که در دهه 70 درآمد حاصل از فروش 20 تا 25 میلیارد دلار بوده که مقداری از آن برای مصرف داخلی، واردات و بخشی از آن سرمایه‌گذاری و پس‌انداز شده، اما هنگامی که ناگهان به دلیل تحریم‌ها و افت قیمت نفت با درآمد نفتی پایین روبه‌رو شویم دیگر دولت توانی برای پس‌انداز ندارد و آنچه بودجه دولت است، تقریبا تمام آن تبدیل به حقوق کارمندان می‌شود و بخش بسیار اندکی از آن برای بودجه عمرانی تعیین می‌گردد.

وی با بیان اینکه نقدینگی قابل هدایت به سمت تولید است، گفت: در شرایطی که در اقتصاد ما پس‌اندازی وجود داشته باشد و برخی از افراد که پس‌اندازکننده هستند مایل به تولید نباشند و بانک‌ها آن اعتبارات و پس‌اندازها را به افراد علاقمند به تولید پرداخت کنند. اما وقتی در اقتصادی پس‌اندازی شکل نگیرد بانک‌ها هم اعتباری برای پرداخت توسعه و حتی احداث واحدهای تولیدی ندارند.

عضو هیئت علمی‌دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان در ادامه اظهار داشت: البته بانک‌ها تسهیلاتی را به واحدهای تولیدی، کارگاه‌ها و کارخانجات با درصد پرداخت می‌کنند اما برخی از این واحدها آنقدر درآمد ندارند که اقساط وام‌های خود را پرداخت کنند و با انباشت دیرکرد تسهیلات تمام پس‌انداز واحدها بدون هیچ‌گونه کسب سود برای تسویه به بانک‌ها پرداخت می‌شود.

رونق تولید و ایجاد اشتغال با رقابت پذیری در بازار سرمایه

یک فعال اقتصادی گفت: ایجاد فضای رقابتی در حمایت از کالای ایرانی سبب ایجاد اشتغال پایدار و رونق اقتصادی و تولید می‌شود.

مصطفی روناسی تولید را شاه‌کلید برطرف کردن مشکلات کشور دانست و اظهار داشت: دولتمردان باید بر تولید ملی متمرکز شوند، پرداخت بیمه بیکاری هر ماه برای دولت هزینه‌های زیادی در بردارد، چنانچه دولت این رقم را به عنوان وام به تولیدکننده می‌داد اشتغال ایجاد و بیکاری برطرف می‌شد.

وی افزود: تولید بالا به نفع طبقه متوسط است، برای جذب سرمایه‌های مردم و سرمایه‌گذاران در بخش تولید و اشتغال باید فضای کسب و کار، بروکراسی اداری، برخورد بانک‌ها و سازمان تأمین اجتماعی و مراحل سخت ثبت شرکت‌ها را بهبود دهیم تا تولید و اشتغال رونق یابد.

نایب رئیس سابق اتاق بازرگانی استان اصفهان بیان کرد: حذف کالای قاچاق اصلی‌ترین عامل در رونق تولید و حمایت از کالای ایرانی است؛ زیرا سبب افزایش اشتغال می‌شود.

وی رقابت‌پذیری در بازار آزاد را در رونق تولید و ایجاد اشتغال‌ حائز اهمیت دانست و گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در این زمینه کاهش هزینه تمام‌ شده است، از سوی دیگر نیز ارتقای توان رقابت‌پذیری می‌تواند عامل مهمی در افزایش بهره‌وری در تولید به‌شمار رود.

روناسی اظهار داشت: سرمایه انسانی و مهارت‌آموزی به ارتقای توانمندی نیروی کار منجر می‌شود. همچنین برای اینکه بتوانیم تولیدی داشته باشیم که توانایی رقابت با دنیا را داشته باشد نیازمند دسترسی به فنّاوری و دانش روز هستیم که در نهایت این مسئله تأکید بر داشتن روابط خارجی دارد.

وی پیرامون اینکه فضای کسب و کار حاکم بر استان اصفهان سنگین‌تر از استان‌های دیگر است، بیان کرد: شاخص کسب و کار در اصفهان نامناسب‌تر از استان‌های دیگر بوده بنابراین بیکاری استان هم از متوسط کشوری بسیار بالاتر است.

این فعال اقتصادی افزود: بی‌شک دسترسی به رونق اقتصادی پایدار و عبور از تورم‌های دو رقمی راهی جز حمایت از تولید مولد و سرمایه‌گذاری در صنعت، حمل و نقل، کشاورزی، گردشگری و نجات واحدهای تولیدی مشکل‌دار نخواهد داشت.

وی بیان کرد: با این شرایط برای جذب سرمایه‌های مردم و سرمایه‌گذاران در بخش تولید و اشتغال باید فضای کسب و کار، بروکراسی اداری، برخورد بانک‌ها و سازمان تأمین اجتماعی و مراحل سخت ثبت شرکت‌ها را بهبود دهیم.

به گزارش تسنیم، بازار سرمایه به عنوان بخشی شفاف در اقتصاد کشور و به جهت دارا بودن سهم بالای از تولید ناخالص داخلی، می‌تواند نقش پررنگی را در اقتصاد کشور ایفا کند.

نکته دیگر در خصوص تاثیرگذاری بازار سرمایه در تحقق شعار رونق تولید، موضوع فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسب، دقیق و گسترده با استفاده از پتانسیل رسانه‌ و وسایل ارتباط جمعی در این زمینه است؛ چرا که نداشتن شناخت و اطلاعات کافی از سوی برخی تصمیم‌گیرندگان اقتصادی در خصوص سازوکار‌ و ابزار‌های متنوع تامین مالی و معاملاتی در بازار سرمایه یکی از مشکلات موجود بر سر راه تامین مالی صنایع و بنگاه‌ها از این مسیر است؛ که البته در این زمینه باید فرهنگ‌سازی گسترده‌ای میان نمایندگان مجلس، پژوهشگران، دانشجویان و عامه مردم هم صورت گیرد.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.