سرویس: غیر تولیدی 11:11 - شنبه 27 مهر 1398

سیدهاشم بطحایی:

راهپیمایی اربعین پیام عاشورا را به جهان منتقل می‌کند

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: حرکت اربعین و این حضور و رفت و آمد و قیام، محققین و پژوهشگران و نخبگان را وادار می کند تا ببینند ماهیت این حرکت چیست.

 به گزارش اصفهان شرق؛ آیت‌الله سیدهاشم بطحایی پیرامون راهپیمایی اربعین حسینی گفت: حادثه دل خراش سال ۶۱ هجری که دل اهل حق را لرزانده بود و می لرزاند موجب می شود که این ایام سرشار از حزن و اندوه باشد. حادثه کربلا در حقیقت سدی بود در برابر سیل بنیان کنی که به وسیله یزید این نااهل بنی امیه به وجود آمده بود. نهضت کربلا راه این سیل را سد کرد و جلوی جریان آن را گرفت، اما با آن حوادثی که به وجود آوردند یعنی ماجرای اسارت و تاخت و تازی که در میدان کربلا نسبت به ابدان طیبه ائمه اطهار کردند، به خیال خودشان می خواستند مشعل امامت و ولایت را برای همیشه خاموش کنند، اما همان طور که قرآن می فرماید: «یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ».

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: جریان کربلا با فراز و نشیب ها و افت و خیزها در طول تاریخ پیش آمد تا این که جمهوری اسلامی شکل گرفت که در حقیقت برافرازنده پرچم ولایت و حق و حقیقت و اجرای احکام قرآن و سنت نبوی است. باید بگوییم فرهنگی که برای نابودی آن قرن ها مبارزه شد، اما در عین حال چون حق بود از بین نرفت، جمهوری اسلامی آمد و این پرچم را با همه هزینه ها و زحمت ها و سختی هایی که این ملت متحمل شد دوباره به اهتزاز درآورد. سختی های مانند جنگ تحمیلی، جنگ اقتصادی، جنگ فرهنگی، جنگ سیاسی و حتی بین المللی علیه این انقلاب به راه انداختند، اما موفق نشدند. به این دلیل که در مسیر حق بود. قرآن می گوید «إِن تَنصُرُوا اللَّـهَ یَنصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ». آرام آرام در مقطعی قرار گرفتیم که نهضت حسینی احیا کننده فرهنگ و تمدن اسلامی شده است.

وی سپس گفت: پیامبر (ص) می گوید «حُسَیْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَیْن». پیامبر (ص) فرهنگ جاهلیت را در زمان خود از بین برد، اما آثار آن باقی ماند و بعد از رحلت پیامبر (ص) باز هم آن هایی که دل شان برای جاهلیت پر می زد مثل بنی امیه، به احیاگر فرهنگ جاهلیت تبدیل شدند. امروز می‌بینیم جمهوری اسلامی آمده و آن هدفی که حسین بن علی (ع) برای احیای آن قیام کرده بود و آن فرهنگ متمدنانه اسلام که پیامبر (ص) آورنده آن بود را بعد از افت و خیزهای گوناگون در طول قرن ها زنده کرده است.

هاشم بطحایی ادامه داد: علی رغم هزینه های کلان و انسانی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، جمهوری اسلامی امروز این پرچم را به نحو محسوس و چشمگیری در دنیا برافراشته است. امروز این قیام و حرکتی که در ایران به وجود آمده فراگیر و بین‌المللی شده است و دیگر به منطقه منحصر نیست و باید بگوییم پنج قاره روی زمین به این پرچم گرویده اند. این که هر سال مردمی از اطراف و اکناف دنیا و غرب و شرق با همه زحمت ها و راهپیمایی هایی که بعضاً خسته کننده و ناراحت کننده می شود در هوای گرم در بیابان و در صحرا به این سمت و سو می آیند، قهراً انسان های مختلف را به این پرسش و جویایی و تحقیق و پژوهش وادار می کند که منشأ این قضیه چیست؟

وی همچنین عنوان کرد: در دنیا انسانِ کشته شده و جنگ بسیار فراوان بوده است. جنگ ایران و عراق، جنگ ویتنام، جنگ جهانی اول، جنگ جهانی دوم و بسیاری جنگ های دیگر که گاهی می‌بینیم از آن ها یادی هم نمی شود و در بستر تاریخ افتاده اند. اما قیام حسین بن علی (ع) این چنین دنیا را متوجه خود کرده است. این حضور و رفت و آمد و قیام و حرکت، محققین و پژوهشگران و نخبگان را وادار می کند تا ببینند ماهیت این حرکت چیست؟ قضیه چه بوده است؟ آیا یک جنگ شخصی بوده یا یک جنگ فرهنگی بوده است؟ جنگ اقتصادی، سیاسی و یا جنگ قدرت بوده است؟ خیر، هیچ کدام از این جنگ ها نیست، بلکه جنگ فرهنگ و تمدن با جاهلیت بوده است. این است که مقام معظم رهبری از فرهنگی نوین و تمدن نوین اسلامی سخن می گویند.

هاشم بطحایی افزود: در لابلای این حرکت، پیام این حرکت منتقل می شود و افراد مختلف را وادار می‌کند که ببینند جریان چه بوده است. بالاخره دو جریان و دو گروه با یکدیگر درگیر شده اند. یک گروه اندک و مدعو به فرماندهی حسین بن علی (ع) که دعوت شده بودند و ستیزه گر و جنگ طلب نبودند و از طرفی گروه دیگر با جمعیت انبوه و تسلیحات که از جاهای مختلف با خود جمعیت به همراه آورده بودند. چه شد که این گروه اقلیت پیروز شد؟ رمز این نکته که قرآن می گوید «کَم مِّن فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثِیرَةً» چیست؟ هر کس این سوال را دنبال کند قهراً به پیام عاشورا می رسد.

وی اضافه کرد: پیام عاشورا پیام تجدید تمدن خدایی و اسلامی و تمدن حقیقی بشری در برابر جهل است. یک جاهلیت دیروز وجود داشت و جاهلیت مدرن نیز امروز وجود دارد که سران آن اروپا، انگلیس، فرانسه، آلمان، آمریکای جنایتکار و همچنین صهیونیست های اشغالگر هستند. بنابراین این راهپیمایی این گونه نیست که به صورت یک حرکت ایستا انجام شود بلکه یک حرکت پویا است و افراد را به تحقیق و سوال وادار می کند. نتیجه آن این می‌شود که به سمت فرهنگ اسلام که یک فرهنگ مترقی و متمدن است که حقوق بشر را احیا می کند و از مظلوم دفاع می کند و حق مظلوم را از ظالم می گیرد برویم و ان شالله در این مسیر موفق باشیم.

هاشم بطحایی همچنین گفت: صدا و سیمای ما باید با ارتباطی که با رسانه‌های خارجی دارد از طرق مختلف این راهپیمایی عظیم را انعکاس دهد تا به گوش دنیا برسد. مبلغین ما که به کشورهای مختلف می روند و به خصوص سفارتخانه های ما با برقراری تماس با نخبگان کشورهای مختلف می توانند این پیام را منتقل کنند.

وی افزود: توجه کنیم حساب ملت ها از دولت ها جداست. حتی دولت آمریکا که در رأس دشمنی با جمهوری اسلامی قرار دارد و خبیث ترین دولت‌هاست اما در بین توده های مردم مخصوصاً تحصیل کرده ها و دانشگاهی ها و سیاسیون و تجار هستند کسانی که بتوان این پیام ها را با آن ها مطرح کرد. سفارتخانه های ما در کشورهای مختلف گذشته از ارتباطات سیاسی و فعالیت‌های سیاسی، یکی از وظایف شان فعالیت های فرهنگی است. وظیفه سفارتخانه ها این است که بگردند و نخبگانی که متنفذ هستند را بیابند و با آن ها صحبت کنند و آن ها را بیدار کنند تا این جریان جهانی شود.

هاشم بطحایی سپس خاطرنشان کرد: حسین بن علی (ع) در بحبوحه حمله دشمن و بلاهایی که بر سر خانواده او آوردند به مسئله نماز توجه ویژه داشت. در آن وقت حساسی که دشمن حریص اصرار داشت آن ها را به شهادت برساند و سر آن ها را ببرد و جایزه بگیرد اهمیت نماز را فراموش نکرد. رسالت حسین بن علی (ع) در این چند جمله است: «أَشْهَدُ أَنَّکَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلَاةَ وَ آتَیْتَ الزَّکَاةَ وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَیْتَ عَنِ الْمُنْکَرِ».

وی در پایان گفت: به همه آقایان، خانم ها، برادران، خواهران و کسانی که در راهپیمایی اربعین حسینی شرکت می کنند ،توصیه می کنم که نمازشان را در اول وقت به جای بیاورند. امر به معروف و نهی از منکر را فراموش نکنند. خانم ها حجاب کامل خود را حفظ کنند. از آن جایی که ایران علمدار است و نگاه ها به ایران است، نباید طوری عمل کنیم که دنیا بگوید این ها ادعای حسینی بودن می کنند، اما اعمالی انجام می دهند که منطبق با راه امام حسین (ع) نیست. با متانت و وقار رفتار کنند و هر کجا هستند حتماً نماز اول وقت را به جای بیاورند.

مهر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.